KNX - Vilka produkter/fabrikat använder ni?

22 aug 2017 18:55 #1 av Ronnie Lidström
Jag håller på att gå KNX-certifieringskurs just nu och försöker sätta mig in i vilka fabrikat som är bäst på olika typer av apparater..

Tycker det är svårt att hitta information om vilka funktioner osv som finns i varje apparat. Står väldigt lite på grossisternas sidor och hittar ingen oberoende lista över apparater från olika fabrikat.

Vad kör ni med för fabrikat? Det som är billigast? Så mycket som möjligt från samma? Eller plockar ni det bästa från varje tillverkare?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2017 04:14 #2 av Rikard Ågren
Detta är väl kanske den svåraste och jobbigaste biten med KNX. Det blir till att läsa dom olika produkternas applikationsbeskrivningar där det framgår vad grejerna kan. Glöm helt säljare och grossisternas webshoppar. Det är tillverkarens hemsida som gäller

Det tar ett tag men till slut har man lärt sig vilka produkter man behöver

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2017 06:08 #3 av Alexander N
Är också lite intresserad av detta. Vi testade knx i början när det var nytt men kände väl att det inte var riktigt aktuellt i "vanliga villor" som det såg ut då. Ska försöka prova på det igen nu när dom kommit lite längre. Har hittills bara kört med Hager då vi har dom till övrig centralutrustning, nu har dom nytt system för programmering och styrning via app. Misstänker dock att dom ligger bland dom högsta i priserna.

Rickard, vad skulle du som läst på lite rekommendera för en vanlig villa, sett till funktion och pris? (Om man skall hålla sig till 1 fabrikat)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2017 18:39 #4 av Rikard Ågren
Jag jobber nästan enbart med kommersiella fastigheter (eget bestånd) och kör i huvudsak med Jung & Schneider för tryckknappar, ABB rörelsevakter & värmeaktorer, Zennio brytaktorer (mest för att komma åt den kraftfulla logiken), Siemens HVAC (regulatorer, spjällställdon etc) och systemprylar (strömförsörjningar, gateways etc). Har även börjat med Hugo Mullers regulatorer som jag tycker är mycket kompetenta.

Vill man ha info om Siemens prylar är det denna sida man ska gå till:
www.hqs.sbt.siemens.com/cps_product_data...find_en.htm?te1=5WG1
Under 5WG1 finns alla KNX-apparater och under HVAC alla klimatprodukter med KNX

Schneiders hemsida tycker jag är värst. Helt omöjligt att hitta någon information.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2017 20:21 #5 av Rikard Ågren

Alexander N skrev: Rickard, vad skulle du som läst på lite rekommendera för en vanlig villa, sett till funktion och pris? (Om man skall hålla sig till 1 fabrikat)


Om du kan leva med glasknappar (jag tycker att det är en dålig idé) så kolla på Zennios villapaket. Tror det är prisvärt

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2017 18:33 #6 av Marcus Lundström
ABB's nya knappar i impressivo serien 6108/06-500 är väldigt trevlig. Dels att det finns inbyggd tempgivare och valbara färger på dioderna. Men jag gillar kanske bäst deras enklaste vipptrycknapp utan dioder, tyvärr saknar den inbyggd tempgivare.
ABB kör mycket med insticksprogram vilket både är bra och dåligt beroende på hur man gillar ETS.

Bästa knappen jag provat är Zennios glasknapp men de har i sin tur väldigt speciell design.

Zennios display Z41 PRO är väldigt enkel men gör precis det man behöver. Framför allt snabb att programmera och appen fungerar så jäkla enkelt och bra.

Schneiders knappar är enkla, gör jobbet men inte mycket mer än så.

Hager och Zennio bakar in mycket extrafunktioner i sina aktorer vilket oftast är bra. Hagers är bäst översatta till svenska. ABB är sämst, här får man oftast köra engelska eller tyska.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2017 19:05 #7 av Rikard Ågren
Jag har fastnat för Jungs knappar - många funktioner (temperatur, RGB-led etc), ett bra program, och lätta att märka med deras webapp (viktigt i kontorsmiljö)

Jag ogillar pluginprogrammen utom när det kommer till daligateways där det verkar vara ett krav för att kunna koppla upp sig mot dalibussen för programmering? Gillar Siemens gateway bäst

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2017 08:35 #8 av Markus Ågren
Mycket intressant att höra vad alla tycker om de olika fabrikaten och deras funktion och programmering.

Projekterar en del KNX oftast till jobb som går under LOU så där brukar vi inte skriva ut exakt alla produkter eftersom de kan/ska kunna bytas ut. Därför är det ofta funktioner som man måste skriva ner för de olika produkterna.

Håller även privat på med ett hus där vi använder KNX så ska bli intressant att programmera det och se hur det funkar där kommer vi i stortsett bara använda siemens. Vet inte hur deras knappar är men de var snygga med glasram.

Även fått höra att strömförsörjningen och DALI-gatewayen är två produkter som är storsäljare hos Siemens. DALI-gatewayen är väl för att de har två slingor men strömförsörjningen vet jag inte exakt varför den är populär.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2017 09:13 #9 av Rikard Ågren
Siemens strömförsörjning är fortfarande den enda (vad jag vet) som går att montera 2 st på samma linje utan krav på avstånd mellan.

Jag har haft några projekt där jag behövt mer än 640mA på en linje

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2017 09:36 #10 av Markus Ågren

Rikard Ågren skrev: Siemens strömförsörjning är fortfarande den enda (vad jag vet) som går att montera 2 st på samma linje utan krav på avstånd mellan.

Jag har haft några projekt där jag behövt mer än 640mA på en linje


Okej ja för jag pratade med säljaren för siemens men han var inte på KNX sidan så han visste bara att det är en storsäljare men inte riktigt vad som var "bättre" än många andra.

Men tack då vet jag, det är bra information om vi skulle behöva i något projekt.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2017 12:45 - 25 aug 2017 12:46 #11 av Patrik Nilsson
Om man vill läsa på om ABBs produkter är denna sida väldigt bra.

www.installationsprodukter.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 maj 2018 18:03 #12 av Patrik Hedlund
Siemens spänningsförsörjningar är bra för att där finns både busspänning och extern spänningsförsörjning för apparater som inte bara klarar sig på busspänning. T.ex. Zennio Z41 och Schneiders homeLynk.

Sen är Siemens 16-kanaliga brytaktor (endast testat deras 16-kanaliga) både bra och dålig.

Plus:
- Är möjligt att köra 8 olika scener på varje kanal.

Minus:
- Brytaktorn kräver 230V spänningsmatning och en av kanalerna kan endast styra från den "manöversäkringen". Det är alltså endast 15 kanaler som är potentialfria.

- Går inte att vidarekoppla faser på grund av att det är snabbkoppling avsett för endast en ledare. Med andra ord så måste man ha en Wagohållare eller dyl. på sidan för att kunna sy samma fas till flera kanaler.

Zennios brytaktorer är väldigt bra, men kan endast hantera 5 st scener per kanal. Likaså Schneiders brytaktorer. Schneiders 16A brytaktor med manuell vippa för varje kanal är dock helt annorlunda. Där finns 8 st scener per kanal, men scennumren är fast 0-7. Man kan med andra ord inte välja fritt mellan scener 0-63/1-64.

Om man har en villa där man vill ha många scener så är det ett problem att endast ha 5 scener per kanal i en brytaktor (så tillvida att man inte bygger scener i knapparna i stället om dom har en scenmodul).
Säg att man vill att Taklampa över matbordet ska finnas med på fyra grundscener (Hemma, Borta, God morgon, God natt). Man har även en 4-knapp med 3 st scener i köket där man vill att Taklampa ska ingå. Då behövs 7 st scener.
Man skulle kunna välja att sända en 0 till allt vid Borta och God natt i stället för en scen, men då tappar kunden lite den flexibiliteten som är ett av försäljningsargumenten med KNX...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2018 19:02 #13 av Marcus Lundström
Såg att Garo nu har ett KNX sortiment på E-nummer till ok priser. Verkar mest vara brandade Thebenprodukter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder