Nödstopp funktion via KNX

03 jan 2017 17:10 #1 av Markus Ågren
Har fått en fråga som jag vill kolla vad ni tycker eller om ni kanske har koll på hur det är.

Har en träslöjdslokal som det ska in en nödstoppsanläggning på. Det vill säga stänga av alla maskiner i lokalen om någon av knapparna trycks in. Som finns i alla träsjöldslokaler idag. Men istället för att använda sig av traditionellt med kontaktorer och relä. Så fick jag frågan om man kunde köra allt via KNX? Fortfarande så får det bli "riktiga" nödstoppsknappar men ett tryckknappsgränssnitt in monterat.

Jag känner spontant att man inte ska göra det. Med tanke på att det är en säkerhetsfunktion, känns inte så bra att den ska styras programvarumässigt?

Har inte stenkoll men som jag förstår det från industrin så finns det hårda krav där för säkerhetsfunktioner och många av dessa får inte gå via PLC eller liknande. Om det inte är en godkänd PLC som ska ha prio för säkerhetsfunktion, har för mig att jag läst något om detta.

Men hur ser ni på att köra nödstoppfunktion via KNX, är det godkänt?
Om ja, kanske förslag på lösning som ni har gjort?
Om nej, varför och gärna om ni kan hänvisa till någon regel/standard som kan säga något? Nu är det ingen industri så kanske kan stå något om säkerhetsfunktion i SSG-regler som sätts upp för industri.

Arbetsmiljöverkets AFS kom inte ihåg nr har lite om detta med nödstopp på maskiner.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2017 18:32 #2 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Nödstopp funktion via KNX
Hej Markus,

Jag tycker ditt resonemang är bra! Blanda INTE in system som inte uttryckligen är av sett för ändamålet.

Det finns ett antal standarder att utgå ifrån. Många leverantörer har bra information och kan ge bra rådgivning hur man ska tänka. Men oavsett standard så börjar alla vad jag vet med en riskanalys som ligger till grund för vilken nivå av säkerhet som ska väljas.

Här kommer några länkar...

www.pilz.com/sv-SE/knowhow

www.oemautomatic.se/Produkter/Sakerhet/A...sakerhet/542751.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2017 07:21 #3 av Christer Djerf
KNX lär inte vara godkänt i nödstoppskretsar.

Det står väldigt mycket matnyttigt i Jokabs "Säkerhetshandboken": library.e.abb.com/public/3407fdd99df6ccc..._2TLC172001C3402.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2017 11:00 - 04 jan 2017 11:03 #4 av Robin Strandberg
Utan att veta om det är godkänt eller inte så skulle det inte kännas bra att installera det precis som du säger.

OM, man ändå skulle göra det måste manöverkretsen övervakas på något sätt för att säkerställa funktion. T ex tvåkanalig ingångaenhet som skickar en (1) och en (0) cykliskt så länge knappen inte är aktiverad. När den aktiveras skickas det motsatta cykliskt. Vid strömavbrott eller fel ska relät bryta kontaktorn. Detta övervakar visseligen bara ena halvan av kretsen men en trad. kontaktor kan lika väl fastna som en kopplingsaktor.

Nytta med att använda ett styrsystem för detta är väldigt liten. Det skulle kunna finnas en vits med att blockera den trad. startfunktionen eller ta ut larm när den utlöst.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2017 12:40 #5 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nödstopp funktion via KNX
Ska man köra nödstopp via buss så finns det säkra fältbussar att tillgå. KNX har ju ingen säkerhet i den bemärkelsen att det kan användas för nödstopp. Annars är det hårdtrådat som gäller. Med riktigt nödstoppsrelä får du två kanaler (om nödvändigt) och kan ju även övervaka att kontaktorn/kontaktorerna har fallit som de ska innan återstart.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2017 18:56 #6 av Torbjörn Forsman
Även i fordons- och militärsammanhang, där det är frågan om helt andra regelverk, är det vanligt att man kräver att nödstoppet ska vara hårdtrådat.

Jag har varit med om ett fall av besvärliga nödstoppdiskussioner, det gällde en maskin som, förutom med el, även försörjdes med vatten med högt tryck (ca 50 bar). Vid vattenintaget fanns en motordriven ventil som bl a hade till uppgift att stänga av vattnet vid slangbrott. Nu var frågan om nödstoppet skulle bryta alla elektriska funktioner och stoppa alla rörelser omedelbart, eller om de skulle stoppa allt utom den motordrivna ventilen som skulle få köra till stängt ändläge.
I det ena fallet får man ju en risk att någon trycker på nödstoppen vid ett slangbrott och det därefter inte går att stänga av vattnet, i andra fallet har man risk för klämskada i ventilmaskineriet eller elolycksfall pga matningen till ventilmotorn (den hade för övrigt lokal batteribackup).
Jag tror det slutade med att motorventilen skulle få stänga vid nödstopp.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2017 20:51 #7 av Markus Ågren
Ja ni verkar alla vara ha samma uppfattning som mig att använda KNX.

Jag känner också en "klassisk" nödstopp lösning med kontaktorer och inte använda en buss-lösning.

Har läst lite på bland annat arbetsmiljöverket och även kom jag på att jag hade en mailkontakt med arbetsmiljöverket för något år sedan gällande nödstopp. I de AFS'ar som finns så är det mer nödstopp på maskiner (olika krav för olika maskiner i en träslöjd) med de maskindirektiv som finns m.m.
De sätter inte krav på en övrig nödstopp anläggning i lokalen som stänger av alla maskiner. Utan om skolan rättare sagt oftast rektorn med lärare upprättat en "riskanalys" och om man kommer fram till att nödstoppanläggningen behövs så blir det ett indirekt krav för att skolan ska kunna följa de arbetsmiljöregler som gäller.

Jag kommer framföra att det är verkligen ett dåligt alternativ att gå på en KNX lösning för nödstopp. Utan gå på en klassisk lösning med nyckelbrytare för återställa av läraren.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2017 21:08 #8 av tobi
Svar från tobi i ämnet Nödstopp funktion via KNX
Ett säkerhetsrelä ska du väll använda. typ rt9
library.e.abb.com/public/fa0c7fecb087556..._2TLC172001C3402.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg