Problem: Zebra LED Dali

17 dec 2016 18:44 - 19 dec 2016 19:09 #1 av Rikard Ågren
Vill bara uppmärksamma att Zebras LED-paneler (E7010837) med dalidon inte fungerar med alla KNX > daligateways som finns på marknaden.

Jag har provat med följande:

Fungerar inte:
Siemens N141/21/31 - Verktyget klagar på adresskonflikter vid adressering, går ej att adressera. En st armatur ansluten på bussen

Zennio ZDI-DLI - Armaturerna dyker inte upp i gränssnittet och går ej att adressera. En st armatur ansluten på bussen

Zennio ZDI-DB6/4 - Armaturerna går att tända, släcka och ljusreglera. Dock får man ingen status på ljusvärdet och ljusregleringen går väldigt ryckigt. Går ej att spara ljusvärden i scener. Flera armaturer anslutna per kanal

Dock fungerar armaturerna med gateways från Hager, Berker, Jung och Gira. Detta är samma gateway men med olika namn på, tillverkad av Insta. West Coast Lighting som förser Rexel med armaturerna har bekräftat att donet i armaturen fungerar bra med dessa gateways. Tydligen har man i donet gjort vissa avsteg från dalistandarden för att få minnesfunktion när man använder donen med push-dim. Insta ska även ha gjort undantag i sin gateway, oklart vad. Om det är detta som ställer till kompabilitetsproblem med andra gateways vet jag dock inte.

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2016 21:57 #2 av Markus Ågren
Bra information.

Problemet med ändringar i don och inte följa DALI-standarden, är när man projekterar och detta inte framgår av något datablad eller liknande. Sedan har man föreskrivet en DALI-gateway och den fungerar inte.

Eller att man skulle inte ha föreskrivit en gateway och elinstallatören köper hem någon gateway och den fungerar inte med den armaturen så kan man räkna med att det kommer ett argt samtal och klagar att man inget angett att man måste välja en viss modell av gateways.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2016 22:29 #3 av Rikard Ågren
Finns det fler erfarenheter med andra dalidon och daligw's som fungerar dåligt så får ni gärna fylla på här

:smack: när grejer som ska följa en standard inte fungerar ihop :smack:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2016 16:59 #4 av Marcus Lundström
Jag kör Zebras dali-don mot en Schneider gateway hemma. Fungerar oklanderligt.

Köpte ett 20-tal dali-don hos Malmbergs förra veckan då de hade 20% på allt i butiken. Antar att de är brandade då de ser likadana ut som Jolly Maxi. Hoppas jag inte gjorde en groda! Någon som har erfarenhet av Malmbergs dali-don? Jag ska köra dem mot en ABB-gateway i nästa KNX-projekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2016 19:10 #5 av Rikard Ågren
Har uppdaterat med info om antal anslutna armaturer

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2016 20:18 - 19 dec 2016 20:22 #6 av Rikard Ågren
Problem även med Hagers gateway men nu fick jag iallafall veta vad problemet verkar vara.

Får koppla ur berörda armaturer och kolla. Samtliga st 40 armaturer är dock av samma fabrikat, konstigt om bara 4 st skulle avvika från standarden?


Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2016 06:46 #7 av Robin Strandberg
Lite input på samma ämne...

Jag försökte driftsätta en dali-anläggning för några år sen.
Setupen var med Helvars Dali-system och armaturer från Thorn (Tridonic don).

Problemet här var att när dali-bussen söktes av tog det för lång tid för vissa armaturer att skicka adresser med resultatet att ena avsökning saknades armatur 3+24+36+55, andra sökningen kunde några andra armaturer saknas. När vi grottat ner oss ordentligt i problemet framgick det att interfacet jag använde sökte inte tillräckligt länge utan "gav upp" efter en tid.

Lösningen för mig blev att adressera och gruppera en och en armatur.

Det spännande i kråksången var att armaturen hade levererats med fel spridningsvinkel så allting byttes ut direkt efteråt till nya armaturer. När dessa satts upp funkade driftsättningen klockrent!

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2017 16:39 #8 av Rikard Ågren
Jag har nu provat med Hagers gateway och fått det att fungera. Dock stötte jag på ett problem. Inga armaturer jag la i grupp 1 gick att dimma med 4-bit dim. Att skicka ljusvärden gick bra.

Nåväl, i grupp två gick det bra att dimma. Dock fortfarande ryckigt och det blinkar till ibland i början av regleringen. Ljusregleringen fortsätter en stund även efter att man släppt knappen. Riktigt dåligt måste jag säga

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.104 sekunder

Senaste foruminlägg