KNX för nybörjare.

13 jul 2014 11:45 - 13 jul 2014 11:47 #1 av Eric Ericsson
Då ska vi se om här är några erfarna KNX-rävar som kan reda ut ett och annat.

Vad är det absolut minsta som behövs i systemkomponenter för att få ett knx-system med tänd/släck, till/från funktioner utan några avancerade logikfunktioner osv.


Vad finns det för alternativ när det gäller programmeringsvertyg, ETSxx kostar ju en rejäl slant.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 12:01 #2 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet KNX för nybörjare.
En controller och en ingångsmodul och en utgångsmodul borde räcka va?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 12:44 #3 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet KNX för nybörjare.
En strömförsörjning för busen.
En sensor, t.ex. en KNX-tryckknapp eller ett tryckknappsgränssnitt och en vanlig brytare.
En aktor, t.ex. en brytaktor eller en dimmeraktor.

Det är allt som behövs för att använda systemet.
Sen behövs det ett programmeringsgränssnitt vid driftsättning, när det väl är gjort kan gränssnittet plockas bort om man vill.

ETS finns i en demo- och lite-version också, se här knx.org/knx-en/software/ets/ets4/prices/index.php

Demoversionen är gratis och klarar max 3 apparater i samma projekt.
Liteversionen klarar 20 apparater och kostar 100€ för en licens på fil (knuten till en dator, hårdvarulås kostar 60€ extra)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 13:03 #4 av Eric Ericsson
Svar från Eric Ericsson i ämnet KNX för nybörjare.

Viktor H skrev: En strömförsörjning för busen.
En sensor, t.ex. en KNX-tryckknapp eller ett tryckknappsgränssnitt och en vanlig brytare.
En aktor, t.ex. en brytaktor eller en dimmeraktor.

Det är allt som behövs för att använda systemet.
Sen behövs det ett programmeringsgränssnitt vid driftsättning, när det väl är gjort kan gränssnittet plockas bort om man vill.


Det var som jag trodde då,

Tips på prisvärt programmeringsgränsnitt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 13:10 #5 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet KNX för nybörjare.
Har inte koll på exakta priser, men billigast är nog ett USB-gränssnitt från valfri etablerad tillverkare. Tror inte det skiljer så jättemycket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 13:15 #6 av Eric Ericsson
Svar från Eric Ericsson i ämnet KNX för nybörjare.
Hur är kompatibiliteten mellan olika tillverkare?
KNX är ju förvisso en standard men det brukar ju alltid kunna uppstå små problem när man blandar olika tillverkare som alla tolkat standarden på sitt sätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 13:24 #7 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet KNX för nybörjare.
Inga problem!

Det enda som kan ses som ett problem är möjligtvis att olika tillverkare kan ha lite olika översättningar på text och benämningar i produktdatabaserna, men det lär man sig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 13:36 #8 av Eric Ericsson
Svar från Eric Ericsson i ämnet KNX för nybörjare.
För att sen kunna lägga till lite mer avancerade funktioner som t.ex styrningar av ytterbelysning på skymningsrelä/tid
och kanske temperaturstyrningar, så förutom sensorer och aktorer som är lämpliga vilka systemkomponenter krävs? Någon form av logikmodul?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2014 21:23 #9 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet KNX för nybörjare.
Vill du styra ytterbelysning på ljusnivå OCH klockslag så kan du behöva en logikmodul i vissa fall, det beror på hur den ljusgivare och det kopplingsur du väljer är konstruerat, eller programmerat rättare sagt :)

Ska det styras enbart på klockslag eller enbart på ljusnivå så behövs det inte någon logikmodul.



Är det rumsreglering av temperatur du tänker på?

Där behöver du, som i vanliga fall, en rumstermostat, men för KNX så klart.

Det finns enkla modeller som ser ut som vilken "gammal mekanisk" termostat som helst, och mer avancerade som snarare liknar en touch-telefon av senaste snitt.
De mer avancerade kan användas för att styra alla funktioner i ett rum, t.ex. belysning, värme/kyla, ventilation, markiser, osv.

Sen behövs en aktor som sköter om att styra värmekällan.
Är det elvärme så går det i princip att använda vilken brytaktor som helst.
Men en för ändamålet avsedd värmeaktor är att föredra, då dessa har halvledarrelän istället för mekaniska relän, längre livslängd och tystare, vid korta reglertider.

Om det är vattenburen golvvärme eller radiatorer som ska styras så finns det speciella värmeaktorer som har 24V utgångar för termoställdon.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 10:29 #10 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet KNX för nybörjare.
Lånar tråden lite :whistle:

Jag håller på att planera en tillbyggnad av mitt hus.
Då tänker jag att sätta in KNX i den nya delen, varför frågar ni säkert.... För att jag vill lära mig nya saker svarar jag då :tummeupp:

Det jag är nyfiken på är vilken gateway som jag skall använda, tänker gå på schneider system. Jag vill kunna komma åt anläggningen från min telefon eller liknande när jag är bortrest. Vad ska jag ha?

Någon som har tips o trix om detta vore jag tacksam :klapp:

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 11:46 #11 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2015 19:51 #12 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet KNX för nybörjare.
Ja den låter lovande :tummeupp:

Nu är beställningen lagd, nu gäller det "bara" att lära sig ETS :woohoo:

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2016 13:54 #13 av Christian
Svar från Christian i ämnet KNX för nybörjare.
Finns det något ställe på nätet där det går att ladda ner demoprogram gjorda i ETS5?

Det jag söker är enkla och väldokumenterade exempel så att jag kan "leka" lite med ETS5.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2016 08:47 - 07 feb 2016 08:47 #14 av Marcus Lundström
Kolla om de fortfarande har eCampus på www.knx.se ?

eCampus
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2017 18:05 #15 av Ronnie Lidström
Nu håller jag just nu på att gå KNX kurs. Fyll gärna på i denna tråd med tips för nybörjare :stubben:

(Både tips på material/fabrikat att välja, praktiska tips inför installationen osv osv)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2017 01:56 #16 av Robin Strandberg
Ett generellt tips men som verkligen hjälper i världen av programerbara system är att ha en riktigt bra relation till företaget du tänkt köpa produkter från. Det kommer hjälpa väldigt mycket, speciellt i början. Att veta vad t ex deras brytaktor kan och inte kan göra vad gäller logik, tidsfunktioner osv är väldigt viktigt.

Walltin building control som säljer bl a Zennio har både kompetent personal som produkter.
2ctrl som säljer bl a Jung, Eelektron, MDT har detsamma som Walltin, bra personal och produkter.

Via drakarna gäller det verkligen att få en bra kontakt med säljaren.
ABB har bra säljare och stort sortiment men det är lätt att gå vilse i katalogen.
Schneider har jag väldigt liten erfarenhet från. Mestadels pga att jag inte lyckats hitta på deras hemsida.
Siemens har jag precis som Schneider väldigt liten erfarenhet av pga deras hemsida.
Hager har inte gjort saken enkel då de skapat E-mode system runt deras KNX-erbjudande. Generellt skulle jag rekommendera att när du behärskar ETS så ska du skippa Easy, Coviva, TX osv.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg