LED-Strip under överskåp i kök istället för lysrör eller spottar

05 mar 2011 09:20 #1 av Ronnie Lidström
Här har vi fräst in en aluminiumprofil som sedan LED-strippen/tejpen sitter tejpad i. Blir mycket bra och man blir inte bländad om man tittar på den rakt från sidan.









Här har vi bara tejpat fast den direkt under överskåpet (Detta är på firman, som test) Om man tittar på den rakt från sidan så blir man lite bländad, eftersom det är stor (120° tror jag) spridning på ljuset.


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Jörgen , Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2011 09:58 #2 av Mats Persson
Vad är det för aluminium profil ? Ni som fräst eller snickaren?

Ser jäkligt snyggt ut!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2011 10:10 #3 av Ronnie Lidström
Just detta jobb fräste kunden själv. Annars låter vi snickarn fixa det!

Att fräsa in i en "baldakin" (lös skiva under) innan man monterat den är inte så märkvärdigt jobb för en snickare. Men vi försökte även att fräsa in direkt under skåpet (utan baldakin), efter det var monterat och klart. Snickarn svor ganska högt över detta! Inte så kul.. Och det blev inte lika bra heller..

Här är bild på resultatet av infräsning direkt i skåpsstommen.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 18:38 #4 av Mats Persson
Nu har jag använt Björks Els bilder för att sälja in ett jobb... De tyckte det var snyggt!
Men vilken led strip är det ni använder? Och den där aluminium profilen vad är det för någon?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 20:19 #5 av Ronnie Lidström
Från början använde vi en från www.molectric.com (fanns inte då på "normala" ställen). Nu senaste gångerna har vi kört med Hide-a-Lites värsta led-strip

Aluminiumprofilen anlitar vi lokale plåtslagaren att göra. Bredd = just å pass att led-strippen rymms. Djup = 1cm tror jag.

Den enda nackdelen jag ser med detta är att
  1. Den "varmvita" (3500kelvin) är lite för kall.
  2. Vissa tycker fortfarande att det inte räcker som arbetsbelysning i kök. (iofs kan man ju sätta två parallella just där man behöver mer ljus kanske?)

Jag personligen tycker att ljuset gott räcker som arbetsbelysning. Iaf om man har vitt kakel.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 20:25 #6 av Mats Persson
Misstänkte det...
Dom här vill ha bra ljus också.. tänkte skaffa fram en halvmeter som man kan ha att visa med...
Men det är ju jäkligt häftigt..

Var gömmer du undan trafon? så som du lagt stripen nu lär du väl ha kabeln att gå inne skåpen?
Det är det sämsta med lågvolt.. en vanlig hederlig underskåpsarmatur är bra på det viset..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 20:33 #7 av Ronnie Lidström
Första bilderna där hade vi så tur att han hade en gammeldags spisfläkt med skåp ovanför, där fick vi sätta trafon + lite andra fula el-prylar.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 20:34 #8 av Ronnie Lidström

Mats Persson skrev: Nu har jag använt Björks Els bilder för att sälja in ett jobb... De tyckte det var snyggt!
Men vilken led strip är det ni använder? Och den där aluminium profilen vad är det för någon?


Procent av vinsten till mig då? :tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2011 20:46 #9 av Mats Persson

Ronnie Lidström skrev: Procent av vinsten till mig då? :tummeupp:


Jodå det löser vi.. Kan bjuda dig på en öl på elmässan...:)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2011 21:46 - 24 mar 2011 21:52 #10 av Patrik Hedlund
Mats, hur gick det för dig? Blev det LEDstrip? Räckte ljuset? Satte du två? Fräste du in lika som Ronnie eller? osv osv

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2011 18:48 #11 av Mats Persson
Nej, jag är inte klar med det. Köket är på planeringsstadiet än, han ska göra det i början sommaren.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 15:00 - 08 apr 2011 19:08 #12 av Patrik Hedlund
Nu har jag installerat min första LED-strip i ett kök. Hade först installerat halogenspott-skenor, men som det visade sig gav alldeles för dåligt ljus. Rev då det och satte upp en tejp. Blev jättebra ljus, MEN på den rostfria diskbänken så blev det massor av vita ränder. F*N!
Då undrar jag, ni (framförallt du Ronnie) som är rutinerade "LED-installatörer", hur ska jag lösa detta? Kan man avskärma tejpen på något sätt eller är det bara att byta? Jag använde IP20-modellen. Hade det blivit annorlunda med IP68-modellerna?

Denna använde jag:
www.hidealite.se/svenska/utomhus/ljus-i-...ip20-varmvit-5m.html












//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 18:47 #13 av Mats Persson
Vad sa kunden om ränderna? Ser ju ganska coolt ut ;)
Vilka halogenspot skenor satte du upp först? Den typen som ikea säljer?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 19:13 #14 av Ronnie Lidström
Wow.. Häftig effekt! :tummeupp:

Vad har de tänkt sätta för kakel? Vitt?

Var jag du så skulle jag vänta tills de satt kaklet innan jag började göra någon förändring! Vad man har för kakel spelar stor roll på hur ljuset sprider sig! Kanske blir så där om man inte har något kakel alls, eller ett kakel som sprider ljuset dåligt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2011 20:51 #15 av Rikard Ågren
Haha min treåriga Märit hade älskat den diskbänken - hon är zebratokig :P

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 00:56 #16 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Vad sa kunden om ränderna? Ser ju ganska coolt ut ;)
Vilka halogenspot skenor satte du upp först? Den typen som ikea säljer?

Kunden lät väl kanske lite mer positiv än mig, men... marginellt.

Det var en spottskena från Osram, låg på hyllan hos Selga. Två stycken med tre spottar var. 10 W/spott om jag inte far helt fel.

www.pricebreaker.eu/images/large/315060.jpg

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 01:01 #17 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Wow.. Häftig effekt! :tummeupp:

Vad har de tänkt sätta för kakel? Vitt?

Var jag du så skulle jag vänta tills de satt kaklet innan jag började göra någon förändring! Vad man har för kakel spelar stor roll på hur ljuset sprider sig! Kanske blir så där om man inte har något kakel alls, eller ett kakel som sprider ljuset dåligt?

Ja, jo. En oönskad häftig effekt. ;)

Ja, jag tror att det är vitt kakel, med skrovlig yta som kunden tänkt sätta upp.

Jaså, du säger det... hmm.. ja, men då ska jag nog prata med kunden och att vi väntar med någon ändring tills att de fått upp kaklet.

Tack!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2011 20:44 - 18 apr 2011 20:49 #18 av Patrik Hedlund
Ja, för att följa upp med hur det blev. Var dit i dag och kunden hade kaklat med vit, skrovligt kakel. Gjorde absolut ingen skillnad. Hade dessutom med mig 1 m IP68 LED-tejp och höll upp över den rostfria diskbänken för att se om den gjorde någon skillnad, men icke.
Men kunden sa att de hade vant sig med ränderna och att de knappt såg dem längre, men att de ville ha dimmer. På kvällarna var det hur starkt ljus som helst. Fixade dimmer.

Men då har man lärt sig en läxa i alla fall. Är det en rostfri diskbänk, skit i LED-tejp.

Edit: Och en annan sak. Tryckknappsdimmrar funkar aldrig riktigt exakt som jag vill att de ska. Jag skulle helst vilja att trycker man och håller in så borde ljuset dimras upp/dimmras ner till max/min och sedan stanna där. Vill man sedan sänka/höja ljusnivån så skulle man få trycka igen och hålla in.
Men de tryckknappsdimrar jag har stött på dimmrar upp och ner som en sinuskurva när man håller in länge.
Finns det en sådan tryckknappsdimmer som jag söker? Både i dosdimmer och i LEDkonverter-utförande?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2011 20:59 - 18 apr 2011 20:59 #19 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Ja, för att följa upp med hur det blev. Var dit i dag och kunden hade kaklat med vit, skrovligt kakel. Gjorde absolut ingen skillnad. Hade dessutom med mig 1 m IP68 LED-tejp och höll upp över den rostfria diskbänken för att se om den gjorde någon skillnad, men icke.
Men kunden sa att de hade vant sig med ränderna och att de knappt såg dem längre, men att de ville ha dimmer. På kvällarna var det hur starkt ljus som helst. Fixade dimmer.

Konstigt.. Jag har aldrig sett sån effekt. Vi har nog dock aldrig satt ovan en stor rostfri bänk. Men man borde väl se samma effekt i den lilla ytan som brukar vara bredvid diskhon?

Patrik Hedlund skrev: Edit: Och en annan sak. Tryckknappsdimmrar funkar aldrig riktigt exakt som jag vill att de ska. Jag skulle helst vilja att trycker man och håller in så borde ljuset dimras upp/dimmras ner till max/min och sedan stanna där. Vill man sedan sänka/höja ljusnivån så skulle man få trycka igen och hålla in.
Men de tryckknappsdimrar jag har stött på dimmrar upp och ner som en sinuskurva när man håller in länge.
Finns det en sådan tryckknappsdimmer som jag söker? Både i dosdimmer och i LEDkonverter-utförande?

Hum.. Vad kör du med för dimrar? Jag testade just här hemma och Eltako stannar då på max/min och även dimringsfunktionen i Jolly LED-converter funkar så. Man måste alltid släppa och trycka igen för att den ska "vända håll"

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2011 21:12 - 19 apr 2011 05:24 #20 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Konstigt.. Jag har aldrig sett sån effekt. Vi har nog dock aldrig satt ovan en stor rostfri bänk. Men man borde väl se samma effekt i den lilla ytan som brukar vara bredvid diskhon?

Ja, jag tycker väl det egentligen, men.. Inuti diskhon syns det i alla fall inga ränder,.. alltid något. :rulla:

Ronnie Lidström skrev: Hum.. Vad kör du med för dimrar? Jag testade just här hemma och Eltako stannar då på max/min och även dimringsfunktionen i Jolly LED-converter funkar så. Man måste alltid släppa och trycka igen för att den ska "vända håll"

Ja, men i Eltakon kanske det är så... var ett litet tag sen jag satte upp en sån nu. Några dagar sen typ... :rulla:

Nu har jag bara satt upp en dimbar LEDkonverter, 50 W klump från Hide-a-lite. Kanske dimringen funkar bättre på Jolly m.fl.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.631 sekunder