Badrum med infräst LED-strip samt små LED-spottar för släpljus vid väggen

29 apr 2011 23:03 - 29 apr 2011 23:06 #1 av Ronnie Lidström



Hide-A-Lite LED-strip E:75 507 73 i en infräst u-profil i aluminium









Maxel Pluto 1W liten LED-spot E: 74 504 27


Ganska fräna handdukstorkar också.. 3st stavar. Fästes i en apparatdosa var längst ner.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2011 01:03 #2 av Mats Persson
Jäkligt snyggt!
Har också satt upp 3st av de handukstorkarna, men är de så värst praktiska egentligen?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2011 09:09 #3 av David olsson

Mats Persson skrev: Jäkligt snyggt!
Har också satt upp 3st av de handukstorkarna, men är de så värst praktiska egentligen?


Monterade några sådana också för ett tagsedan, håller med att det är jäkligt snygga och det lilla blåa LED ljuset på toppen ger en bra effekt... Men som du skriver Mats, " är de så värst praktiska egentligen?"

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2011 15:12 #4 av Daniel Gustafsson Furn
Har 2 st sådana torkar hemma. Dom värmer väl handduken ok men lite ojämnt. Hänger man barnens mindre handdukar innanför sin egen på den nedre kroken blir det mindre bra, men snygga är dom!

/Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 21:17 #5 av Patrik Hedlund
Släpljuset på väggarna, funkar det som allmänbelysning eller har du även andra, vanliga spottar i taket?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2011 05:15 - 05 aug 2011 05:16 #6 av Ronnie Lidström
Lyser inte tillräckligt för städning eller annat "finlir". Men för 90% av besöken (toabesök, dusch, borsta tänderna osv) så räcker det garanterat! Hos denna kund så sitter det en vanlig upl armatur i mitten av taket också.

Jag har liknande hemma med släpljus i vår toa/tvättstuga hemma. Jag använder nästan aldrig belysningen i mitten av taket! Bara då man ska vika tvätt eller städa.

Jag tycker det blir skitbra med släpljus efter väggarna så där.. Har börjat göra det på fler och fler ställen. Grejjen är dock att man kan inte bestämma exakt placering av spottarna förrän hela badrummet är klart med inredning och allt. Så man får förbereda så att man har tråd i alla tänkbara fack i regelverket så man man välja fritt sen :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2011 22:14 #7 av Patrik Hedlund
Hmm, okej. Skulle du vilja berätta hur du rent praktiskt drar elen i taket? Varför har du ingen bild på det? ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 11:31 #8 av Ronnie Lidström
Vi drar vanliga 16s VP-slang med RK 0,75 i en slinga runt (innan snickarn skruvar upp taket) sen kopplar vi spottarna med "tip-top".





Bra att dra slingan utan avbrott. Då kan man dra till fler ställen än vad man kommer att använda, så behöver man inte borra upp vid varje ställe om man inte vill. Sista stället så kopplar man ihop båda trådarna med en tip-top. Förutom den första bilden som är en slinga utan slut. Alltså båda ändarna av denna oranga RK kommer ut vid konvertern (som är placerad i en angränsande klädkammare)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 16:09 #9 av tommy fors
Snyggt med en kopplings dosa i ett badrum. Väldigt praktiskt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 18:46 #10 av Ronnie Lidström
Anar en viss ironi Tommy Fors.

Jag brukar försöka placera kopplingsdosor utanför badrum (även om det faktiskt numer är tillåtet utanför zon 2). Fast detta var en bef. dosa som var jobbig att flytta så den fick vara kvar!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 19:12 #11 av Patrik Hedlund
Låter som att Tommy inte åker på allt för mycket renoveringar i gamla hus... :rulla: ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 20:32 #12 av Daniel Gustafsson Furn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 20:34 #14 av Rikard Ågren
U-båt då?

Jag kör nästan bara Wago öppningsbara numera. Vanliga om det är trångt

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 20:42 #15 av Richard
Snäpp wago, Wago222. är riktigt najs till LED installationer. Enkelt att ta ner LED´s om det behövs, samt att man slipper stå och fippla med skruvmejsel och u-båt.

Dock är nackdelen med dom stora Wago222 att dom tar fruktansvärt mycket plats i dosan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 21:15 #16 av tommy fors
Låter som om både Ronnie Lidström och Patrik Hedlund är lite lata när det kommer till lite äldre hus och den etiska designen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 21:20 #17 av Ronnie Lidström
Jag tror vi båda gör det mesta som kunden vill. Om kunden tycker att det är värt att betala flera tusen för att flytta en dosa så flyttar jag den gladerligen ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 21:24 #18 av Patrik Hedlund
Tänk på att det är två moderatorer som du bråkar på nu, Tommy...

(Skämtar bara. :) )

Nej, men är det så att det sitter en gammal kopplingsdosa som man själv inte skulle ha placerat där, men ändå inte gör så himla mycket och det ska spåras i väggarna så flyttar man ju inte den dosan för skojs skull. Får ju tänka på att man kostar pengar och bedöma om det verkligen är nödvändigt. Lathet? Njaea, en gnutta möjligtvis.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2011 20:14 #19 av Dwight
På vår firma använder vi nån tunnare tråd när vi gör ledinstallationer. Minns inte exakt vilken diameter det är på den, men den funkar att koppla med scotchlock/fiskögon/telepluttar iallfall:) Har dock bara använt den i mindre led-installationer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2011 20:41 #20 av Rikard Ågren
Det ska väl helst vara mångledare till LED minns jag att jag fick lär mig på en LED-kurs med Hidealite

Funkar det med mörtögon?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.190 sekunder