Den stora tråden om värmeljus

26 dec 2015 15:52 #61 av Bo Siltberg
Jag tycker också det kan förklaras så enkelt. Muskler kan man ha mycket eller lite av, och de gör ingen nytta förrän de används.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 16:20 #62 av Tomas Karlsson

Michell Andersson skrev: Jag vet inte jag, men tråden verkar ha fått ett fokus på att jag skulle ha svårt att erkänna ett misstag eller ett behov av att uttrycka en besvikelse över mitt sätt att se på saker och ting. Min uppfattning står tyvärr oförändrad. Jag känner at jag för egen del har ganska klart för mig vilka storheter det handlar om och jag tycker, och nu är jag verkligen ärlig, att det kvittar. Om tidsrymden är en sekund så skulle jag säga att effekten och den överförda energin för samma tid är precis lika. Men, jag verkar ju som bäst vara oföränderlig och i värsta fall korkad, men oavsett det så verkar ju alla andra ha klart för sig vad som gäller, även om vi ser på det lite olika, eller väldigt. Tycker kanske att vi kan lämna det där då eftersom jag inte tendera övertygas av argument som redovisats hittintills. Men det är i sin ordning och i så fall i sin helhet min förlust. Forumet är ju inte precis ett referensverk heller.


Du ska inte ta det som ett angrepp mot dig, du brukar ju vara intresserad av olika ut/invecklingar det är som jag ser det bra och intressant i många trådar. Men man ska inte blunda för att utanför den tanke eller abstraktionsnivå man behöver ta till tex ditt intervall 1 sekund som jag i detta sammanhanget kan också tycka vara ok finns alltid en närmast obegränsad redan utvecklad metod man kan använda. Det är då det ofta blir intressant om man tar godis från de högre liggande hyllorna ner till sina egna behov, allt blir mer korrekt och användbart då även i enkla fall.

Sen ska du inte se det som att jag försöker övertyga dig eller någon öht, finns inte så mycket att argumentera för eller kring i detta fallet. Det är den mest solida grund som det mänskliga intellektets främsta företrädare under århundraden mödosamt arbetat fram och som vi i vår lätt teknokratiska kultur så väl utnyttjar både på gott och ont. Ju fler som någorlunda förstår eller åtminstone korrekt brukar detta till sin egen nivå desto bättre på samhälls och systemnivå, ger möjlighet till spridd och massiv rimlighetskontroll i många frågor, tex energipolitiken.

Inte så lyckat om en majoritet hela tiden tror att "man kommer nog på någon lösning" ett ganska vanligt synsätt som jag upplever det. Ett närliggande tema för tråden är de besläktade begreppen exergi och emergi, synd att de fundamentala delarna i termodynamiken så sällan nämns där allmänheten läser.

Hur ser du på att röta hamster? :)
Och jag lovar att inte skriva mer på denna sidan vårdagjämningen, vill inte trötta ut bara peka ett myrsteg vidare. Läser här ibland det är intressant och jag berörs inte så att jag vill bli raderad som Sherlock.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 18:07 - 26 dec 2015 18:08 #63 av Stefan Ericson
Jag brukar ha värmeljus i bilen på vintern. Ett 10 tal ljus räcker för att klara sig en natt. En sovsäck också. Men jag har aldrig sovit i bilen en vinter natt.
I huset brukar jag ha värmeljus framme. Bra när strömmen går. Här ute på landet, blir det inte mörkt, det blir svart. Då lyser ljusen rättbra. Jag drar sedan in 230 från båten och håller varmt i huset med ved kamin. Under gudrun var strömmen borta i 3 dygn. Det var inga större problem.Sedan dess har det bara varit planerade avbrott.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 20:13 #64 av Michell Martic
Att röta hamster vore nog det sätt som skulle vara lämpligast. Inte för att det nödvändigtvis är effektivast utan snarare för att det går att anordna på ett sådant sätt att energitillförseln inte egentligen behöver vara effektiv då solen duger bra som energikälla och att utnyttjandet av denna energikälla inte behöver vara effektivt för att processen ska fortgå.

Men om vi enbart ska röta hamstern så föreställer jag mig att det finns betydligt effektivare råvaror än hamstrar. Exempelvis borde man kanske kunna använda sig av fotosyntes för att spjälka väte ur vatten. Har vi väl väte så kan vi slänga ihop en bränslecell varpå vi kan utvinna elektrisk energi och därmed driva det reda befintliga elektriska värmesystemet i huset. Dock så vore detta omständligt att göra i liten skala varför man istället kanske kunde gått ihop i ett nationellt kollektiv för att producera och distribuera el. Väl här kan man öppna upp för alternativa energikällor exempelvis vindkraft och vattenkraft. Jag har uppfunnit kraftsystemet! :huh:

Kommer det inte lukta illa, att jäsa alla dessa hamstrar? Vad gör vi av benen? Kommer de verkligen lösas upp? Eller maler man dessa och använder som gödning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 20:26 #65 av Bo Siltberg
Röta kaniner? Nästan så jag känner för att låsa tråden ;)
Varför inte ta ett steg till och räkna på grisar då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 20:51 - 26 dec 2015 21:58 #66 av Michell Martic
Vetenskapen har tagit oss en lång väg från värmeljus.

Rekommenderade böcker i termodynamikens tecken? Gärna referensverk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 21:07 - 26 dec 2015 21:09 #67 av Stefan Ericson
Nu börjar det bli matproduktion.
Starta med 2 st kaniner i februari. En hane och en hona. Det brukar vara svårt att inte föröka kaniner. Vid slutet av sommaren borde dom bli omkring 200. Hanarna slaktas och själv äter man dom finaste bitarna och resten ger man till höns. Om man låter flugor lägga larver i kaninrestesterna, så äter hönsen flugorna och får då isig protein, som dom behöver för att få ägg. Det är svårare att föröka hönsen. Tupparna får man ätaupp. Det finns fler som äter kaniner och höns. Därför skaffar man marsvin. Dom förökar sig lätt. Det får rävar och rovfåglar äta. Om det kommer örnar går det sälja biljetter till Tyskar. Sedan skaffar man svin som bökar om åkern och äter upp ogräsrötter. Därefer ut med hönskiten på åkern och odla grönsaker.
I Linköping rötar dom sopor och kör bussar och taxi på. Men vill man ha värme kan man elda direk utan omväg. Det går att producera el och värme med naturgas. Götebor energi ligger väl bäst till. Dom får ca 50% el.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2015 00:20 #68 av Michell Martic

Tomas Karlsson skrev: Prigogine var även mycket insatt och kunnig i diverse sidotankar, filosofier hos Leibnitz alltså den vars skrivsätt inom infinitesimalkalkylen du använder ovan men som du tydligen inte helt tagit in helt ännu. Inga problem att arbeta även fysikaliskt både med krympande intervall gående mot noll och även såna endast definierade vid noll. Fortsätter du som du brukar kommer du vad det lider få verktygen på plats för det, dock en ganska tung lång vandring dit.

Du har helt rätt Tomas. Inlägg editerat. För övrigt har du PM.

Synd dock att du aktivt bestämt att inte skriva i forumet fram till våren... Du har ett inspirerande sätt som utmanar mig åtminstone. Vi är alla en konsekvens av omständigheterna och som person är vi alla ett resultat av varandra. Vi kan dock medvetet välja att ta efter eller inspireras eller inte.

Kom vi fram till hur många ljus vi egentligen behöver? Är någon bekant med Velanders metod för bedömning av sammanlagring med årsvariation?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2015 03:19 #69 av Ivar Ryding
Röta sällskapsdjur och tillika värmekällor för att få biogas?!
Nu börjar vi ju nästan glida in på mina domäner!

Rågas har ett värmevärde (wobbe-index) på cirka 25mJ/Nm3
Man får cirka 50-200nm3 (50-200kg) rågas (50% metan) från ett ton slaktavfall.
Tio tusen hamstrar skulle alltså kunna ge i runda slängar 3000mJ om gasen som bildats när de rötats eldades upp.
Om jag inte räknat helt åt helsike DVS.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg