Kontaktorstyrning LED-spottar

29 maj 2017 19:17 - 29 maj 2017 19:20 #1 av Anders Karlsson
Hejsan, är just nu i färd med att installera spotlights i takfoten (14 stycken). Har haft diskussioner med kollegor angående startströmmar hos LED-spottar. Finns det någon generell regel hur många (stor effekt) som man kan styra via en tryckknapp? När bör man styra belysningen via kontaktor? Är det enbart problem med att säkringen löser eller kan man få andra problem, exempelvis "svetsning" etcetera? Att säkringen frånkopplar lär inte en kontaktor lösa utan då får man dela upp belastningen.

Den spotten som ska installeras är denna:
www.bygghemma.se/inredning-och-belysning...v7wMSoGhyhoCtxPw_wcB

Tacksam för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2017 05:45 #2 av Alexander N
Inga problem med startströmen på dessa. Har bara haft problem med startström vid tändning av en stor skyltbelysning med många meter ledstrip bakom. Tror framförallt det har med donen att göra.

En annan tanke, när du säger takfot, är det utomhus? De armaturerna är endast godkända för inomhusbruk bara så du vet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2017 13:48 - 30 maj 2017 13:52 #3 av Anders Karlsson

Alexander N skrev: Inga problem med startströmen på dessa. Har bara haft problem med startström vid tändning av en stor skyltbelysning med många meter ledstrip bakom. Tror framförallt det har med donen att göra.

En annan tanke, när du säger takfot, är det utomhus? De armaturerna är endast godkända för inomhusbruk bara så du vet.

Hej, tack för svar.
Precis som du säger är detta inte spottar för utomhusbruk. Denna spot ska sitta inne i huset. Av ren lättja hänvisade jag till länken ovan då jag inte orkade ta fram den rätta spotten. Här är den som ska sitta i takfoten:

www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=381

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2017 14:31 #4 av Mikael

Anders Karlsson skrev:

Alexander N skrev: Inga problem med startströmen på dessa. Har bara haft problem med startström vid tändning av en stor skyltbelysning med många meter ledstrip bakom. Tror framförallt det har med donen att göra.

En annan tanke, när du säger takfot, är det utomhus? De armaturerna är endast godkända för inomhusbruk bara så du vet.

Hej, tack för svar.
Precis som du säger är detta inte spottar för utomhusbruk. Denna spot ska sitta inne i huset. Av ren lättja hänvisade jag till länken ovan då jag inte orkade ta fram den rätta spotten. Här är den som ska sitta i takfoten:

www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=381


Inte för att vara jobbig men den spotten är också för inomhusbruk vad jag kan se. I produktbladet ska det vara en liten symbol med ett hus och en pil som pekar "utåt" för att visa att den är gjord för att vara ute. Annars ska det räcka med IP21 i takfoten:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2017 15:21 - 30 maj 2017 15:23 #5 av Anders Karlsson

John skrev:

Anders Karlsson skrev:

Alexander N skrev: Inga problem med startströmen på dessa. Har bara haft problem med startström vid tändning av en stor skyltbelysning med många meter ledstrip bakom. Tror framförallt det har med donen att göra.

En annan tanke, när du säger takfot, är det utomhus? De armaturerna är endast godkända för inomhusbruk bara så du vet.

Hej, tack för svar.
Precis som du säger är detta inte spottar för utomhusbruk. Denna spot ska sitta inne i huset. Av ren lättja hänvisade jag till länken ovan då jag inte orkade ta fram den rätta spotten. Här är den som ska sitta i takfoten:

www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=381


Inte för att vara jobbig men den spotten är också för inomhusbruk vad jag kan se. I produktbladet ska det vara en liten symbol med ett hus och en pil som pekar "utåt" för att visa att den är gjord för att vara ute. Annars ska det räcka med IP21 i takfoten:)


Va tvungen att springa ut i garaget för att kolla vilken det är och jag har länkat fel även här. Den som ska sitta i takfoten är denna, Q-2MW .
www.zwavesverige.se/ljuskallor/designlig...ght-q-2mw-2700kelvin

Dock kan jag inte se någon pil som pekar utåt, men enligt återförsäljaren ska denna fungera utomhus. Känns som att det hade varit lättare att gå direkt till garaget och kolla:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2017 17:32 #6 av Bo Siltberg
Det finns LED-spottar i olika utföranden. Startströmmen beror på antalet drivdon. För LED-spottar med eget drivdon blir det alltså många sådana i jämförelse med spottar som drivs med ett centralt drivdon.

Strömbrytare brukar inte ha problem med slutning, men däremot brytning. En kapacitiv belastning ska vara snällare mot strömbrytare än induktiv (lysrör etc) men trots det anger många tillverkare en väldigt begränsad "LED-effekt". Så det är specen på brytaren/kontaktorn som gäller här.

En fördel med denna armatur är att drivdonet kan dimras med en bakkantsdimmer vilket tar ned stötströmmen varje period.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2017 14:48 #7 av Rasmus Stolze
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2017 17:11 #8 av Rikard Ågren
Det är inte bara kapslingsklassen som är intressant. Produkten ska också vara av material som tål att sitta utomhus

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.128 sekunder

Senaste foruminlägg