Att köra konstantströms LED med konstantspänning (för Demoväska)

30 maj 2011 13:59 #1 av Ronnie Lidström
Jag har tidigare gjort en liten "demoväska" med 4st olika LED och en strömbrytare för varje. Problemet med konstantströmsLED är ju att man får inte bryta på sekundärsidan då blir knas!

Jag måste alltså förutom allt annat, även rymma 4st drivdon.. Det gick just å pass i denna gamla demo-väska.

Så här ser den gamla ut:



Nu hade jag tänkt göra en större med fler armaturer. Det vore ju väldigt platssparande om jag kunde ha EN trafo med konstantspänning och koppla alla olika armaturer pararellt med varsin brytare.

Om jag mäter med multimetern på en 350mA LED som är kopplad själv på en converter så får jag 3,1V. Betyder det att jag kan skaffa en konstantspänningstrafo på 3,1V och koppla flera 350mA armaturer pararellt på denna?

Låter ju relativt enkelt isåfall.. Eller är det nåt jag har missat?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:33 #2 av Bo Siltberg
Nej, då eldar du upp lysdioderna!
Du måste ha en reglering av strömmen så att den blir 350 mA eller vad nu lysdioden vill ha.
En viss lysdiod kanske har ett framspänningsfall på 3.5 V. Lägger du då på 3.6 V med en spänningsstabiliserad källa så kommer strömmen att rusa iväg.

Vad du skulle kunna göra är att seriekoppla alla lysdioder och använda en konstantströmtrafo som klarar tillräckligt hög spänning.

Parallellkoppla sedan brytarna över varje lysdiod. Den lyser alltså då när brytaren är öppen. Du kan då tända så många lysdioder som trafon klarar av att ge spänning till: N x 3.5 V.

Vill du vara snäll mot trafon så bör du ha åtminstone en brytare öppen när du stoppar i sladden. ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:43 #3 av Ronnie Lidström
Hum.. Undra vad convertern tycker om en sån behandling. Tror det står i instruktionerna att man absolut inte får koppla i/ur något på sekundärsidan medans strömmen är på!

Men det kanske bara är om slingan blir helt öppen eller helt sluten som convertern får koko?

Jag har aldrig provat att ändra antalet inkopplade LED på en konstantströmsconverter under drift.. Kan ju vara värt ett försök! :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:48 #4 av Bo Siltberg
Jag tror det, nog måste trafon klara av att belastningen förändras! Hur skulle den kunna veta att det sitter 7 st i serie, eller 3 från början.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:55 #5 av Ronnie Lidström
Den kanske bara känner av det då man slår på spänningen? Om jag hastigt och lustigt kopplar förbi en LED så får ju de resterande högre spänning på sig, om nu inte convertern blixtsnabbt reglerar spänningen. Men jag kan ju offra några imorrn så får vi veta!

Eller jag kanske skulle skriva till hide-a-lite eller nån och fråga först :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:55 #6 av Janne Larsson
Utveckla det där så kan jag sen köpa en färdig eller ritning av dig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 20:00 #7 av Tobias Karlsson
Gör det lätt för dig, ha alla lampor tända och så någon svart pappskiva som du drar för de som ska vara släckta =) Mycket enklare =))

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 20:27 #8 av Bo Siltberg
En kortvarig strömspik borde lysdioderna klara.
Du kan annars montera ett motstånd ca 10 Ω, 2 W i serie som "säkring" mot för höga strömmar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2011 03:36 #9 av Rikard Ågren
Hide-a-lite saluför väl en egen demoväska?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 09:41 #10 av Peter Lagerquist
Jag har själv en demoväska och varit i kontakt med Maxel. De rekommenderade absolut inte att bryta på sekundärsidan och jag håller med dem. Att hitta en lösning med ev speciallösningar som kanske funkar lade jag åt sidan då det var både bättre, enklare och snabbare att helt enkelt använda mig av en trafo till varje lampa.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 19:44 #11 av Bo Siltberg
Hur är din demoväska kopplad?

Seriekopplade LED'ar med en parallell brytare över varje innebär ju att kretsen aldrig kommer att brytas, utan belastningen kommer bara att ändras. Och om transformatorn behöver en startprocedur där den känner av lasten så får man väl bryta på primärsidan vid byte av LED.

Man kan i och för sig undra vad som är så farligt med att bryta en sådan krets. Transformatorerna är ju i regel SELV, eller? Det är kanske elektroniken som inte mår bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2011 19:26 #12 av Tomas Karlsson
Precis som Bo skriver kan det inte vara några problem med en konstantströmkälla och alla demo-LED i serie med brytare parallellt över varje. Annars kan man ta ett lämpligt nätdon på 5-24V och lägga alla parallelt via brytare och avpassat förkopplingsmotstånd.

Är man lite elektronikintresserad kan man ju också bygga enkla konstantströmgeneratorer av lite gamla effekttrissor och några få yttre komponenter, då kan man få en individuell per slinga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2011 08:27 #13 av Richard
Varsin trafo till vardera armatur.

Finns ju små dos trafos...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 20:35 #14 av Peter Lagerquist
Hallå igen.
Väskan jag visade några inlägg uppåt är kopplad med separat trafo till varje spot. Efter kontakt med tekniker på Maxel så kom vi fram till att det var den bästa lösningen, även om han inte direkt helt kunde avfärda brytning på sekundärsidan. Han lovade att återkomma i ämnet när han hade tänkt lite mer och fått en ritning av mig på föreslagen sekundärsidebrytning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2011 20:59 #15 av Ronnie Lidström
Det var ju mest för att spara utrymme jag vill slippa en converter till varje. Jag vill gärna ha en så liten demo-väska som möjligt som man kan hålla upp vid taket och visa hur det blir.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 12:56 - 14 jul 2011 13:26 #16 av Gustav Asplind
Hej,

Intressant konversation!

Jag har noterat intresset efter en Demoväsk LED och vill bara meddela er att vi nu har tagit fram en.
Maxel demoväska LED ska vara ett bra verktyg vid införsäljning mot kunder. Genom att visa olika typer av armaturer, färgtemperaturer, effekter och spridningsvinklar får kunden en bra bild av vad som är möjligt att åstadkomma med LED. Väskan levereras färdigkopplad.

För mer info: Demoväska LED

Trevlig sommar,
Gustav Asplind

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2011 20:19 #17 av Åke Gustafsson
Tycker att den där demoväskan ser väldigt stor och klumpig ut jämfört med den som ronnie visar bild på!

Är väl bra om man kan hålla upp lampan som kunden är intresserad av vid taket så de ser hur den kommer lysa i verkligheten?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jul 2011 12:30 #18 av Peter Lagerquist
Visst är det bra om man kan ha den uppe i taket och lysa ner, då får man ju en mer exakt bild av ljuset. Problemet med väskan Ronnie gjort är att den ju inte innehåller eller kan innehålla de spotar som är av intresse om man t.ex ska ersätta takspotar för allmänbelysning, då behövs det andra spotar (det verkar vara max 3W på Ronnies spotar??).

Ska man visa ett seriöst alternativ till halogenspotar måste man enligt min mening ha andra spotar som bygger mer på höjden och således kräver de mer djup i väskan. Maxels väska vet jag inte heller när man skulle kunna ha nytta av då den är alldeles för spretig i urvalet och jag har svårt att tro de får någon såld.

Det enda som gäller är att bygga en egen så att man får med de man vill visa och rekommendera.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2011 09:46 - 25 jul 2011 09:48 #19 av Gustav Asplind
Hej,

Jag ber om ursäkt för sent svar!

Av diskussionen som uppstod efter mitt inlägg skulle jag vilja förtydliga några saker angående vår demoväska LED.

Tanken bakom väskan är att installatören enkelt ska kunna ta ut en armatur ur väskan koppla den till ett LED-driftdon (med hjälp av snabbkontakterna) och håll upp den i taket för att visa ljusbilden.
Samtliga LED-driftdon/transformatorer som medföljer är färdigkopplade (sladdställ samt förgreningsuttag). Vi har självklart sett till att sladdställen är tillräckligt lång för att kunna hålla upp armaturen i taket.

En 12V-aramtur finns med för att kunna jämföra LED/Halogen.

För att demoväskan ska vara ett levande verktyg har plats lämnats så att varje enskild individ/företag kunna lägga ner sina favoriter.

Trevlig sommar,
Gustav Asplind
Maxel Belysning AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2011 10:43 #20 av Ronnie Lidström

Peter Lagerquist skrev: Visst är det bra om man kan ha den uppe i taket och lysa ner, då får man ju en mer exakt bild av ljuset. Problemet med väskan Ronnie gjort är att den ju inte innehåller eller kan innehålla de spotar som är av intresse om man t.ex ska ersätta takspotar för allmänbelysning, då behövs det andra spotar (det verkar vara max 3W på Ronnies spotar??).

Ska man visa ett seriöst alternativ till halogenspotar måste man enligt min mening ha andra spotar som bygger mer på höjden och således kräver de mer djup i väskan. Maxels väska vet jag inte heller när man skulle kunna ha nytta av då den är alldeles för spretig i urvalet och jag har svårt att tro de får någon såld.

Det enda som gäller är att bygga en egen så att man får med de man vill visa och rekommendera.


de allra flesta jobb som bi gör är ROT-Jobb i gamla badrum tex där kunden oftas vill behålla så mycket takhöjd som möjligt. Så det normala i min värld är att snickarna reglar ner ett nytt innertak med 25-35mm reglar och vi installerar belysning som ryms där. Jag har en vanlig GU10 armatur med 7w LED-ljuskälla löst med sladdställ som jag brukar visa då man har mer plats uppåt

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.183 sekunder

Senaste foruminlägg