Behörig tar på sig ansvaret.

01 feb 2011 18:41 #1 av Patrik Hedlund
Hade alldeles precis en diskusion med min far om hur det ligger till med att utföra en elinstallation svart som sedan en elinstallatör går i god för.
Är det möjligt eller ej? Jag minns det som att det inte går, men blev osäker nu när jag började fundera.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2011 19:34 #2 av Tomas Karlsson
Nej, som du vet från alla liknande frågor på Byggahus är det i princip bara behörig eller yrkesman anställd i samma företag som får utföra elinstallationer.
Så i formell mening är det ju då omöjligt som du tänker här, sen kommer ju även felet med svartjobb men det hör ju inte hit.

En annan punkt som ofta misstolkas är att man inte skulle kunnna jobba som yrkesman under behörig utan elutbildning, det går däremot utmärkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2011 19:44 #3 av Janne Larsson
Man kan väl säga att man ska skilja på behörig person och behörigt företag. När man gör ett jobb åt företaget så står företaget via sin anställde med behörighet för ansvaret. Jobbar du svart gör du inte jobbet åt företaget utan på egen hand och ska då ha behörigheten själv...i korta drag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2011 21:21 #4 av Mats Persson
En annan sak att tänka på om man gör ett jobb som behörig men saknar firma och försäkringar är att om något mot förmodan skulle gå galet, så kan du bli ersättningsskyldig för väldig stora belopp...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2011 21:27 #5 av Patrik Hedlund
Ja, precis. Men då minns jag rätt. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jul 2011 08:25 #6 av Ronnie Lidström
Hur ska man göra för att få det ok, juridiskt då? Om en anställd vill göra om elen i sitt eget hus. Måste företaget han jobbar på då skicka en faktura till honom på 50tim arbetstid a´ 0kr/tim? :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jul 2011 18:31 #7 av Magnus H
Här i Finland kan man som utbildad elmontör eller högre skolad inom branchen göra elinstallationer
i sitt eget hus och i sina "nära och käras" hus, men du har skyldighet att söka om tillstånd från ett organ
"tukes" .
Man måste också bevisa att man är utbildad och att man har viss arbetserfarenhet. A.k.a ett papperskrig.

Men den juridiska biten med försäkringar och dyligt kan jag inte yttra mig om.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jul 2011 20:42 #8 av Tobias Karlsson
I starkströmsföreskrifterna från 2010 så står det att enbart behöriga får utföra elinstallationer och att det involverar rörläggning, dragning och anslutning av elmatriel. Redan där så går man ju bet som privatperson utan behörighet.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg