Vad gäller vid reklamation/garanti?

14 feb 2015 20:35 #1 av Lars Blomkvist
Tjo

Köpte speciallampor av tillverkare som troligtvis är trasiga (mastbelysning 20m). Lamporna lös i ca 1 månad sen la 10 st av. Kollade med återförsäljarna och fick svar att dom självklart skickar nya. Jag frågade då vem som bekostar arbetstid och lifthyra, dom sa att dom endast står för materialet och inte övriga kostnader? Jag frågade om jag ska stå för detta om det är fel på deras produkter?


Vad gäller?

Riskabelt att ta ett jobb med risk att stå för hyra av lift samt 2 gubbar en hel dag!

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2015 20:45 #2 av Electrum
Ja det här ska bli spännande att följa.

Själv har jag blivit skickat på ett byte av lysrörsarmatur en gång där leverantören eller generalagenten (jag vet inte vilket) skulle stå för min arbetstid.
I övrigt vet jag inte så mycket om sådant här.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2015 22:35 #3 av Torbjörn Forsman
Som företagare är man nog utlämnad till leverantörens försäljningsvillkor (och eventuella benägenhet till frivilliga goodwill-åtaganden) en sådan här gång. Man har ju inget stöd av t ex konsumentköplagen som en privatperson skulle kunna ha i samma situation.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2015 23:52 #4 av Lars Blomkvist
Det gäller även material som monterats utomhus och blivit vandaliserat. Kollade med mitt försäkringsbolag om detta och fick svaret att det måste vara inhägnat och låst på platsen!?
Ganska svårt att inhägna en hel park? Även lätt att forsen dessa hägn.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 00:28 #5 av Ivar Ryding
Företaget jag jobbar för har haft problem när vi fick en batch dåliga givare till våra anläggningar
Garanti på givaren fick vi, men arbete, resa och hotell fick vi stå för själva.
Kunden fick stå för ett produktionsstopp som kostar ett antal tusen i timmen.

Tillverkaren hänvisade till att leveransen sker till vår verkstad i skåne, och att det sen är vårt problem var vi har satt den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 06:52 #6 av Torbjörn Christensen
Vi monterade över 100 st stolparmaturer vid ett sjukhus. Där fick vi betalt för rubbet över 100 timmar och lifthyra. Detta var en av de stora jättarna inom armaturtillverkning som hade tillverkat en serie armaturer där färgen flagnade och ramlade av så jag antar att det var i deras intresse att få detta åtgärdat. Det var iallafall inga problem med betalning och vi fick ett tack efteråt.:tummeupp:

I vanliga fall så brukar jag oftast få materialet men stå för tid och ev hyra själv.

Skulle vara intressant om någon av de tillverkare vi har på fluxio skulle vilja kommentera detta !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 07:00 #7 av Torbjörn Christensen


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Någon som är duktig på ALEM09 ?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 07:35 #8 av Torbjörn Christensen






Borde ha bättre koll på detta men...
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 07:46 #9 av Jan Wahlberg
Punkt 46 och 47 säger väl ganska klart vad som ersätts

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 08:59 #10 av Stefan Ericson
När jag jobbade inom elektronik indrustin, vi levererade komponet monterare till kretskort, så fakturerades hotel, traktanenten och resekostnader, vid garanti jobb. Det var inskrivet i kontrakten. I slutet på 80 talet, var jag på ett servicechefsmöte på en Finlands färja och berättade det. Dom kontstaterade att, det vore ju en djävla massa pengar. I CNC branchen behöver kunderna inte betala något. Men om jag skulle åka på ett garanti jobb så skulle jag fakturera nasaren.
Hem prylar brukar man få skicka in, men ofta hittar dom inget fel och sedan kommer en räkning.
Köpte en experia z1, den höll i 3 veckor. Jag skickade e-mail och förklarade, att jag betalar inte 500kr för att dom kommer fram till att skärmen är trasig och det är jag som haft sönder den. Katshing gjorde det. Nu har jag beställt en Cattepillar lur.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 13:11 #11 av Ronnie Lidström
Beror på vilket leveransvillkor som gäller. ALEM 09? NL01?

Köper man av en känd leverantör brukar de stå för omkostnader oavsett om de måste.. Goodwill.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 19:37 #12 av Martin
Dn dålig kabel 120mm? alu som de skadat i produktionen och bara klämt på en liten bit krympslang över som glidit iväg i den fortsatta tillverkningen. Det small bra när det släpptes på. 6st 240 som inkommande orkade leverera så att det sedan "sjöng" i Ställverket som låg ca 35m där ifrån.

Först var det hyss hyss och sen tog det liv i helvete. De pröjsade Material. Arbetstid 3 st personer x400% 12H . Allt.

Gäller bara att man snackar med rätt person och verkligen visar att man svartmålar dessa.
Dessvärre vet jag inte var historien slutade med detta kabelfusk.


Har fått Vp rör levererade som spruckigt för minsta lilla. Fått nya dagen efter.
Har fått 110 gulrör som "tillverkats i fel maskin" så att rulorna och muffarna inte gick att sätta ihop. - ööh? Vi har gjort fel. Ingen åtgärd.
Har fått kabeltrummor med kabel som verkligen inte gått att skala. Fått nya dagen efter.
Fått fellevererad kabel. fel av oss att inte dubbelkolla antalet ledare i kabel. Dock tog grossisten på sig både material och arbetstid.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 sep 2015 04:05 #13 av Rulle
Jag vet av ett byggföretag som har problem med materialet för en altan som är byggd (rätt stor) och som sväller och ej släpper igenom vatten. De har gjort efter tillverkarens instruktioner men ändå fått problem så tillverkaren var glada med ett skicka nytt material men det tyckte inte byggföretaget är en lönsam historia då det tar veckor att byta. Detta håller på att diskuteras fortfarande, blir kul att se vem som vinner.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.290 sekunder