Rolig felsökning av udda jordfel!

21 apr 2011 20:57 - 21 apr 2011 21:01 #1 av Ronnie Lidström
Var till en kund i veckan som har haft problem ett tag med att jordfelsbrytaren ibland löser ut. Sånt där roligt fel där det oftast inte finns något synligt/mätbart jordfel, men ibland är det bara pallnit! Jordfelsbrytaren löser direkt!

Jag stack dit nu direkt han ringde, så att inte jordfelet skulle hinna försvinna.

Började megga, kom fram till vilken grupp det var. Gjorde som jag brukar; öppnade första dosan, tog i sär där och summrade mellan alla ledare för att se åt vilket håll felet var. Efter lite mer felsökning kom jag tillslut fram till att det var matningen till underskåpsbelysning i köket.

Där gick det en ekk dold bakom en kakellist. Kunden hade på kakelisten skruvat fast en sån där magnetisk knivhållare. Där hade han givetvis skruvat rakt in i kabeln. Skruven var endast i kontakt med noll-ledaren! :pinch:

Bredvid denna knivhållare satt en spisfläkt i rostfri plåt. Så när han satte fast en kniv på hållaren på "rätt" sätt så att kniven även tog i spisfläkten så blev det jordfel!

Hade kanske varit enkelt för han själv att räkna ut ifall JFB hade löst direkt varje gång han satte dit en kniv så den tog mot fläkten. Men det dröjde alltid ett tag, han sa att JFB brukade lösa ut då han körde igång micron, och ibland då han startade belysningen i vardagsrummet.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2011 09:49 #2 av Patrik Hedlund
Haha Otroligt att du hittade på felet, duktigt.
Det är riktigt jobbigt att felsöka jordfel när det inte finns någon direkt jordfel utan JFB:en bara bryter ibland.
Kan bli några timmar felsökning..

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 apr 2011 12:38 #3 av Ronnie Lidström
Hade ju lätt kunnat sluta värre. Om han skruvat bara in i fasen istället för nollan, och inte haft jordfelsbrytare installerat! :unsure:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.139 sekunder

Senaste foruminlägg