GNP prislistor

11 feb 2015 15:09 #21 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet GNP prislistor
Jag funderar på hur ni brukar göra med rabatter då?

Kunder brukar alltid uppskatta det och jag skulle ju tro att även det jämförs.

Har man ex. ett renoveringsprojekt vill iaf jag gärna ge rabatt och det finns där knappt utrymme till vid 10% påslag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 16:00 #22 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet GNP prislistor
Först och främst måste man ju förstå att det finns en kund där i andra änden. Och att den kunden både kan läsa och använda internet.

Och om du snackar rabatt och ditt pris inte blir bättre än elbutik.se eller från Jula så kommer du själv bara framstå i dålig dager.
Så jag tycker inte det är meningsfullt att lova några rabatter så länge det inte verkligen upplevs billigare (rabatterat) av kunden.

Tänk på att kunden inte har insyn i ahlsells eller elektroskandias mycket märkliga prislistor. Så alla priser kommer att jämföras med de priser kunden har tillgång till.
Så jag tycker att det är meningslöst att snacka rabatt eller lova bra pris åt kunden så länge detta pris inte slår t.ex. elbutiks pris med någon vettig marginal.

Bästa enligt min mening är att hålla ett pris som åtminstone inte gör kunder ilskna (dvs på sin höjd lite över elbutik) och sen bara utföra jobbet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 16:06 #23 av Ulf
Svar från Ulf i ämnet GNP prislistor
Har påtalat ta bort alla GNP Lister i 10 år ingenting händer......:klapp:
Hur gör ni när ni som låg timpeng när ni felsöker och säljer inte materiel ? Skriver ni dubbel tid ????

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 16:20 #24 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet GNP prislistor
Jag är nyfiken på om någon här på forumet faktiskt håller en "för låg" (icke lönsam) timpeng som Olle nämner.

Hör ju hört om upphandlingar där timpeng på 200kr blivit taget. Man undrar ju också vad folk som accepterar dessa och om dom verkligen tror att det är det dom kommer få betala.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 16:34 #25 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet GNP prislistor
Så riktpriset på material ska alltså utgå från Elbutik priser?
Fan det dummaste jag hört! Så nu ska man sitta och jämföra mina priser med Elbutik? Funkar inte så bra med mitt affärssystem iaf.
Finns en anledning att vi undviker privatpersoner som detta gnäll syftar på med påslag. Vem är så korkad att köpa in material med allt detta innebär (inget enligt vissa) utan att tjäna en slant på detta. Så länge branschen ser ut så här och ingen är villig att betala för kompetens så kommer detta fortsätta.
OBS. Jag tar inga överpriser och med mina påslag så ligger jag på "marknadspriser" ibland lite över ibland lite under.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Henrik Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 16:43 - 11 feb 2015 16:43 #26 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet GNP prislistor

Lars Blomkvist skrev: Så riktpriset på material ska alltså utgå från Elbutik priser?
Fan det dummaste jag hört! Så nu ska man sitta och jämföra mina priser med Elbutik? Funkar inte så bra med mitt affärssystem iaf.

Nja, egentligen menar jag inte det. (Eller lite menar jag kanske det, som svar på en helt annan fråga än om kundens rabatt, men just nu menade jag inte att du ska ha elbutik som riktpris.)

Jag menade helt enkelt att om man uttalar ordet "rabatt" åt en kund så är det säkrast att det slutliga rabatterade priset åtminstone är lägre en elbutik.se. Annars verkar du som företagare milt sagt lite dum i huvudet.

Så kan man av ett eller annat skäl inte hålla priser som slår de som gäller i konsumenthandeln så är det nog bäst att inte säga ordet "rabatt".

-Tycker jag.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 17:52 #27 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet GNP prislistor

Electrum skrev:

Lars Blomkvist skrev: Så riktpriset på material ska alltså utgå från Elbutik priser?
Fan det dummaste jag hört! Så nu ska man sitta och jämföra mina priser med Elbutik? Funkar inte så bra med mitt affärssystem iaf.

Nja, egentligen menar jag inte det. (Eller lite menar jag kanske det, som svar på en helt annan fråga än om kundens rabatt, men just nu menade jag inte att du ska ha elbutik som riktpris.)

Jag menade helt enkelt att om man uttalar ordet "rabatt" åt en kund så är det säkrast att det slutliga rabatterade priset åtminstone är lägre en elbutik.se. Annars verkar du som företagare milt sagt lite dum i huvudet.

Så kan man av ett eller annat skäl inte hålla priser som slår de som gäller i konsumenthandeln så är det nog bäst att inte säga ordet "rabatt".

-Tycker jag.

Grundade inte enbart på ditt inlägg :P
Förstår inte hur man kan jämföra med en specifik butik bara. Det finns ju alltid någon som säljer billigare än dom?
Om nu riktpriset ska följa Elbutik så funkar det ej för oss. Jag har inköpskanaler och gör storinkköp (därav lager) som gör att jag pressar priset långt under min ordinarie rabattlista. Om jag sen säljer till "normalt" pris typ Elbutik och ibland tjänar 30% är väl upp till mig? Så länge jag ger ett bra och rättvist pris så spelar väl det ingen roll?
Sist jag kollade min bolagsregistrering så bedrev jag ingen välgörenhet

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Henrik Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 21:42 #28 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet GNP prislistor
Vi jobbar ju för att tjäna pengar, jag har det påslag som behövs för att generera vinst. Om det är 30% över elbutik spelar mig ingen roll. Bakom elbutik finns ett elföretag som lägger på några få % på sina priser och köper in stora volymer. Inte lätt att konkurrera med dem. Som att starta en elektronikfirma hemma och tro man ska slå Elgiganten när man säljer.

Jag tycker timpriset är mer intressant och ska ligga högt så man kan dra runt sitt företag på det och elmaterial blir bonusen/vinsten i företaget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 21:49 #29 av Torbjörn Christensen
Till skillnad från elbutik.se, Jula osv så kommer jag att åka hem till kunden för att byta den armatur, uttag eller annan pryl jag levererat om den skulle gå sönder.
Jag tycker därför att jag kan sälja mitt material till min inköpspris + skäligt påslag utan att behöva titta på priser från K-Rauta osv.
Jag har inga större problem med kunder som vill köpa en handdukstork på internet som jag skall montera så länge den är CE klassad och "rejäl". Men jag är noggrann att berätta att det är kunden som står för garanti och att det kommer att kosta pengar om jag skall byta ut den om den går sönder.
Följande användare sa tack: Fredrik högberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2015 17:23 #30 av Fredrik högberg
Svar från Fredrik högberg i ämnet GNP prislistor

Olle Andersson skrev: När jag handlar elmaterial av en elektriker så är det ju arbetet jag i första hand har köpt, inte materialet som han (eller hon) skall montera.


Jasså?
Jag trodde du handlade/betalade för elmaterialet(sidoverksamheten) och sen betalade för tiden det tar att montera materialet(kärnverksamheten).
Annars måste man ju göra om alla priser till styck priser inkl montering och då kan kunden verkligen inte ha nån koll alls på vad materialet kostar.


Och varför ska man inte kunna ha skäliga påslag på sina inköpspriser när man har garanti tider att följa och man åker ju faktiskt ut till kunden och byter ut det trasiga materialet gratis om det mot förmodan går sönder under garanti tiden.

Vem ska bekosta sånt om man säljer direkt för sina inköpspriser?

Och om jag köper ut 12 vägguttag till en kund som bara har beställt 10 så inte fan tar jag betalt för dem 2 överblivna uttagen det får ju nästa kund som behöver 2 vägguttag betala för när jag monterar dem och under tiden dem skumpar runt i firma bilen oavsett om det är 1 dag eller 1 år så är det inget någon annan än firman som har betalat för tills dem blir monterade.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2015 17:41 - 12 feb 2015 17:42 #31 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet GNP prislistor
Är man smart så byter man inte det trasiga materialet gratis. Man vänder sig till tillverkaren och säger att de får fixa nytt material OCH betala arbetstiden. Ofta så får man ersättning i form av material då, men detta material kan man i sin tur sälja till nästa kund vilket ger kulor in.

Enligt mitt tycke är det solklart att tillverkaren ska stå för de kostnader (material och arbete) som uppstår i samband med ett garantiärende som uppstått p g a deras produkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2015 17:52 - 12 feb 2015 17:54 #32 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet GNP prislistor
I mitt fall har jag troligtvis monterat felaktiga ljuskällor i en fotbollsanläggning. Tillverkaren ersätter givetvis dessa men står ej för hyran av skylift och arbetstid.
Startar en egen tråd om detta :P

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2015 17:55 - 12 feb 2015 17:57 #33 av Fredrik högberg
Svar från Fredrik högberg i ämnet GNP prislistor

Michell Andersson skrev: Är man smart så byter man inte det trasiga materialet gratis. Man vänder sig till tillverkaren och säger att de får fixa nytt material OCH betala arbetstiden. Ofta så får man ersättning i form av material då, men detta material kan man i sin tur sälja till nästa kund vilket ger kulor in.

Enligt mitt tycke är det solklart att tillverkaren ska stå för de kostnader (material och arbete) som uppstår i samband med ett garantiärende som uppstått p g a deras produkt.


Jo visst så är det ju under dem bästa förutsättningarna men det finns dem tillverkare som inte vill stå för sådant utan bara ger ut nytt material för det gamla som är trasigt inget annat för kompensation av förlorad arbetsinkomst.

Eller som i Lars fall då han skulle behöva hyra en skylift som inte är direkt gratis för att utföra arbetet finns det nog inte många tillverkare som vill stå för kostnaden av skyliften men kanske kan stå för materialet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 17:39 #34 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet GNP prislistor

Fredrik högberg skrev: Jasså?
Jag trodde du handlade/betalade för elmaterialet(sidoverksamheten) och sen betalade för tiden det tar att montera materialet(kärnverksamheten).
Annars måste man ju göra om alla priser till styck priser inkl montering och då kan kunden verkligen inte ha nån koll alls på vad materialet kostar.


Om jag förstår ditt resonemang rätt så kan man inte köpa elinstallationstjänster utan att köpa material. Lite som tvättmaskinsförsäljare, om du köper en tvättmaskin kan man även köpa tjänsten att få den hemkörd och installerad. Däremot är det svårare att få en sådan firma att komma och installera en tvättmaskin man har köpt hos någon annan. Detta innebär att din kärnverksamhet ligger i att sälja elmaterial som du sedan erbjuder dig att installera, något som få installationsbolag klarar då det inte finns de kvantitativa mängderna på "kärnverksamheten" för att få den lönsam.

Vi kan ta ett räkneexempel. Låt säga att en timpenning är 500kr och påslaget är 20%.

Jag vill ha 10st armaturer monterade på min uteplats, detta arbete tar 8 timmar.

Jag betalar 4000kr för arbetet, oavsett om jag köper materialet själv eller av elektrikern.

Låt säga att armaturerna kostar 1000kr och med påslag kostar de 1200kr. Totalt 12 000kr. Elektrikern vill alltså ha sammanlagt 16 000kr för installationen.

Jag hittar även en onlinebutik som säljer samma armatur, och tack vare deras möjligheter bättre logistiska förutsättningar, orderstock samt förhandlingsläge har de ett inköpspris på 900kr och ett påslag på 10%. Jag betalar alltså 990kr per armatur eller totalt 9900kr.

I detta fall betalar jag totalt 13900kr, eller 2100kr mindre. Något som jag bör kunna köpa 4 timmar elektriker för i det fall någon av armaturerna skulle gå sönder under garantitiden (jo, handlar man över en onlinebutik så får man minst samma garanti som om man köper av elektriker)

För kunder, som har kunskapen att göra sina egna inköp av varor, finns det lönsamhet i att köpa dem själva. Elinstallatörers försvar har historiskt sätt varit att bojkotta dessa kunder, vägrat använda deras material etc. Det har gått bra hitintills eftersom de oftast varit privatkunder med ytterst liten köpvolym. Nu finns det tendenser till att kunder med betydligt större inköpsvolym gör detsamma och då går det inte att bojkotta problematiken.
Veidekke, Skanska, Peab och NCC är byggbolag som jag vet att i stor utsträckning kollar på hur man kan öka lönsamheten med att köpa materialet och utförare separat för att öka lönsamheten.

För att en affär ska vara hälsosam krävs att det är en bra affär för båda parter. Att som kund tvingas köpa material från en elinstallatör som har dåliga förutsättningar att skapa ett bra pris, men om han trots allt lyckas skapa ett bra inköpspris så förstörs det priset av oskäligt höga påslag.
Jag menar att elinstallatörer skulle ha en bättre situation om man kunde leva fullt ut på sin kärnverksamhet (installation) och inte vara beroende av materialförsäljning.

Fredrik högberg skrev: Och varför ska man inte kunna ha skäliga påslag på sina inköpspriser när man har garanti tider att följa och man åker ju faktiskt ut till kunden och byter ut det trasiga materialet gratis om det mot förmodan går sönder under garanti tiden.

Vem ska bekosta sånt om man säljer direkt för sina inköpspriser?




Därför att påslaget på inköpspriserna för garanti redan finns där när du köper det av grossist. SEG och EIO har kommit överens om Allmänna Leveransbestämmelser av Elektriskt Material, ALEM 09.

I detta avtal regleras att vid fel på vara inom 2 år av avlämnandet har köparen (installatören) rätt till, utöver ersatt vara, ersättning för felsökning, redskap för åtkomst vid utbyte, tid för utbytet samt kostnader för skada på fastighet. Det finns några undantag vid extrema fall men det är skäligt att vid dessa i så fall tillämpa påslag eller friskriva sig ansvar. (lite beroende på om det är företag eller konsument som är kunden)

Också av erfarenhet är elinstallatörer jättedåliga på att utnyttja denna rätt. Oftast hör man bara klagomålen på grossisterna som håller höga priser. Grossisterna är väldigt tysta om detta förhållande. Har även sätt en viss tendens att inte våga konkurrensutsätta grossister då man är rädd att detta ska skada affärsrelationen.... Detta hoppas jag är ganska ovanligt men det stärker min åsikt om att elinstallatörer inte är den mest lämpade länken i kedjan att utföra inköp av material. (förutsatt att kunskap som krävs för inköp finns på annat ställe i kedjan)

Fredrik högberg skrev: Och om jag köper ut 12 vägguttag till en kund som bara har beställt 10 så inte fan tar jag betalt för dem 2 överblivna uttagen det får ju nästa kund som behöver 2 vägguttag betala för när jag monterar dem och under tiden dem skumpar runt i firma bilen oavsett om det är 1 dag eller 1 år så är det inget någon annan än firman som har betalat för tills dem blir monterade.


Det är bra att du gör så. Dock så var min poäng att om inte detta är fallet så kommer dessa två uttag kuska runt och "förädlas" i en baklucka på en bil och till slut bli köpta av en kund med påslag. Som motiveras av lagerkostnader....
Återigen så en ineffektiv lagerhållning av lågkvalitet motiverar ett oskäligt högt påslag som skapar en dålig affär för kunden.

Att kunden då får en vilja att skapa en bättre affär för sig är då inte så konstigt.


Återigen så det ohälsosamma påslaget är anledningen till att kunder vill köpa material själva. Konsekvensen av detta blir en dålig affär för installatören som behöver materialförsäljningen för att skapa vinst i sitt bolag.

Någon sa tidigare att det inte är någon välgörenhetsorganisation att driva installationsbolag. Det menar jag inte att det ska vara heller, men utan materialförsäljning så är det just det som det kommer att bli om inte installationsbolag hittar ett sätt att kunna försörja sig på kärnverksamheten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 17:59 #35 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet GNP prislistor
Olle: Vad är du beredd att betala för en elektriker om du nu köper materialet själv?
Firma A tar 600 tim inkl moms
Firma B tar 800 tim inkl moms.

Jobbet blir likadant utfört.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 18:24 #36 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet GNP prislistor
Elektriker generellt borde sänka påslaget på materialet och istället höja timpenningen! Extra bra nu i ROT-tider. Jag har gjort detta själv i omgångar men det är inte helt lätt att skilja sig för mycket från konkurrenterna. Om en kund ringer runt och jämför elinstallationsföretag så frågar de bara vad man tar i timmen.

Angående att elektriker är dåliga på att pressa grossiterna på garantiärenden är nog mest för att det är rätt jobbigt. Man ska fylla i blanketter hit och dit.. Dessutom så tror jag att det står i ALEM 09 att det måste röra sig om en "entreprenad" och inte småservice? Vissa tillverkare kan man få betalt i lite extra material.. Någon extra armatur/dimmer osv och detta är väl egentligen enklare för alla.

Även om det är att föredra att få in huvudslanten på timdebiteringen så tycker inte jag att man ska kunna kräva att elektrikern håller samma pris som näthandeln på allt. Kunden får en helt annan service, garanti osv genom att köpa av elektrikern.

De gånger jag har varit med om kunder som köpt materialet själv så har de i 99% av fallen förlorat pengar på detta

Vanligaste anledningarna:
* De har köpt fel material (Bristande materialkunskap. Fel typ av uttag för var den ska sitta t.ex.)
* De har köpt fel antal (För lite och elektrikern måste åka enkom till grossist för att hämta = extra tid, eller för mycket och kunden får stå för returfrakt.)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 20:21 #37 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet GNP prislistor

Lars Blomkvist skrev: Olle: Vad är du beredd att betala för en elektriker om du nu köper materialet själv?
Firma A tar 600 tim inkl moms
Firma B tar 800 tim inkl moms.

Jobbet blir likadant utfört.


Förstår inte jämförelsen... Jag är ute efter den affär där jag får mest värde ut av mina pengar. Jag väljer att köpa material och arbete på ett sådant sätt att jag minskar min slutkostnad.

Förutsatt att det handlar om lika många timmar, att tjänsterna i övrigt är helt jämförbara och att jag köper in mitt material från en tredje part så väljer jag så klart den billigare av dem. Precis som jag väljer den leverantör av material som tillför mig mest värde per spenderad krona.

Ronnie Lidström skrev: Angående att elektriker är dåliga på att pressa grossiterna på garantiärenden är nog mest för att det är rätt jobbigt. Man ska fylla i blanketter hit och dit.. Dessutom så tror jag att det står i ALEM 09 att det måste röra sig om en "entreprenad" och inte småservice? Vissa tillverkare kan man få betalt i lite extra material.. Någon extra armatur/dimmer osv och detta är väl egentligen enklare för alla.


ALEM 09 gäller samtliga leveranser oavsett storlek på vilken den tillämpas. Skillnaden är att vid entreprenader så kan ansvarstiden förlängas om entreprenörens garanti mot sin kund överstiger 2 år från avlämnandet av materialet.
Jag kan hålla med om att hanteringen med ALEM 09 slår hårdare mot service jobb än på större entreprenader, men att låta kunderna betala dubbelt för garantiåtgärder för att man inte orkar fylla i blanketter är svagt...

Priset för denna hantering måste stå i proportion av hur stor kostnad det verkligen handlar om. Hur lång tid tar det att fylla i blanketterna och skicka in handlingarna? Hur många sådana ärenden blir det per år?
Är den proportionerlig med det påslag på materialet som kan anses normalt?

Ronnie Lidström skrev: Även om det är att föredra att få in huvudslanten på timdebiteringen så tycker inte jag att man ska kunna kräva att elektrikern håller samma pris som näthandeln på allt. Kunden får en helt annan service, garanti osv genom att köpa av elektrikern.

De gånger jag har varit med om kunder som köpt materialet själv så har de i 99% av fallen förlorat pengar på detta

Vanligaste anledningarna:
* De har köpt fel material (Bristande materialkunskap. Fel typ av uttag för var den ska sitta t.ex.)
* De har köpt fel antal (För lite och elektrikern måste åka enkom till grossist för att hämta = extra tid, eller för mycket och kunden får stå för returfrakt.)


Absolut, elektrikern kan förmodligen aldrig hålla samma pris på materialet som näthandeln.

Men varför vill inte kunderna köpa material av dig? Förmodligen för att du är dyr i förhållande till en annan materialförsäljare. Då gör de ett försök till att köpa materialet själv och det blir fel.

Tanken att mot endast en timdebitering hjälpa kunden att köpa rätt material, alternativ att köpa materialet själv mot en påslag av förlorad ränteinkomst och då ta en timdebitering för hanteringskostnaderna (beställning, materialhantering) är tillsynes främmande för installationsfirmor.
Detta på grund av att överskottet av installationsverskamheten inte i sig självt är tillräckligt för att nå vinstmålen i företaget. Man är beroende av en materialförsäljning som marknadsmässigt inte gynnar kunderna och som man mer eller mindre forcerar på dem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 20:38 #38 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet GNP prislistor

Olle Andersson skrev: l. Jag hade gärna betalat 800kr netto för en elektriker om jag visste att jag betalar det vad han betalar för materialet, med eventuell ränta (som i dagsläget är nästan noll)

Lite förtydligande på mitt tidigare inlägg :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 09:01 - 16 feb 2015 09:02 #39 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet GNP prislistor

Lars Blomkvist skrev:

Olle Andersson skrev: l. Jag hade gärna betalat 800kr netto för en elektriker om jag visste att jag betalar det vad han betalar för materialet, med eventuell ränta (som i dagsläget är nästan noll)

Lite förtydligande på mitt tidigare inlägg :lol:


Förstår fortfarande inte riktigt... Så bara för att jag är beredd att betala 800kr per timme så bör jag betala 800kr per timme? Även om priset är satt lägre?

Om det är på detta sätt du resonerar när du köper in material börjar jag förstå de höga priserna =)


Det jag syftade på när jag skrev den texten du citerar var att jag hade gärna kompenserat för inkomstbortfallet på grund av slopat materialpåslag med en högre timpenning och att detta hade lett till ett sundare affärsförhållande mellan installatör och kund. Men sånt försvinner lite om man rycker meningar ur deras sammanhang....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 11:56 #40 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet GNP prislistor

Olle Andersson skrev:

Lars Blomkvist skrev:

Olle Andersson skrev: l. Jag hade gärna betalat 800kr netto för en elektriker om jag visste att jag betalar det vad han betalar för materialet, med eventuell ränta (som i dagsläget är nästan noll)

Lite förtydligande på mitt tidigare inlägg :lol:


Förstår fortfarande inte riktigt... Så bara för att jag är beredd att betala 800kr per timme så bör jag betala 800kr per timme? Även om priset är satt lägre?

Om det är på detta sätt du resonerar när du köper in material börjar jag förstå de höga priserna =)


Det jag syftade på när jag skrev den texten du citerar var att jag hade gärna kompenserat för inkomstbortfallet på grund av slopat materialpåslag med en högre timpenning och att detta hade lett till ett sundare affärsförhållande mellan installatör och kund. Men sånt försvinner lite om man rycker meningar ur deras sammanhang....


Börjar likna Byggahus om detta :ohmy:
Du förutsätter fortfarande att alla har ruggiga påslag tydligen?
Ok, om jag nu skulle försöka få dig på kroken med ett jobb, hur skulle jag då bete mig när du resonerar som du gör? Först säger du att du är villig att betala 800 kr om du får mitt pris men detta står du tydligen inte för längre?

Det är priset som styr PUNKT.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg