Starta eget

02 jan 2020 16:04 #1 av PB
Starta eget skapades av PB
Går i allvarliga tankar att starta eget. Är idag anställd men vill prova mina vingar. 

Bolagsformen, hemsida mm är allt klart. Jag vill ju självklar göra reklam för min firma men vågar inte köra fullt ut med rädsla att det skulle komma fram. Min tanke är också att jag vill bygga upp lite kunder innan jag säger upp mig. 
Äta kakan och ha den kvar ungefär:)

Vet inte hur jag ska göra i dagsläget. Har ingen bråttom att starta utan sagt att det får ta t ex 6månader att sakta bygga upp kunder. 
För att göra reklam måste jag släppa lös hemsidan men då finns risken att någon får nys om det vilket kan få jobbiga konsekvenser. 

Lite handfasta råd skulle inte skada

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2020 08:09 #2 av Johan
Svar från Johan i ämnet Starta eget
jag är egenföretagare, har ingen hemsida , inget tryck på bilen eller på kläderna.... 

om du i dagsläget är anställd och har kundkontakt så har du väl en känsla om dessa kommer ta dig nästa gång?  att äta kakan och ha den kvar funkar sällan.... antingen bryter du med företaget och satsar fullt ut på ditt egna eller så låter du det mogna fram lite till , har företaget du är anställd på varit schyssta mot dig så hade jag varit schysst mot dem framtills sista dagen ev kan du samarbeta med dem när de har sina prod.toppar men framförallt om det skiter sig för dig eller du upptäcker att egenföretagare inte är så glassigt och charmigt alltid som man tror så kan man ju i regel som duktig anställd återgå till sin förra arb.givare utan konstigheter eller behöva skämmas....

en sak måste du vara förberedd på bara och det är att telefonen ringer inte alltid , och du kommer säkert ha en vecka eller liknande utan jobb sen kommer det massor sen stopp igen .... 

det du kan förbereda innan är ju kontakterna med grossisterna osv

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2020 09:19 #3 av PB
Svar från PB i ämnet Starta eget
Tack för inputt. Jag trivs ju väldigt bra där jag jobbar idag och jag vet att jag är högt uppskattad. Självklart bränner jag inga broar. Som bekant är ju ibland elektrikervärlden liten och man vet ju aldrig om man framöver kommer att samarbeta någon gång. 

Drömmen att starta eget har alltid funnits i bakhuvudet mer eller mindre. Mitt jobb idag är uteslutande privatkunder. I allra flesta fall efter avslutat jobb så frågar kunderna om jag har egen firma också och vill gärna ha mitt telefonnummer för ev framtida arbeten. Jag är ju lojal mot arbetsgivaren och säger som det är. 

Jag hade ju lätt kunnat slänga fram ett visitkort men jag är lojal och vill vara väldigt försiktig. 

Sedan har jag aldrig trott att det är glassigt att vara egenföretagare. Vet ju att det är hårt arbete bakom.  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2020 14:45 #4 av Johan
Svar från Johan i ämnet Starta eget
ja men att ge ditt nummer till dina privatkunder är väl inget fel?   de har kontakt med dig direkt?   sen om du gör jobbet via din nuvarande arb.givare eller ditt nya företag i framtiden kan kanske kvitta. 
jag själv fick aldrig några frågor om jag hade egen firma när jag var anställd men väldigt ofta fråga de om jag kunde göra lite vid sidan om när det passar och det kunde jag absolut när det var rätt jobb / kund / tid fanns.

jag tror du känner det själv , kommer du klara dig på egna jobb utan känt namn och liknande? så låter det ju som du ska chansa men det är ofta lite uppförsbacke i början så se till att ha privatlivet i skick innan du drar igång =)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2020 07:50 #5 av PB
Svar från PB i ämnet Starta eget
Tack för bra råd.
Har väl smått börjat nämna att jag har en firma för de kunder som verkligen frågar. Dock är jag lite försiktig  då jag har en rädsla att det eventuellt skulle komma fram. Men å andra sidan så väljer ju kunden i slutändan själv tänker jag.

Privatliver är ordnat men jag har en fru som är lite av en försiktig general och vill helst ha garantier. Det är väl bra att hon är det men jag har försökt även intala att för att vinna något måste man också chansa. Är man en duktig elektriker så kommer man alltid att hitta ett annat jobb om det skulle skita sig totalt.

Det finns ju en uppsjö med starta egetips men vad för tips skulle du kunna ge så här i början, om det finns några "fällor" man ska undvika?

Vad kostar en revisor mellan tummen och pekfingret

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2020 11:28 #6 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Starta eget
Hej
För info så kommer kunderna när du bestämt dig för att köra på heltid. 
Jag menar att det inte går att vänta på ett framtida kundunderlag innan man hoppar på tåget. Är man en orolig själ så ska man nog inte vara företagare enligt mig. 
Hyr ut dig till en etablerad firma på halvtid eller tillräckligt för räkningarna som måste betalas. Övrig tid så bygger du upp dina egna kontakter. 
Vad jag läst om i tråden så gillar jag inte smutsiga råd.  Vad du en gör så försök inte sno kunder från dina uppdragsgivare. Tänk tanken framåt när du själv hyr in en firma och får reda på att dom bearbetar dina kunder. 
Skaffa dig en mentor om du har möjlighet, då slipper du gå på nitar och lära dig marknaden.
Skriv en affärsplan och fundera på vad du vill få ut av företagandet. Är det bara pengarna som styr kommer det inte sluta bra.
Lär dig tidigt att ta semester som vanligt. Är du orolig att kunderna försvinner så har du inte gjort ett tillräckligt bra jobb tidigare.

Stort lycka till.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 08:08 #7 av Peter
Svar från Peter i ämnet Starta eget
 
Tack för bra tips och råd. Jag är en ärlig person så det här med att sno kunder av varandra är inte min grej och jag tror man skjuter sig själv i benet.

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att öppna min hemsida och ska börja dela ut lite flyers i området där man bor och se vilken respons man får. Verkar det positivt så kommer jag meddela min uppsägning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 10:34 - 06 jan 2020 10:36 #8 av Johan
Svar från Johan i ämnet Starta eget
de firmorna du hyr in kommer att bearbeta dina kunder, om dina kunder bearbetar de du hyr in.... kunderna byter inte elektriker om de inte har ngt att vinna på detta.....   därför gäller det att alltid vara på topp, man är aldrig bättre än sitt sista utförda jobb är alltid med dig som egenföretagare

skippa mentor , skippa affärsplan om du ska vara egenföretagare ,  är du praktiskt lagd och har hyfsad social förmåga och ligger jämnt i pris så får du ta dig an detta i framtiden om du tänkt utöka med personal osv.
du är ensam ansvarig för ditt företag och jag ser ingen mening med att lägga massa tid på annat än utföra arbete ute hos kunderna

revisor är inte dyrt kan du få ihop runt 10.000-20.000kr/år    ekonomiprogram på nätet är enkelt och säkert , finns mkt support från de stora drakarna som svarar direkt och utförligt.

edit,  att ta semester tycker jag låter som ett bra råd, det är ofta svårt att göra detta när det rullar på för fullt men det är väl behövligt.  dock kan man försöka lägga detta i tider när där är mindre att göra, alt köpa att när telefonen är tyst är det din "oplanerade semester"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 12:10 #9 av PB
Svar från PB i ämnet Starta eget
Jag kommer köra det här själv. Det blir bäst så. Hellre att man har lyxproblemet att tacka nej än strulet men någon m.m. 

Tack för alla råd och input kring det här. 
Min tanke är att göra lite reklam och sedan utgå ifrån responsen. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 13:01 #10 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Starta eget
Var i landet håller du till?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 14:51 #11 av PB
Svar från PB i ämnet Starta eget
I Stockholm. Hur så?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 19:10 #12 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Starta eget
Kanske du är intresserad av lite jobb?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 19:36 #13 av PB
Svar från PB i ämnet Starta eget
Oj, Jäklar. Trodde inte det skulle gå så snabbt:) Jag är ju fast anställd idag och om erbjudande kräver att man ska jobba under dagtid så kan det bli svårt. Helger är ju betydligt lättare i så fall.
Du kan väl kontakta mig privat här så jag får chansen att höra lite närmare vad det gäller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2020 20:55 #14 av Johan
Svar från Johan i ämnet Starta eget
Tänk på att det är lätt att bli lurad i början med timpeng och körning och lockas med att sänka sitt pris osv.... så innan du tackar ja till ngt så se till att ha prislistan uppdaterad och gällande.  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2020 11:59 #15 av Billan
Svar från Billan i ämnet Starta eget
Jag startade eget för ca 1 år sen, och det är nog bland det bästa jag gjort i mitt liv hittills :)

Jag gjorde dock lite mer annorlunda än de flesta tror jag då jag slutade jobba helt i ca 4 månader för att plugga färdigt behörigheten. när jag hade ca 30% kvar på kursen så reggade jag bolaget, fixade f-skatt, momsregistering, ansökte om att få nyttja ROT via skatteverket, styrde upp med revisor som sköter bokföring, skatt osv, så att allt skulle vara klart inför att jag skulle börja jobba igen.

Tog en projektanställning hos gamla arbetsgivaren på ca 1 månad och jobbade som en tok och bytte överflödiga timmar mot maskiner, verktyg etc. så man skulle slippa den utgiften när man väl skulle börja stå på egna ben.

2 dagar innan jag skulle göra slutprovet för Behörigheten så hade jag lyckats leasa en företagsbil på företaget. samt att jag hade bokat med 1-2 tidigare arbetsgivare om gå på timme hos dessa första månaden för att få fart på företaget. Tog ca 1,5 vecka från start innan telefonen började ringa och gamla kunder började höra av sig.. . sen dess har det bokstavligen varit full fart :woohoo:


Bra att tänka på:
LÖN:
du kommer förmodligen inte kunna plocka ut lön första 2-3 månaderna så att ha lite extra buffert på privatkontot är bra. Kör du mycket mot företagskunder inom bygg har de oftast 30 dagar på sig att betala, vilket betyder att du kommer få "ligga ute" med pengar för dom dessa 30 dagar. privatpersoner har jag 10 dagar på.

DIGITALT FLÖDE:
I mitt bokföringsprogram så ingick det en extra mailadress som är till för leverantörsfakturor. vilket gör att fakturorna hamnar automatiskt i bokföringen, sen registrerar min revisor dessa, jag godkänner, sen kommer det automatiskt en betalfil till min internetbank som jag bara godkänner och signar så betalas allt ut dan innan förfallodatum.
första 2 månaderna satt jag och registrerade alla fakturor själv med BG/PG.nr, ocr, förfallodatum osv. kanske är kul ett tag men när man väl hade jobbat ett par veckor så kunde de ligga kanske 15-25 fakturor på hög som var tvungna att att reggas på banken och i bokföringen, vilket tog en enorm tid att få bukt på ibland, massa papper som det ska hållas reda på och sparas, skannas och bokföras. så nu har jag ca 95% av alla fakturor som kommer in till mig sker via det digitala flödet.
Fakturan från min revisor brukar ligga på mellan 2000-4000:- i månaden och då sköter hon all bokföring, lön, momsdeklartion, ROT och allt som har med skatteverket att göra.

MARKNADSFÖRING:
Jag köpte ett domän via LOOPIA men har ej fått upp någon hemsida än, var mest för att få en seriös mailadress, har ett konto på INSTAGRAM för företaget där jag lägger upp lite inlägg löpande, har företagstryck på kläderna men inte på bilen.

FORDON:
nu vet jag inte om du redan har en privat bil som du tänkte nyttja i tjänsten eller försöka leasa en på företaget men var hård och se till att du får "plocka ut" bilen utan nån form av handpenning. och angående inredning i bilen så fyndade jag min blocket och monterade in själv :silly:

Va inte rädd för att ta betalt! jag har gått ut stenhårt med min timpenning samt reseersättning. om du presterar och lämnar ett bra resultat så betalar kunden gladeligen. samma sak gäller påslag på material.

Nu kanske jag hade det lite väl förspänt vid min start iochmed att jag hade inget direkt startdatum samt att jag hade/har väldigt mycket kontakter inom byggbranschen så för mig har det aldrig varit "riktigt jobbigt", (förtútom när man har för mycket jobb inplanerat på kort tid :ohmy: )

Sen kommer det komma veckor då du jobbar ute i fältet 60-80h i veckan och andra då du kanske knappt får ihop 30h/vecka eftersom man väntar på bygg, målare, plattsättare osv på diverse projekt. dock tycker jag det kan va skönt med sådana veckor då man kanske åka hem tidigare och sätta sig och komma ikapp med det administrativa alternativt hyra ut sig själv på timma till annat företag. Jag har även byggt upp väldigt bra samarbete med 2 andra personer dom driver varsit eget företag som man hjälper/får hjälp av i tid och otid.

Lycka till :)
Följande användare sa tack: David, Christopher

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2020 15:04 #16 av PB
Svar från PB i ämnet Starta eget
Tack för väldigt utförligt svar. Rolig läsning. Det som gör det lite extra svårt är att jag trivs något oerhört på min firma och som jag nog skrivit tidigare så vet jag med mig att jag är en av nyckelpersonerna på den firma.
Men trots det så finns en dröm att någon gång i livet få starta en firma och därför vill jag prova mina vingar.

Jag tror på att är man tillräckligt duktig, kommunikativ och gör ett bra jobb så kommer det alltid finnas kunder som är villiga att betala och kunder som kommer att höra av sig.

Tack för en superbra input

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2020 07:30 - 27 jan 2020 07:31 #17 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Starta eget

Billan skrev: ansökte om att få nyttja ROT via skatteverket


Kan man på något sätt nyttja sitt ROT-bidrag vid start av företag? Hade ju varit schysst för en som bor i lägenhet och aldrig nyttjat detta...

EDIT: Slog mig direkt att det antagligen handlar om att få hantera kunders ROT-avdrag men man kan ju drömma lite.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2020 22:05 #18 av Billan
Svar från Billan i ämnet Starta eget
exakt! Hantera kundens ROT ska de va ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2020 12:25 #19 av Kristian Göransson
Svar från Kristian Göransson i ämnet Starta eget
Sent inlägg, men inte försent med tanke på budskapet...
Utnyttja inte periodiseringsfonder fullt ut, det riskerar att slå tillbaka om du känner för att avsluta firman i framtiden.
Följande användare sa tack: Mats Jonsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2020 20:07 #20 av keps
Svar från keps i ämnet Starta eget
Har fundering på hyra ut mig själv till andra företag då jag inte har tagit behörigheten än, frågan är hur mycket kan man ta i timmen? hur mycket tar andra bemanningsfirmor typ manpower etc. i timmen ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.081 sekunder

Senaste foruminlägg