Vad använder du? Verktygsbälte? Väst? Verktygslåda?

Omröstning: Vad föredrar du att förvara dina verktyg i då du är ute på jobb?

22 dec 2011 08:09 #21 av Thomas Hausel
Rikard Svensson - vad är det för sortiment lådor du har med på bilderna?

Är på jakt efter nya.
Har det mesta med vad gäller fäst och kopplingsmaterial i en dubbel låda i dagsläget,
Alla varianter av klammer i en, slipper springa till bilen, slipper ha massa onödigt i fickorna och bäst av allt slipper massa förpackningar i påsar som genererar oreda i bilen!
Struktur är A & O.

Jobbar själv i Snickers byxor, (condura modellen)
Kör med comfortbälte från Snickers.
Inbillar mig att axlarna skonas från tyngden då mycket jobb sker ovan huvudet.
Och hink genererar just MASSA grejer i brallorna, som då blir kvar jämt och avlastning sker först när brallorna åker av...

Fördelen med bälte är oxå,
Jag knäpper fast en plastpåse så man kan samla skräp i direkt. (klockrent när man kompletterar villor)
Slipper alla kabelsnuttar på golvet, och har alltid nån kabelbit nära till hands när man kopplar allt möjligt, dosdimmrar, lamputtag etc

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2011 11:15 - 22 dec 2011 11:17 #22 av Kent Pedersen
Som en gammal man i gamet så är mina erfareheter att undvik att gå med mycket vikt på axlarna. I början på min karriär kom Snickers med elektrikerbyxan med "lösa" fickor och hakar på rätta ställen. Man lockades omedvetet till att ha för mycket vikt hängande på axlarna. Jag lovar att problemen kommer som ett snailmail på posten. Dessutom vet man att elektrikerns axlar är utsatt för mycken annan belastning som arbete över huvud, drag och slit och andra märkliga arbetsställningar.

Så mitt råd är att inte fylla byxor oxh västar med verktyg som ev. kan vara bra att ha. Kombinationen bälte och hink/låda/väska med lite i bältet är det bästa.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2011 16:06 #23 av Patrik Hedlund
Ja, jag har lite mer i fickorna än vad många andra elektriker har (alla har ju typ bara en penna och en kniv på sig), men allt jag har använder jag flera ggr dagligen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2011 19:56 #24 av Magnus
Har det jag använder mest/dagligen i byxorna, Fristads FAS-2.
Dubbelhölster, två olika plintmejslar, tumstock, "gröna blyertspennan" , eltejpsrulle, "bitsknippe" Fluke ACII , sidavbitare knipex, några bläckpennor, mobilen,plånbok, en PZ2 mejsel , en liten MagLite.
Är nog det ..
Vidare är det Ahlsells verktygshink, typ denna www.workersupply.se/vaskor/vertygsvaskor...ihinksystem-clc/?h=1
samt en väska liknanade denna www.elkatalogen.se/alla-produkter/verkty...svaska-raaco-20.html
att förvara övriga verktyg i .
Har dock nästan inga sortimentlådor, bara två lr tre st, som är med i bilen med massa blandat bra att ha, ifall man bara ska han två klammer lr en wago vid nått litet serivcejobb.
Vid större jobb släpar jag med kartonger med klammer,skruv,plugg,wago,hella, för då vet man att när det är slut i kartongen så är det slut, då får man antingen hämta in en ny lr köpa mer. Fast på senare tid har jag skaffat en annan variant på raaco väskan att ha alla kartonger o lådor i, så man får med allt på en gång.
Och bilden på hinken är inte alls rättvis, den är mycket större och har betydligt fler fack än vad som utges av bilden.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2017 13:02 #25 av Billan
Lånar tråden lite....

Är på jakt efter nån form av kula på stropp som man surrar runt skruvdragarn/hammarn som man sen via en krok/bygel man hänger av sig på brallorna... tror festtool har nån lösning men hittar inget på deras hemsida. Använder mig av makitas mindragare som inte har nån form av bygel påbyggd som blir lite risky och klumpigt när man lägger den i fickan när man står på stege och roddar...


Åter till ämnet... använder mig av en verktygsväska från bizline som åker med upp på alla jobb som man sen fyller fickorna med det nödvändigaste. Är det jobb på tak så har jag nån form av bälte med verktyg och material ficka så prylarna sitter säkert fast vid eventuell klättring

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg