Val av energilogger

20 dec 2016 05:25 #1 av Tommy
Sitter och tittar på en energilogger. Vilken modell använder ni?

Nu när man inte har någon kan man ju komma på hur många användningsområden som helst men ni som har en, när har ni mest nytta av den?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2016 11:55 #2 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Val av energilogger
Använder både en CA 8335 och en Fluke 1735.
Väljer CA:n alla dagar I veckan, gillar inte alls Fluken.
För lite mine (går inte att utöka), dåligt utvärderingsprogram och "piskorna" med rogowskispolarna och spänningsmatningarn är väldigt bökiga att jobba med samt en otroligt liten display är de största negativa sakerna med Fluken.

Endast fantasin sätter gränserna vad man kan använda den till, dock ska man passa sig för att ha för kort tidsintervall kombinerat med många mätparametrar, samplingstiden blir ju inte sämmre trots att man "bara väljer en mätning var 5:e minut t.ex.
Mätfilen blir otroligt stor om man kör med varje sekund och trots USB så tar det LÅNG tid att föra over då usb-interfacet inte går att göra så snabbt som USB klarar på grund av spänningsklassningen på instrumentet. Man måste ha visa optokopplare som har tillräckligt isolationsavstånd vilket gör att hastigheten på USB:n blir lidande.

Så planera mätningarna noga innan du börjar och fundera på vad det är som du är ute efter.
Följande användare sa tack: Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2016 19:02 - 02 jan 2017 02:24 #3 av Claes Börjesson
Har köpt "SPARNÄS" från IKEA. :evil:

Kostade 99:-/styck på Ikea Kungens Kurva i Stockholm, ordinarie pris 595:-

Batteridriven trådlös sändare som placeras på elmätaren och sedan en LCD-touch display som man placerar någon annastans i huset.
Loggar och visar aktuell effekt, per dag, timme, vecka ....

Se på IKEA Sparnäs


Kanske inte just den form av energimätare som TS efterfrågade, själv har jag just skaffat en "Macrotest G3" från Elma, men har ännu inte hunnit titta på energimätningen på den (dock bara 1-fas).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2016 11:43 - 31 dec 2016 11:46 #4 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Val av energilogger
Ett ganska vidlyftigt begrepp men du får mina erfarenheter.

Vi köpte en CA pel 103 till jobbet.

Väldigt kompetent instrument som går att ansluta till via Usb, Bluetooth och Ethernet/IP. Har minneskort SD som är lätt att ta ut om man vill stoppa kortet direkt i datorn istället.

Vi kör med flexibla strömtänger, tjock som en RK6 som man lägger runt ledaren man ska mäta. Perfekt när man ska mäta på parallella sektomformade ledare, inte lika kul när man ska runt en blank skena...

Bra tillbehör är magnetprober gör det smidigt att få bra kontakt i dagens berörinsgsskyddade anslutningar. Tänk på att man sänker sig till klass III med dessa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2018 21:14 #5 av Mikael E
Svar från Mikael E i ämnet Val av energilogger
Hej...

Jonas är du nöjd med CA pel 103? Eller någon annan som har erfarenhet av denna?

Letar efter en logger som jag kan lägga i en elcentral en vecka eller två.
Den skall kunna minst mäta både spänning och ström. Övrigt är bonus...

Minst 300A

Några förslag?
Eller vad använder ni?

Mvh Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 19:55 #6 av Mikael E
Svar från Mikael E i ämnet Val av energilogger
Nu har jag införskaffat en PEL 103...

Riktigt trevlig instrument....många möjligheter. Har dock inte hunnit utforska allt...
Men ni som använder detta instrument, när ni har detta på en mätning hos kund.

Debiterar ni något för detta?
Har ni dygns hyra eller veckohyra? Eller hur gör ni?
Man skulle ju i en perfekt värld villa att instrumentet betalar sig i längden....

Mvh Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 14:10 - 12 mar 2023 15:20 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Val av energilogger
Jag undrar också lite över sådana här saker.
Ja kanske inte vilken logger jag ska köpa, då jag redan gjort det.
(Nu har jag i min mätpark en Dranetz HDPQ Visa elkvalitetslogger, en Hioki 3169, lite äldre enklare elkvalitetslogger, och en PEL103)

Och jag har tänkt dela upp mina uppdrag i en hyra för utrustningen + tid för uppdraget.
Men jag funderar även på ett fastpris-erbjudande, men detta kommer då endast gälla vid ström och energi-loggning, då en elkvalitetsundersökning kan variera så stort vad tid det tar.

Men i grunden bör jag ju ha en uppfattning om vad instrumenten ska kosta i veckan, oavsett hur jag gör.

Det finns ju de som hyr ut instrument, och de är ju inte billiga direkt, t.ex:
4750:- + moms för PEL103 i en vecka.
maetforum.se/Meny/Uthyrning/Datalogger/E...ra-1-vecka?id=HYRPEL

Detta tycker jag själv är alldeles för snaskigt dyrt. Jag lutar mer åt något i häraden en tusenlapp i veckan, någonstans där, och det dubbla för Dranetz elkvalitetsloggern som är mycket dyrare i inköp och mer kompotent.

Vad tror ni?

Hur gjorde du Mikael E?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg