Elsäkerhetskurs

19 maj 2016 20:13 #1 av Johan
Är på ett projekt just nu med lite inhyrt folk, och nu är det så att facket har börjat bråka med ett av företagen som hyr ut folk. Dom kräver att deras anställda ska ha Elsäkerhetskurs och HLR kurs...dom har nu fått lämna bygget.

Någon som varit med om liknande? Är detta något facket kräver av alla arbetsgivare egentligen eller bråkar dom lite vissa bara? Står det i kollektivavtalet något om detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2016 06:05 #2 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Elsäkerhetskurs
Det är nog snarare Arbetsmiljöverket som ställer kraven men facket har uppmärksammat att reglerna inte följs.

Se t.ex. Inlägg nr 14 i fluxio.se/forum/6/31257.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2016 19:05 - 08 jun 2016 20:44 #3 av Borttagen användare
.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2016 06:46 #4 av Johan
Svar från Johan i ämnet Elsäkerhetskurs
Vanliga elinstallationer på nyproduktion. Vad jag vet är det facket som bråkar med detta företag, men känns som dom borde upplysa om bristen sen ge en rimlig tid så företager kan ordna med kurs.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2016 20:03 #5 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Elsäkerhetskurs
Det är väl kraven i Installationsavtalet som avses?

Tror inte det finns något specifikt krav på en viss "Elsäkerhetsutbildning" som alla måste gå? Har för mig att det står mer luddigt typ "att montörer ska ha tillräcklig kunskap som repeteras lagom ofta".

Däremot HLR tror jag att det står klart och tydligt att sådan utbildning är krav!

Jag skulle be facket peka på vilken punkt i installationsavtalet de bryter mot samt vilken kurs de menar saknas.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder