Varför jordar man transformatorns sekundärsida? (Nollpunkten i Y-kopplad trafo)

19 apr 2013 15:53 - 19 apr 2013 19:44 #21 av Michell Martic
Här väcker vi liv i en gammal tråd.

Problemet är detsamma som kan uppstå då du har rent resistiva laster ojämnt fördelade i en trefasgrupp utan nolla, du får en fasförskjutning. Fasförskjutning får nollan att pendla eftersom den är summan av fasströmmarna, potentialen ändras.

Ett exempel är elvärmeradiatorer anslutna tvåfasigt i en villa. Du använder ingen nolla och fast du har fördelat effekten jämnt så slår inte alla termostater till samtidigt (ena sidan av huset är ju soligt t.ex.) Med en nolla ansluten så kan strömmen gå genom nolledaren tillbaka till transformatorlindningens nollpunkt, istället för att osymmetriskt gå tillbaka via en av de andra faserna. Men att ta genvägen till nollpunkten med en nolledare förändrar inte mycket så länge nollan inte är jordad. Utan jordningen så är den ingen neutralledare, alltså en neutral punkt, utan bara en genväg. Är belastningen jämn så har du ingen nollström i en linjär last men är den bara lite sned så skapas nollströmmen och även med en nolledare så kommer nollpunktens potential att ändras. Sen ska vi inte gå in på vad som händer om du har laster som skapar övertoner. Då kan det bli riktigt vajset. Teoretiskt då alltså.

Det sista som är värt att nämna är att man kan kalla nollpunktsjordningen en potentialutjämning för att skaffa ett fast referensvärde, även vid osymmetrisk last.

...tror jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2013 20:46 #22 av Stellan
Jag väcker den igen!

Det var lite intressant, vi skulle flytta en trafo på jobbet och när vi rev den var PEN ledaren ansluten till nollpunkten på sekundär sidan men därifrån var den inte sammanbunden med jord. Det som händer i det här fallet är väll att jorden i anläggningen inte är PEN ansluten utan den blir ju bara N. Alltså är jorden i anläggningen Nolla, då kan det ju bli potentialskillnad mellan vad man tror är jord och sann jord vilket inte är speciellt bra. Tur att inget hänt! känns som att det är ungefär samma sak du menar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 13:29 #23 av Mats Jonsson

Mathias skrev: Varför jordar man transformatorstationens sekundärsida?
M.V.H. Mathias


Den var länge sedan denna fråga ställdes men jag ser inga svar i forumet som jag är nöjd med varför jag försöker mig på ett svar. Men det är närmast en hel dags kurs att avhandla så det får bli lite förenklat. Att göra ett jordtag är behörighetskrävande varför denna kunskap är grundläggande in utbildningar för allmän behörighet.

Det finns bara ett huvudskäl till varför man ska jordförbinda transformatorns neutralpunkt i ett TN-system. Att jordtaget skulle kunna stabilisera spänningen får nog anses vara en myt. Som belägg för detta påstående kan man konstatera att i IT-system (utan jordtag) så får man ju distribuera neutralledare även om det inte rekommenderas.

TN-system innebär att alla utsatta delar är metalliskt förbundna med transformatorns neutralpunkt. Det vill säga vi låter barn hålla med handen via en kopparledare i de spänningsförande transformatorlindningarnas neutrala punkt.

Om vi inom transformatorn får överslag mellan primär- och sekundärlindning kan kan vi konstatera att de utsatta delarna inom lågspänninganläggningen nu är förbundna med högspänningsanläggningen. Vid 20 kV är fasspänningen ca 12 kV. Det vill säga att om vi inte har jordförbundit neutralpunkten får vi 12 kV mellan utsatta delar och moder jord (jordmassan som vi står på) vid ett isolationsfel. Vill vi ha det på utsatta delar?

Näten på 10 och 20 kV är impedansjordade och ett stumt jordfel ger normalt endast en resistiv felström om 5 eller 10 A. Det är inte ovanligt resistansen i nollpunktmotståndet har ett värde om ca 1200 ohm. Får man ett stumt isolationsfel inom transformatorn och neutralpunkten är jordförbunden blir den resistiva felströmman alltså högst 5 eller 10 A. Med hänsyn till kapacitiva strömmen så kan den resulterande felströmmen bli ca 8 A i ett 10 kV-nät.

Dessa 8 ampere får inte orsaka en spänningssättning av PEN-ledaren som överstiger de värden som anges i tabell 1, 6 §, 5 kap. ELSÄK-FS 2008:1. Om jordtaget är gemensamt för hög- och lågspänningnäten så får spänningssättningen inte bli mer än 100 V.

Detta medför att jordtaget måste ha ett högsta värde om 100/8 =12,5 ohm.

Om det finns flera jordtag så ska det resulterande värdet inte överstiga 12,5 ohm.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 14:17 - 28 jun 2013 14:18 #24 av Michell Martic
Men är det en myt då att neutralledaren relativ till sann jord ändrar potential när jordförbindelse till transformatorns neutralpunkt saknas? Nu tänker jag att förutsättningen är linjär, men osymmetrisk, last. T.ex. två obelastade faser och en belastad. I mitt huvud får jag det till 115V potentialskillnad mellan sann jord och anläggningens neutralledare. Hade jordförbindelse funnits så hade potentialskillnad endast berott på impedansen genom kablarna och jordtaget.

Det är mycket möjligt att jag har fel, det är därför jag frågar.
Jag vill verkligen förstå hur det funkar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 14:38 #25 av Stefan Ericson
Hej!
Det här är första gången jag lägger mej i den här tråden.
När jag började som elrepledare på HMS Njord (1979), en stads isbrytare, så fick jag berättat för mig att, jord fels indikringen alltid lyste på panelen i maskin centralen.
Höjden på isbrytaren var 16 m upp till brygg vingen. Sedan var det lika högt till mast toppen.
Dom hade aldrig hittat jordfelet under årlig översyn eller under drift. Trotts kvalificerat folk.
Det här visar på problem med felsökning på flytande system.
Jag hittade felet. Bastu aggregatet var säkrat med 3x25A. Säkringarna var varma. Isoleringen hade smält runt kablarna och ström gick i skrovet.
Maskin befälen trodde knappast sina ögon när dom såg att lampan slocknat.

När jag gick i skolan så fick vi lära oss att fritt hängande elsystem, alltid räknas som högspänning. Då måste man ha behörighet för det, för att jobba med det.
Dom maskinerna jag jobbar med brukar ha 200Vac i system spänning. Då krävs en DY kopplad transformator och mitt punkten kopplas mot jord. Ett fabrikat har vänt på trasformatorn och har YD kopplad transformator. Det har inte blivit något liv om det. Elektroniken håller nere spännings skillnader så att det inte slår på mer än 10V.
På 70 talet stördes eliktroniken av störningar som kom via jorden. Därför brukade service killar koppla bort den då. Det var tjafs med ångpanneföreningen som hade hand om elen på den tiden.

När det gäller inkoppling av elverk mot villa eller liknande, har jag synnerligen svårt att se hur man undviker att koppla sig mot elleverantörens skyddsjord.
Det fins bara 3 och 4 poliga brytare för inkoppling av elverk. Regelverket säger att man inte får ha någon brytare på skyddsjord.
Om man gör en ful koppling med könsbytare, och kopplar in sig, så är elverket anslutet till elleverantörens skyddsjordd.
Om jag slulle släpa ut mitt 3 fas elverk på en torr ö. Så kräver reglerna jord spätt. Även om man bankar ner spättet lång, tror jag inte att det skulle bli godkänt resultat. Min byggcentral med jordfelsbrytare fungerar inte utan jordspätt.
Jag skulle dock vara mer rädd för att någon sågar av sig fingrarna i kapen, eller klämmer dom i klyven, eller sågar sig i benet, än att elfel skulle orsaka skada.
Ps. Invertern jag har i båten, skulle teoretiskt kunna ta död på ca 100 personer på 10 sekunder, om dom samarbetar fult ut. 12 VDC och 230VAc

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 18:40 #26 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Men är det en myt då att neutralledaren relativ till sann jord ändrar potential när jordförbindelse till transformatorns neutralpunkt saknas?

Jag hänger nog inte med riktigt. Det här är en relativt omfattande kurs men har vi inget jordtag så blir det bara en kapacitiv spänning mot jord.

Grundläggande för vilken spänning vi har på trafons sekundärsida är den så kallade transformatorformeln:
U1/U2 = N1/N2 eller

U2 = U1*N2/N1


Å den formeln ändrar vi inte på i första taget. Oberoende av jordtag och osymmetriska laster.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 19:52 #27 av Michell Martic
Den kapacitiva jordslutningsströmmen (Ic) känner jag till. Men förutom den, utan jord förbindelse, så kan jag inte ha ström till jord om endast en jord förbindelse finns? Alltså ingen jord till trafons neutral men slutning från fas till sann jord ute i anläggningen eftersom jag inte har en sluten krets?

Blev många frågetecken här...:P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 20:50 #28 av Mats Persson
Har inte läst allt i tråden...

Men har inte trafons jordpunkt jordats så kan du inte kortsluta en fas till jord, det blir kortslutning först när du får fas två mot jord också.. Ett så kallat IT nät.
Men man bygger ju inte nät på detta viset, om det inte är speciall...
Det är ju ganska stor risk att nollor ute hos abonnenten kommer att komma i kontakt med jord så då kommer du få strömmar som går vägar där det inte är tänkt...

I Norge tex så har du ju ingen neutralledare...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2013 22:40 - 29 jun 2013 13:39 #29 av Michell Martic
Funderar... Gör snygga bilder... ;)


I fallet ovan så kommer endast strömmen Ic kunna uppstå mot jord...?



I fallet ovan kommer Ik uppstå eftersom neutralpunkt fortfarande är ansluten i trafon...?



I fallet ovan kommer endast Ik2 kunna uppstå eftersom neutralpunkt saknas och då Ic redan motverkas av en impedansjord (Petersénspole eller vad det heter).

Den biter är klar då?

Då är jag åter hos nollan som pendlar...

Är U=230V?

För er som kan detta så är svaret säkert självklart och frågan kommer säkert rent av att verka korkad. Ha i åtanke att situationen förutsätter två obelastade ledare som på bilden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2013 08:58 - 29 jun 2013 09:00 #30 av Oskar
kan klargöra hur det funkar i Norge då jag varit där och rotat med elen i en stuga,
distributionstrafon är av D/Y typ med sekundärens nollpunkt jordad via impdans, har dock hört att i riktigt gamla bygder på landet där allt var uppsatt på 30-50talet så är trafon av D/D-typ.

det levereras 3 trådar in till husen, vissa äldre /mindre hus har bara 2 trådar in.
samtliga trådar är faser, nolla finns inte i deras system, och jord är nåt fastigheten får ordna själv, vanligt är en kopparledning runt husgrunden eller jordspett, ibland delar 2 grannfastigheter på samma jordtag (mindre smart)
det är 230v huvudspänning mellan faserna, dvs alla vanliga apparater och vägguttag är anslutna mellan faserna och det är 2 säkringar till varje grupp.
de hus som bara har 2 trådar in har bara "enfas" fast egentligen är det tvåfas..
mellan faserna och sann jord eller jordtaget bör det vara 127v om systemet fungerar korrekt, men det är sällan det är det, ibland har grannen jordfel mellan en fas och jord. har man då gemensamt jordtag påverkas man direkt av det, har man separat jordtag som ligger nära grannens påverkas man också rätt mycket.
det roligaste är om Ole har jordfel mellan L1-jord och Espen har jordfel mellan L2-jord, båa är anslutna till samma trafo, och strömmen som flyter genom marken mellan bådas jordspett är inte så hög så säkringen löser, då lär bådas elmätare snurra... har sett att det finns JFB att köpa även i norge, de ser ut som våra jfb med nollanslutning men hur fan dom får det att funka i sina nät vette fan, kanske används bara JFB i de nyare TN näten med 400v, eller så kopplar dom bara faserna genom JFB och låter bli att koppla nollanslutningen, det skulle ju fungera i ovan nämnda felfall. men det skulle ju inte funka om bara en person fick jordfel..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2013 19:37 #31 av Claes Börjesson
JFB finns i Norge !

De är MYCKET viktiga eftersom de har så många och komplicerade jordfel.
Och jo, de fungerar utmärkt.

De använder fler olika slag jordfelsbrytare än vad vi är vana i Sverige, 10,30, 100 mA och justerbara (både tid och mA.

I norska elutbildningar som jag gått rekommenderas även att man sätter jordfelsbrytare efter varandra, då med selektivitet 10,30,100 mA.

Varför jordar man mittpunkten på transformatorn ?
JO för att säkringen skall lösa redan vid första "1:a felet kortslutningen" fas-jord.

När har man inte direkt jordning av transformatorystem ?
Viktiga system/säkerhetsystem, där man inte vill att säkringen går om man får "bara" 1 kortslutning.
Säkringen går och anläggningen stoppar först vid fel nummer 2.

I dessa system övervakar man "jordfelen" genom att mäter impedansen ("felströmmen") mellan transformatorns nollpunkt och jord.

När allt är OK är impedansen mycket hög (>100 KOhm)
Sätter jag dit en förgreningsdosa som är fuktig av saltvatten (vilket jag gjort en gång), blir impedansen låg t.ex. 5 KOhm). Det går då ett larm i driftcentralen/kontrollrummet som snabbt kan åtgärda felet.
Följande användare sa tack: Christian, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2013 20:23 #32 av Bo Siltberg
Man kan också se jordningen som ett medvetet jordfel, detta för att upptäcka jordfel nummer 2, vilket vi nu istället kallar jordfel nummer 1 :unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2013 20:27 - 30 jun 2013 20:32 #33 av Michell Martic

Claes Börjesson skrev: Varför jordar man mittpunkten på transformatorn ?
JO för att säkringen skall lösa redan vid första "1:a felet kortslutningen" fas-jord.


Men fas mot anläggningens jord ger ju kortslutning vid första fel oavsett brott mot jordtag eller ej eftersom neutralpunkt och anläggningens s.k. jord fortfarande är metalliskt förbundna, väl?
Om vi pratar om att endast förbindning till jordtag saknas så bör detta inte göra någon skillnad för den sakens skull.
Däremot så kan man fortfarande få kapacitiv jordslutningsström vid förbindning av fas till sann jord, väl?

Eller är det så att jordningen av transformatorns nollpunkt och jord till anläggning inte är samma fysiska punkt? Och att då jordskorpan används som elektrisk ledare från punkten var nollpunkt jordas och var anläggning jordas?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2013 20:57 #34 av Peter
Jag hänger inte riktigt med på alla dina frågor, Michell, men vad gäller enfasig jordslutning vid jordad kontra ojordad nollpunkt hävdar jag att det blir stor skillnad. Låt säga att jordtaget i första fallet är på 1 ohm och spänning mot jord är 230V. Detta ger en ström på 230A. Är ledningen skyddad med en 10A-säkring kommer denna rimligtvis att lösa. Har du istället en ojordad nollpunkt får du ideellt ingen jordfelström och säkringen kommer inte att lösa. För att detektera jordfel brukar man då jorda mittpunkten över ett högohmigt motstånd. Resistansen väljs så att den är tillräckligt hög för att en jordfelström inte ska föras, men tillräckligt låg för att spänningsfallet vid jordfel ska kunna mätas upp. Detta spänningsfall används för att indikera jordfel.

Det finns ytterligare en variant för jordfelsövervakning som förekommer inom industrin. Mittpunkten på transformatorns sekundärsida är helt isolerad mot jord. Parallellt med faserna ansluts tre motstånd i Y-konfiguration och dess mittpunkt kopplas i serie med ett motstånd till jord. Över motståndet mäts spänningsfallet, som är 0 om inget jordfel föreligger (på grund av symmetriska strömmar genom motstånden). Detta har jag endast sett på lågspänning (545 V huvudspänning).

Du nämner kapacitiva jordfelströmmar. Dessa uppstår som bekant på grund av ledarnas kapacitiva koppling mot jord och är endast intressant i distributionssammanhang, då längden av i synnerhet kabel blir längre. Senaste tiden (sa någon Gudrun?) har man strävat mot att förlägga större andel sträckor som kabel kontra friledning och detta innebär ju större potentiella jordfelströmmar. För att möta myndigheternas krav om max beröringsspänning på utsatta delar (100V) kan det då bli aktuellt att ställa om sina befintliga petersénspolar eller byta ut dessa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2013 21:50 #35 av Michell Martic
Jag tänkte såhär:


På denna bilden saknas förbindelse från tranformatorns neutralpunkt till anläggningens jord och ingen felström kan vandra förutom den kapacitiva jordslutningsströmmen, vid ett eventuellt jordfel.


På denna bilden saknas förbindelse från jordskorpa till neutralpunkt, men förbindelse från anläggningens jord till neutralpunkt är intakt varpå Ik borde kunna passera, men inte Ic.

Följdfrågan är då, angående denna biten i vart fall, om det är som beskrivet i bildexempel 1 om man tittar på de fysiska kopplingspunkterna på anläggningen i verkligheten? Alltså att jordningspunkt för transformator och jordningspunkt för anläggning är olika fysiska punkter? Eller är det som i bildexempel 2 där det faktiskt är så att PEN-ledare följer faserna hela vägen från transformatorn fram till abonnenten i form koppar- alt. aluledare?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 07:24 - 01 jul 2013 08:05 #36 av Mats Jonsson
Det är fantastiskt finna bilder som Michell ritar. Bra jobbat!

Det är svårt att undervisa på nätet så jag nöjer mig med att konstatera att det råder viss begreppsförvirring inom den här tråden. Jag tror att några talar om olika saker.

För det första måste man skilja på TN-, TT- och IT-system.

För det andra har jordtagen inom de olika systemen helt olika uppgifter

I TN-system ska utsatta delar (spishöljet) vara förbundet till transformatorns neutralpunkt med en skyddsledare. Felströmmen ska ledas tillbaka till strömkällan via skyddsledaren och har inget med jordtaget att göra. Ett vanligt tankefel är att man tror att en eventuell jordslutning, exempelvis direkt till ett vattenrör ska medföra frånkoppling, och att felströmmen leds till transformatorn via jordtaget. Denna felström blir ofta så liten att den inte kan lösa några säkringar. Ett jordtag kan ha flera tiotals ohm i övergångsresistans och felströmmen i många fall mindre än 10 A. Nej, en 10 A säkring, eller för den delen 125 A, behöver inte lösa för ett sådant jordfel. Fasledaren ska ha dubbel isolering för att förhindra sådant fel som nämnts ovan och utsatta delar ska vara skyddsjordade med en skyddsledare för att felströmmen ska bli tillräckligt stor.

I TT-system däremot används jordtaget för att lösa ut felströmsskyddet. Här finns ingen skyddsledare mellan anläggningens huvudjordningsskena och transformatorns neutralpunkt. Anläggningen har ett eget jordtag och felströmmen flyter från den felbehäftade delen, via anläggningens jordtag till jordmassan och över till fördelningssystemets jordtag och till transformatorns neutralpunkt. Felströmmen blir här relativt liten, kanske bara några få ampere. Därav måste man i de flesta fall använda jordfelsbrytare för att åstadkomma frånkoppling i TT-system. Som skydd mot elchock genom automatisk frånkoppling av matningen används inom TT-system ofta jordfelsbrytare med märkutlösningsström 500 eller 1000 mA.

IT-system kan vara utfört på lite olika sätt, transformatorn kan vara helt isolerad från jord eller förbunden via en impedans. De utsatta delarna kan vara lokalt jordade via egna jordtag eller så kan alla utsatta delar ha en gemensam jordning. Gemensamt för alla IT-system är att ett första jordfel inte behöver frånkopplas så länge den kapacitiva felströmmen inte medför en spänningssättning som överstiger 50 V. Även i relativt stora lågspänningsnät blir spänningssättningen vid ett första jordfel oftast betydligt lägre än 50 V.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 12:00 #37 av Michell Martic
Tack Mats. Jag tror också, nu i efterhand, att vi kanske pratat om olika system i tråden.

Jag förtydligar mig...
Jag pratar om en situation där jordtag saknas för Y-kopplad transformators neutralpunkt i ett TN system, men där s.k. PEN-ledare är intakt. Då jordtag saknas så är funktionen för PEN-ledare endast N-ledare var utsatta delar är metalliskt förbundna med neutralpunkt i transformator.
( Se bildexempel 2 i inlägget ovan).

I en sådan situation, vilken funktion skulle ett intakt jordtag fylla?
Är det endast funktion för bortledning av kapacitiv jordslutningsström?

Ofta, med kompletterande skyddsutjämning, så är ju främmande ledande del ansluten metalliskt till neutralpunkt via skyddsledare. Detta förhindrar ju ytterligare möjligheten för en kapacitiv jordslutningsström att vara farlig. Däremot så tillåter det samtidigt att den kapacitiva jordslutningsströmmen kan gå via vilken utsatt del som helst i anläggningen. Men då är väl resistansen så låg till neutralpunkt att felskydd kommer lösa av den vanliga jordslutningsströmmen ändå.

Ignorera gärna det sista, men iakta text markerad i fetstil. Det va väl mer detta som va den egentliga frågan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 19:32 - 01 jul 2013 19:42 #38 av Bo Siltberg
Jordtag eller inte så är PEN-ledaren i ett TN-system en kombinerad N och PE, hela vägen från transformatorn till elcentralen. Jordtaget förändrar ingenting ang begreppet PEN. En kortslutning mot en utsatt del (skyddsjordad) kommer att ge en så hög felström att säkringen löser, både med och utan jordtag.

En jordslutning (fas mot sann jord) kommer däremot att få olika effekt. Utan jordtag händer ingenting, utom möjligen vid ett andra jordfel från en annan fas. Men denna ström är troligen så låg som Mats säger att endast en JFB kan bryta för den. Ett jordtag förändrar detta till att den första jordslutningen kan upptäckas av en JFB.

Om vi nu återvänder till det första fallet med kortslutning mot utsatt del. Jordtagets existens kommer att ge en beröringsspänning mellan den utsatta delen och sann jord (främmande ledande del) på ca 115 V (jämn spänningsdelning mellan fasledare och PEN). Denna spänning uppstår alltså pga den ström som flyter i PEN-ledaren, ett spänningsfall mellan jordtaget och den utsatta delen. Den är farlig, varför kravet finns att säkringen ska lösa inom 0.4 s.

Om vi nu har fler jordtag längs linjen, närmare abonnenten, så sjunker denna beröringsspänning. Spänningsfallet som man upplever uppstår nu i PEN-ledaren fram till det närmaste jordtaget. Så i verkligheten är beröringsspänningen vid kortslutning lägre. Tiden 0.4 s är beräknad utifrån 92 V.

En skyddsutjämning eller kompletterande skyddsutjämning förbinder utsatta delar med främmande ledande delar. Detta kommer effektivt att hålla ned dessa beröringsspänningar, både vid vid utifrån och inifrån.

Frågan var vad jordtaget hade för uppgift. Det är en bra fråga! Utan ett jordtag skulle man ju kunna stå med bara fötter i gräset och ta i en naken fasledare :) Ett jordtag kommer däremot att göra detta livsfarligt, inge bra !? Man kan t.o.m tillåta sig att låta en fasledare få direkt kontakt med jord. Ingenting händer här utan ett jordtag. Men nu blir det farligt att ta i en annan fasledare - det börjar bli en lite läskig situation. Om nu en annan fasledare får kontakt med jord, kanske hos grannen, så börjar det flyta en ström i jorden, dock inte så hög att en säkring löser. Vi har nu två jordfel med ännu läskigare effekter. Knäckfrågan nu är hur vi hittar dessa fel. Med en JFB kan man hitta den ena felkällan, men inte den andra.

Så, det främsta syftet med ett jordtag är att upptäcka det första jordfelet. Jag skrev ovan att jordtaget är ett jordfel. Man kan kanske se det så, ett jordfel under kontrollerade former för att upptäcka andra oönskade jordfel.

Sedan finns sekundära syften med jordtaget, främst pga dess existens: att hålla ned beröringsspänningar och att utjämna potentialen mellan andra jordade delar.

Utan ett jordtag finns egentligen ingen neutralpunkt, utan alla ledare är fasledare. Det är först när en fasledare jordas som man får en nollpunkt.



Kapacitiva jordfelsströmmar tror jag inte vi ska ge oss in på här, främst för att jag inte kan redogöra för det :( Men läs http://www.iea.lth.se/publications/Reports/LTH-IEA-7209.pdf Försöker själv förstå en sak: Varningsskyltar som det står "gå ej nära nedfallen ledning" - hur nära är det? B)

Ingenting av detta för övrigt inte lätt, och det finns en god chans att jag bara yrar...
Bilagor:
Följande användare sa tack: Mats Persson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 19:40 #39 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev: Då är jag åter hos nollan som pendlar...


Är U=230V?
För er som kan detta så är svaret säkert självklart och frågan kommer säkert rent av att verka korkad. Ha i åtanke att situationen förutsätter två obelastade ledare som på bilden.


Svar ja, nästan... Om vi antar en ideal transformator så påverkar inte belastningen i en fas spänningen i en annan.

Om vi istället tänker oss en lång ledning. Denna kommer att ha en gemensam N-ledare. Belastning i en fas kommer att ge en ström i N-ledaren som ger upphov till ett spänningsfall. I detta fall kommer spänningen av påverkas i de andra faserna längst ut på denna ledning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 19:58 #40 av Mats Jonsson
Jag håller inte med Michell i det stycket där han förtydligar sig. Och som Bo riktigt påpekar så sker sker skyddsjordning i TN-system med PEN-ledaren och själva jordtaget har egentligen inget med skyddsjordning av av utsatta delar att göra. Som jag skrev i inlägg nr 23 så är huvudsyftet med jordtaget i ett TN-system att förhindra att det uppkommer farlig spänning på utsatta delar i lågspänningsanläggningen vid ett jordfel i högspänningsnätet.

I lågspänningssystem utförda som TN-system är de kapacitiva felströmmarna försumbara. Så som Bo skrev så behöver vi inte gå in på dessa för TN-system.
Följande användare sa tack: Mats Persson, Bo Siltberg, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.530 sekunder

Senaste foruminlägg