God dagens alla Elektriker (och de som vill koppla med el), har en bra fråga att ställa, då jag inte kan lista ut detta självt.
Har nyligen tagit på mig uppgiften att omkoppla en gammal lägesställare, kommer inte fram till hur jag ska få den att gå på en 400 V krets (manöver kretsen även.) och är därför tvungen att vända mig till er som är lite mera kunniga inom detta, då den andra service teknikern som vi har här är förnärvarande sjuk.
Och anledningen varför jag ska ha 400 V i kretsen är för att den förra kretsen hade då 400 V i manövern, vill därför inte skilja så mycket på det som var då.
Skulle bli grymt tacksam för alla svar om hur jag ska ändra mitt schema för att få detta och funka
Detta är den gamla kontaktorn/erna och nuvarande fas säkringar
Mvh//: Kim. E
Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken
Ledsen om jag var lite otydlig med det jag försökte säga, men det jag vill är att om någon kan förklara för mig hur jag ska göra manöver kretsen så att den kan dra 400 V kontaktorerna, inte ändra om till 220-230 V. Lade till lite extra bilder för om någon undrade vad det var för sorts motor tex.
Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken
Hej Dan, nu måste jag fråga dig. Avsäkring? Tänkte du att jag ska sätta dit säkringar till L1 och L2 för manöver kretsen? Eller är det jag som blev lite snurrig nu?
Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken
Kim Eriksson skrev: Hej Dan, nu måste jag fråga dig. Avsäkring? Tänkte du att jag ska sätta dit säkringar till L1 och L2 för manöver kretsen? Eller är det jag som blev lite snurrig nu?
Exakt. Säkringar i serie med både L1 och L2 till manövern. 2 A eller något sånt kan väl vara lagom.
Tänk på att alla säkringar, strömbrytare och hjälpkontakter i manöverkretsen måste vara specade för minst 400 V i det här fallet, 250 V räcker alltså inte. Det kan vara lämpligt att sätta gnistsläckare (varistorer, RC-nät eller liknande) parallellt med kontaktorspolarna.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.