fram- back kopplingsschema för 400 V på 3-fas

30 nov 2016 14:52 - 30 nov 2016 16:09 #1 av Kim Eriksson
God dagens alla Elektriker (och de som vill koppla med el), har en bra fråga att ställa, då jag inte kan lista ut detta självt.

Har nyligen tagit på mig uppgiften att omkoppla en gammal lägesställare, kommer inte fram till hur jag ska få den att gå på en 400 V krets (manöver kretsen även.) och är därför tvungen att vända mig till er som är lite mera kunniga inom detta, då den andra service teknikern som vi har här är förnärvarande sjuk.



Och anledningen varför jag ska ha 400 V i kretsen är för att den förra kretsen hade då 400 V i manövern, vill därför inte skilja så mycket på det som var då.





Skulle bli grymt tacksam för alla svar om hur jag ska ändra mitt schema för att få detta och funka





Detta är den gamla kontaktorn/erna och nuvarande fas säkringar

Mvh//: Kim. E

Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 17:31 #2 av Bo Siltberg
Vad visar bilderna?
Vad är det som ska göras med det vi ser på bilderna?
Vad behöver du hjälp med?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 18:22 #3 av Kim Eriksson
Ledsen om jag var lite otydlig med det jag försökte säga, men det jag vill är att om någon kan förklara för mig hur jag ska göra manöver kretsen så att den kan dra 400 V kontaktorerna, inte ändra om till 220-230 V. Lade till lite extra bilder för om någon undrade vad det var för sorts motor tex.

Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 19:50 #4 av Johan
Enligt schemat så verkar manövern vara på 230V (L3-N)
Är detta som det är nu eller skall bli?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 20:15 #5 av puttrix
Om du använder 400volts spolar så ska du ändra N till L2 på kretsschemat.
Följande användare sa tack: Kim Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 20:25 - 30 nov 2016 20:28 #6 av Kim Eriksson
Johan - detta är hur det är kopplat än så länge, det ska göras om så att manöver kretsen funkar med 400V spolar

Puttrix - Ska ta och koppla om den från N, till L2 imorgon och hoppas på att det blir och funka. Tack för hjälpen än så länge :)

Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 22:09 #7 av Dan Lundqvist
Glöm sen inte bort avsäkring utav manöverspänningen, Både på L1 och L2.

ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 22:33 #8 av Kim Eriksson
Hej Dan, nu måste jag fråga dig. Avsäkring? Tänkte du att jag ska sätta dit säkringar till L1 och L2 för manöver kretsen? Eller är det jag som blev lite snurrig nu?

Om det kan funka i teorin, så kan det nog funka i praktiken

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 23:24 #9 av Torbjörn Forsman

Kim Eriksson skrev: Hej Dan, nu måste jag fråga dig. Avsäkring? Tänkte du att jag ska sätta dit säkringar till L1 och L2 för manöver kretsen? Eller är det jag som blev lite snurrig nu?


Exakt. Säkringar i serie med både L1 och L2 till manövern. 2 A eller något sånt kan väl vara lagom.

Tänk på att alla säkringar, strömbrytare och hjälpkontakter i manöverkretsen måste vara specade för minst 400 V i det här fallet, 250 V räcker alltså inte. Det kan vara lämpligt att sätta gnistsläckare (varistorer, RC-nät eller liknande) parallellt med kontaktorspolarna.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.262 sekunder