Artikel på Fluxio om elmotorer?

18 jan 2015 18:32 #21 av Stefan Ericson
Hej på er!
Nu ska jag tala om hur man felsöker på en Fanuc vektor styrnings motor, en permanent magnetisera syncron motor. Dom har rött skydd bak på motorn.
Skruva loss anslutnings kontakten till motorn. Kommer det ut någon vätska är motorn kass. Om inte hel.
Om man vill kolla magnet fältet, så vrider man motorn för hand, och kortsluter alla faser sedan. Vid kortslutningen ska motorn gå mycket tyngre.
Det här gäller även Yaskawa motorer av samma typ.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2015 18:57 #22 av Ronnie Lidström
Tomas: Det är väl som med all annan kunskap, praktiserar man den ej så faller den i glömska.

Just ämnet "elmotorer" tror jag är vanligt att elektriker har brister inom. Alltså för "vanliga" hushållselektriker som bara jobbar i privatpersoners bostäder och på nybyggen. Är man industrielektriker kan man säkert detta som rinnande vatten. Då har man kanske andra brister istället.. LED-belysning kanske?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2015 19:23 #23 av Tomas Karlsson
Ja så är det säkert, desto viktigare då att punkterna hålls väldigt grundläggande och lättillgängliga så att de blir till nytta vid de tillfällen referensen behövs. Bra om det kommer till lite såna lathundar, översiktliga beskrivningar för fler områden också.

Jag menar inget provocerande, bara en undran hur och om det tas upp på ett pedagogiskt sätt i utbildningarna. Träffar ganska ofta bra yrkesfolk som inte känner till / kommer ihåg eller förstått diverse grundläggande ellära som efter lite resonerande ibland blir en aha upplevelse som säkert sitter bättre efteråt. Kanske förklaras av att mycket som inte upplevs nödvändigt eller intressant faller bort under skolåren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2015 19:44 #24 av Ronnie Lidström
Just utbildningen i skolan tror jag är OK gällande elmotorer (nu är det ju länge sedan jag gick ut skolan, så minnet kanske sviker).

Det är nog efter skolan det fallerar.

Man måste hålla på med det ofta för att komma ihåg. Finns nog fler områden som skulle behöva en liknande artikel/lathund.. T.ex. TV-nät. Dämpning på antennuttag osv.. Men det får väl bli nån annan artikel :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2015 06:55 #25 av Paul Wargenstahm
Intressant tråd det här... :)
Eftersom jag undervisar rätt mycket i just elmotorstyrning så kanske jag kan bidra med lite material. Jag har skummat igenom tråden här och ser att i en del fall så kan det behövas en liten uppfriskning. Jag kan försöka få ner väl valda delar av mina lektioner på pränt, i form av en artikel om så önskas. Naturligtvis i mån av tid, så den lär inte bli klar idag... ;)

-Paul

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2015 09:30 #26 av Tomas Karlsson

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Nu ska jag tala om hur man felsöker på en Fanuc vektor styrnings motor, en permanent magnetisera syncron motor. Dom har rött skydd bak på motorn.
Skruva loss anslutnings kontakten till motorn. Kommer det ut någon vätska är motorn kass. Om inte hel.
Om man vill kolla magnet fältet, så vrider man motorn för hand, och kortsluter alla faser sedan. Vid kortslutningen ska motorn gå mycket tyngre.
Det här gäller även Yaskawa motorer av samma typ.


Hur felsöker du då det är problem med rotorlägesgivare osv, givetvis kan också det ibland märkas på om det rinner ut vätska. Eller har du diagnostik via motorstyrningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2015 10:26 #27 av Stefan Ericson
Hej Tomas!
På en Fanuc motor går det att byta encoder. Yskawa säger att vill du se hur motorn ser ut innuti, såga sönder den. Du kommer ändå aldrig få ihop den.
Det fins online diagnostik och förstår man vad maskinen säger så vet en vad som är fel.
Det kan gå in olja via axel tätningen och då blir lindningarna sämre och sämre. Man brukar se på % belastningen, eftersläpning, motorn käns ljummen om man lägger handen på den. Det brukar höras att det sjunger i drosslarna.
Men om man sitter på ett kontor som trubel shooter, så är det jag skrev förut som är lättast att få en kund att göra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2015 14:59 #28 av Paul Wargenstahm

Paul Wargenstahm skrev: Intressant tråd det här... :)
Eftersom jag undervisar rätt mycket i just elmotorstyrning så kanske jag kan bidra med lite material. Jag har skummat igenom tråden här och ser att i en del fall så kan det behövas en liten uppfriskning. Jag kan försöka få ner väl valda delar av mina lektioner på pränt, i form av en artikel om så önskas. Naturligtvis i mån av tid, så den lär inte bli klar idag... ;)

-Paul


Ha! Nu kommenterar jag mig själv också....
Nu har jag en färdig artikel i PDF format. Hur lägger man upp den på smidigaste sätt? :ohmy:
Eventuellt så kommer jag att komplettera med avsnitt om felsökning och vanliga misstag vid motorinstallationer vid ett senare tillfälle. :whistle:

-Paul

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Följande användare sa tack: Joel Ingolf, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2015 17:54 #29 av Electrum
Ja det var verkligen snabba tag ... :klapp:

Paul Wargenstahm skrev: ... Jag kan försöka få ner väl valda delar av mina lektioner på pränt, i form av en artikel om så önskas. Naturligtvis i mån av tid, så den lär inte bli klar idag... ;)

-Paul

B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2015 17:55 #30 av Ronnie Lidström

Paul Wargenstahm skrev:

Paul Wargenstahm skrev: Intressant tråd det här... :)
Eftersom jag undervisar rätt mycket i just elmotorstyrning så kanske jag kan bidra med lite material. Jag har skummat igenom tråden här och ser att i en del fall så kan det behövas en liten uppfriskning. Jag kan försöka få ner väl valda delar av mina lektioner på pränt, i form av en artikel om så önskas. Naturligtvis i mån av tid, så den lär inte bli klar idag... ;)

-Paul


Ha! Nu kommenterar jag mig själv också....
Nu har jag en färdig artikel i PDF format. Hur lägger man upp den på smidigaste sätt? :ohmy:
Eventuellt så kommer jag att komplettera med avsnitt om felsökning och vanliga misstag vid motorinstallationer vid ett senare tillfälle. :whistle:

-Paul


Jag har skickat min mail i pm till dig :tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2015 18:44 #31 av Paul Wargenstahm
Tja, jag släppte iväg mina elever tidigt så jag passade på... :evil:
10 sidor blev det, och jag fick nog med det mesta på listan.:tokig:

-Paul

Electrum skrev: Ja det var verkligen snabba tag ... :klapp:

Paul Wargenstahm skrev: ... Jag kan försöka få ner väl valda delar av mina lektioner på pränt, i form av en artikel om så önskas. Naturligtvis i mån av tid, så den lär inte bli klar idag... ;)

-Paul

B)


Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson, Michell Martic, Joel Ingolf, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2015 08:07 #32 av Tomas Karlsson
Vart tog den vägen Paul? Ska bli i kul att se!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2015 09:03 #33 av Paul Wargenstahm

Tomas Karlsson skrev: Vart tog den vägen Paul? Ska bli i kul att se!


Den ligger hos Ronnie i väntan på publicering, så den är nog snart uppe.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2015 14:52 #34 av Stefan Ericson
Hej på er!
Nu tänkte jag berätta hur man felsöker på en spindel motor. Dom är normalt 3 fas asyncron motorer. Kopplar man in vanlig 3 fas så snurrar dom. Alla styrs av servon. Ett Fanuc spindeleservo kan styra motorn på 0.001 graders nogranhet även om en fräs ligger mot arbetsstycket och arbetar.
Lossa motorkablarna på motor plinten och resistansmät mellan jord och någon av faserna. Om det inte är oändligt på DMM är motorn kass.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2015 15:50 #35 av Tomas Karlsson
Har du tappat bort Pauls jobb Ronnie?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2015 19:28 #36 av Ronnie Lidström
Är inte helt tvärgjort att göra om den till en artikel här. Har inte haft tid än tyvärr

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2015 21:28 - 24 jan 2015 19:38 #37 av Stefan Ericson
Hej på Er!
På 70 talet drev en elmoror en spindel med remmar. Precitions slipade remmar som var parade. Fick inte blandas ihop. Kostar ca 10 000kr. Om man behövde en växellåda så drev motorn växellådan och växellådan motorn.
I slutet på 80 talet kom Okuma med elektrisk växellåda. Senare kom diektdrift. På en Mori Seiki MH630 med 37 kw på spindel sitter ankarlindingen till asyncronmotorn runt spindeln. En sådan spindel kostar ca 350 tusen och väger 350 kg. Den har hydraulisk förspända lager och varvar 13000 v/min med iso 63 kona.
När en sådan spindel går in med verktyget i arbetstycket, så går det svallvågor i betonggolvet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 09:40 - 25 jan 2015 05:18 #38 av Paul Wargenstahm

Ronnie Lidström skrev: Är inte helt tvärgjort att göra om den till en artikel här. Har inte haft tid än tyvärr


Jag har full förståelse för att det tar lite tid. Det beror lite på mig också eftersom jag gjorde layouten så jag kan använda den i min motorstyrningskurs också, i princip bara att skriva ut den... :)

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 19:12 #39 av Ride84XL
Intressant tråd det här - finns ju en del saker man inte tänkt på eller som man inte visste.

Paul Wargenstahm skrev:

Ronnie Lidström skrev: Är inte helt tvärgjort att göra om den till en artikel här. Har inte haft tid än tyvärr


Jag har full förståelse för att det tar lite tid. Det beror lite på mig också eftersom jag gjorde layouten så jag kan använda den i min motorstyrningskurs också, i princip bata att skriva ut den... :)


Det vore ju intressant om det dök upp lite mer om frekvensomriktare också - om nån gett sig på att bygga en. Jag har byggt en PWM-regulator som styr en ugn på ca 8 kW - i princip en stor DC/DC-omvandlare typ "buck converter" för likriktad nätspänning. Men det trixiga med en frekvensomriktare är ju själva styrelektroniken.
I mitt fall räcker en enkel 555 timer-krets för jobbet.

Verkar ju helt klart som en imponerande fräsmaskin där i inlägget ovanför...:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 19:40 #40 av Torbjörn Forsman

Ride84XL skrev:
Det vore ju intressant om det dök upp lite mer om frekvensomriktare också - om nån gett sig på att bygga en. Jag har byggt en PWM-regulator som styr en ugn på ca 8 kW - i princip en stor DC/DC-omvandlare typ "buck converter" för likriktad nätspänning. Men det trixiga med en frekvensomriktare är ju själva styrelektroniken.
I mitt fall räcker en enkel 555 timer-krets för jobbet.


Det närmaste jag kommer detta är väl att jag har försökt bygga en växelriktare för att driva en liten trefas synkronmaskin (bilgenerator) som borstlös likströmsmotor. Det gick halvdant - allt fungerade bra om man bara hjälpte igång maskinen så att växelriktaren kunde gå i självkommuterande mod, men de så att säga färdiggjorda startfunktionerna i olika styrkretsar gick inte att trimma till så det fungerade bra ihop med den där maskinen. Jag tror att problemet var en kombination av att den var för elektromagnetiskt "mjuk" och att rotorn hade stor svängmassa, så den pendlade gärna fram och tillbaks under startförloppet och hade ofta rotorpolerna på helt fel ställe när växelriktaren försökte kommutera nästa gång.

När det gäller frekvensomriktare så verkar det nästan ha gått inflation i avancerade styrkretsar. T o m i min 10 år gamla luftvärmepump av billigt kinamärke har man inte nöjt sig med en vanlig microcontroller utan det sitter en DSP (digital signalprocessor) i motorstyrningen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg