Fasadmätarskåp över 25 A

24 maj 2018 16:19 #1 av Anders Karlsson
Hej, tänkte slänga ut en fråga hur ni brukar göra. Ska installera ett fasadmätaskåp i en villa där risken finns att hög energikonsumtion kommer att ske.
Anledningen är bl.a att bergvärmepumpen ska säkras 25A. Risken är under sommarhalvåret, då ska pumpen kyla ned huset (200kvm) samt värma en pool 8x3 meter 1,5 meter djup. Det kan finnas risk att 25 A inte räcker och jag funderar på att köpa ett skåp med GIII, så möjligheten finns att gå upp till exempelvis 35A. Kommer även att dra 10 mm2 interntrådning i normcentralen och mellan fasadskåp och central.
Hur hade ni gjort? Köpt ett vanligt och eventuellt installerat effektvakter i efterhand om problemen uppdagats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 17:50 #2 av Ronnie Lidström
Jag skulle beställa en 63A servis av nätbolaget och sätta ett 63A mätarskåp. Skåpet kostar ca 1500 kr mer än 25A.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Anders Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 18:20 - 24 maj 2018 18:30 #3 av Anders Karlsson

Ronnie Lidström skrev: Jag skulle beställa en 63A servis av nätbolaget och sätta ett 63A mätarskåp. Skåpet kostar ca 1500 kr mer än 25A.

Okej, det är en 16 Alu framdragen till huset, om jag inte missminner mig. Då kör jag på ett 63-skåp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 19:17 #4 av Rikard Ågren
Sätt dit effektvakten direkt så slipper kunden problem

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 20:41 #5 av Anders Karlsson

Rikard Ågren skrev: Sätt dit effektvakten direkt så slipper kunden problem


Och ett stort fasadskåp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 22:02 #6 av Johan Larsson
Vad e det för värmepump modell? Hur stort är huset?

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 04:22 - 25 maj 2018 04:24 #7 av Anders Karlsson

Johan Larsson skrev: Vad e det för värmepump modell? Hur stort är huset?


Den är inte inköpt än, men det diskuterades Thermia och att den behöver säkras 25A, huset är cirka 200 kvm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 10:08 - 25 maj 2018 10:08 #8 av Electrum

Anders Karlsson skrev:

Ronnie Lidström skrev: Jag skulle beställa en 63A servis av nätbolaget och sätta ett 63A mätarskåp. Skåpet kostar ca 1500 kr mer än 25A.

Okej, det är en 16 Alu framdragen till huset, om jag inte missminner mig. Då kör jag på ett 63-skåp.


Går det att säkra av 16 alu mer än 25A tro?

Möjligen 35 ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 20:21 - 25 maj 2018 20:21 #9 av Anders Karlsson

Electrum skrev:

Anders Karlsson skrev:

Ronnie Lidström skrev: Jag skulle beställa en 63A servis av nätbolaget och sätta ett 63A mätarskåp. Skåpet kostar ca 1500 kr mer än 25A.

Okej, det är en 16 Alu framdragen till huset, om jag inte missminner mig. Då kör jag på ett 63-skåp.


Går det att säkra av 16 alu mer än 25A tro?

Möjligen 35 ...


Kan inte strömvärdet i huvudet, men en 16 AL, förläggning fritt i mark måste väl klara 35 A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 20:33 #10 av Electrum
Man får även ha kabellängden och utlösningsvillkoret i tanke.

En 16 Al motsvarar ungefär resistansen för 10 Cu.

Och ofta drar nätägaren 10 cu i servis vid 25A servis, för att inte begränsa Zför alltför mycket så det blir problem i abonnentanläggningen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 21:18 - 25 maj 2018 21:21 #11 av Anders Karlsson

Electrum skrev: Man får även ha kabellängden och utlösningsvillkoret i tanke.

En 16 Al motsvarar ungefär resistansen för 10 Cu.

Och ofta drar nätägaren 10 cu i servis vid 25A servis, för att inte begränsa Zför alltför mycket så det blir problem i abonnentanläggningen.

Japp, utlösningsvillkoret är 0,45 ohm i inmatningspunkten enligt nätägaren. Men vad tycker du angående större skåp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 22:13 - 25 maj 2018 22:15 #12 av Johan Larsson
Ta det lungt huset kommer klara sej på 25A...
25A är om både kompressor och elpatron en skulle gå på max och vid sämsta drift färhållandet och så kommer garanterat inte att ske huset kan jag tänka mej ha en energibehov på ca 8-10 kw när det är som kallast. Villor brukar man dimentionera kompressoreffekten till ca 90-100% av hela behovet.
En 8kw värmepump drar ca 3kw med enbart kompressor. När man kör pool så används inte eltilskottet.

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2018 06:38 #13 av Electrum

Anders Karlsson skrev:

Electrum skrev: Man får även ha kabellängden och utlösningsvillkoret i tanke.

En 16 Al motsvarar ungefär resistansen för 10 Cu.

Och ofta drar nätägaren 10 cu i servis vid 25A servis, för att inte begränsa Zför alltför mycket så det blir problem i abonnentanläggningen.

Japp, utlösningsvillkoret är 0,45 ohm i inmatningspunkten enligt nätägaren. Men vad tycker du angående större skåp?

Ja varför inte om det nu sitter en AL 16 med Zför = 0,45 i avlämningspunkten och ifall det finns en misstanke om att 35A abonnemang skulle kunna behövas i framtiden, så kan det kanske vara en tanke.
Men du man lär se till att hålla dragningarna i abonnentanläggningen korta.

Redan med ett Zför på 0,45 så är det ett spänningsfall på 16V mellan ej belastat och 35A last.

Jag för min del tror att nätägaren har valt detta som en 25A servis, och kände sig tvungen att välja 16Al för att kunna erbjuda ett rimligt Zför.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Anders Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2018 07:43 #14 av Anders Karlsson

Electrum skrev:

Anders Karlsson skrev:

Electrum skrev: Man får även ha kabellängden och utlösningsvillkoret i tanke.

En 16 Al motsvarar ungefär resistansen för 10 Cu.

Och ofta drar nätägaren 10 cu i servis vid 25A servis, för att inte begränsa Zför alltför mycket så det blir problem i abonnentanläggningen.

Japp, utlösningsvillkoret är 0,45 ohm i inmatningspunkten enligt nätägaren. Men vad tycker du angående större skåp?

Ja varför inte om det nu sitter en AL 16 med Zför = 0,45 i avlämningspunkten och ifall det finns en misstanke om att 35A abonnemang skulle kunna behövas i framtiden, så kan det kanske vara en tanke.
Men du man lär se till att hålla dragningarna i abonnentanläggningen korta.

Redan med ett Zför på 0,45 så är det ett spänningsfall på 16V mellan ej belastat och 35A last.

Jag för min del tror att nätägaren har valt detta som en 25A servis, och kände sig tvungen att välja 16Al för att kunna erbjuda ett rimligt Zför.


Jo, det kan du ha rätt i. Det kan bli problem med spänningsfallet vid 35 A. Ska räkna lite i Febdok och ringa nätägaren och se om dom eventuellt kan gå upp till 35A. Men, jag måste dubbelkolla vilken servis som ligger.

Tack för hjälpen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2018 11:42 #15 av Michell Martic
Servisen är nätägarens anläggningsdel så vilken kabel som ligger är egentligen oväsentligt för någon annan än nätägaren annat än för att säkerställa att anslutningsklämmor/plintar är tillräckligt stora.

Varför man lägger 10 Cu eller 16 Al har sällan med förimpedansen att göra... Det är helt enkelt billigare att köpa in stora volymer av EN kabel än att hålla på massa olika för olika förutsättningar. Dessutom är det fråga om en ekonomisk dimensionering samt optimering av kapitalbas för nätintäkter. Utöver detta tar vanligtvis hänsyn till övriga frågor med avseende på dimensionering, men det är sällan en för grov kabel är ett problem.

Till nätägaren ska man meddela vilket effektbehov (storlek på servissäkring) man har, resten bedömer de åt en (rörstorlek, kabeldimension). Och det är inget konstigt med att ge en abonnent 35A på en 10 Cu; det händer, ganska ofta... Frågan är väl bara om man verkligen behöver det.
Följande användare sa tack: Anders Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2018 17:46 #16 av Ronnie Lidström
Här i Skellefteå har nätägaren (Skellefteå Kraft) börjat dra 50mm² Al istället för 10mm² Cu som förr. 50 Al är tydligen billigare än 10 cu.

Montörerna brukar svära ibland när den ska anslutas i mätarskåpen. Ibland måste de skarva på en 10 CU sista biten för att få in den.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2018 05:54 #17 av Electrum

Anders Karlsson skrev: Jo, det kan du ha rätt i. Det kan bli problem med spänningsfallet vid 35 A. Ska räkna lite i Febdok och ringa nätägaren och se om dom eventuellt kan gå upp till 35A. Men, jag måste dubbelkolla vilken servis som ligger.

Tack för hjälpen.

En sak till, om Zför = 0,45 är den av nätägaren uppgivna, eller framräknad på samma sätt, så är det med varma ledningar. Dvs maximala möjliga impedans.

I verkligheten kommer Zför i så fall alltid vara lägre, så det blir i praktiken inte något 16V spänningsfall vid 35A belastning, det kanske blir något runt 12V.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2018 19:50 #18 av Anders Karlsson

Electrum skrev:

Anders Karlsson skrev: Jo, det kan du ha rätt i. Det kan bli problem med spänningsfallet vid 35 A. Ska räkna lite i Febdok och ringa nätägaren och se om dom eventuellt kan gå upp till 35A. Men, jag måste dubbelkolla vilken servis som ligger.

Tack för hjälpen.

En sak till, om Zför = 0,45 är den av nätägaren uppgivna, eller framräknad på samma sätt, så är det med varma ledningar. Dvs maximala möjliga impedans.

I verkligheten kommer Zför i så fall alltid vara lägre, så det blir i praktiken inte något 16V spänningsfall vid 35A belastning, det kanske blir något runt 12V.

Jo, man räknar med att ledaren är 55 grader, faktor 0,85 om jag inte missminner mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2018 19:51 #19 av Anders Karlsson
Troligen behövs det aldrig säkras upp till 35 A, vill bara inte "måla in mig i ett hörn".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg