OK att limma ändskydd på fasskena?

31 dec 2017 11:30 #1 av Anonym Gäst
Vi brukar ibland limma ändskydden på fasskenorna med limpistol.

Nu ifrågasätter kunden detta.

Gör vi fel?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2017 11:37 #2 av Ronnie Lidström
Känns spontant inte som någon nackdel att limma ändskydden med smältlim. Men behövs det?

Klipper ni kopparskenorna en bit in (direkt efter respektive gaffel) så sitter ändskydden bättre.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2017 11:50 #3 av Electrum

Anonym Gäst skrev: Nu ifrågasätter kunden detta.

Varför? Tidsåtgången?

Jag har aldrig limmat några ändskydd. Men jag kan inte se att det skulle vara något formellt fel.


Jag klipper kopparskenorna med avbitare så korta som möjligt och sågar av plasten lite längre, så ändskydd behövs nästan inte. Jag limmar i alla fall inga.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2017 21:21 #4 av elmont
Som sagt varför limma ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2017 22:11 #5 av Torbjörn Forsman
Man bör nog ha god koll på vad limmet kan tänkas ha för elektriska egenskaper - både då det är "färskt" och efter att ha suttit där i många år, för att kunna avgöra om det är lyckat eller inte.

En sak man ser ofta i elektronik från först Japan, senare Kina och andra asiatiska länder, är att stora och tunga komponenter på kretskort är fastlimmade med någon slags kontaktlim. En del sorters kontaktlim har egenheten att det blir elektriskt ledande och/eller börjar ge ifrån sig frätande ämnen när det åldras. För ca 10 år sedan var det någon av de stora datortillverkarna (kanske Dell eller HP) som fick återkalla en massa laptopladdare för att kontaktlimmet orsakade krypström på ett olämpligt ställe vilket kunde medföra brand. Jag har själv sett flera gånger i t ex audio- och amatörradioprylar från Kenwood, tillverkade på 80- och 90-talet, att det där kontaktlimmet har ställt till med korrosion - t ex frätt av komponentben eller fått skruvar i närheten att rosta fast.

Ett annat lömskt elektronikrelaterat fall är en del polyuretanbaserade limmer och lacker som är elektriskt ledande innan de har härdat fullständigt.

När det gäller smältlim kan jag tänka mig att det är ganska tvivelaktigt ur elektrisk synpunkt om det har legat så länge i den varma änden av limpistolen att det har börjat bli brunt eller fått svarta klumpar.

Så kundens synpunkter KAN mycket väl vara berättigade. För att bemöta dem kanske det går att gräva fram något produktdatablad eller annat dokument från limtillverkaren som styrker att just det smältlimmet är ok att använda i detta fall.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2018 08:20 #6 av müssli
Jag förstår kunden, varför limmar ni ändskydden? Oavsett om det är tillåtet eller ej så behövs det inte (om man använder rätt grejer).
Följande användare sa tack: elmont

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2018 12:00 #8 av elmont
Visst är det olika, experten ser inga nackdelar med limmade ändskydd, jag ser inga fördelar men lite mindre nackdelar ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder