GARO mätartavla, feltrådad från fabrik?

05 sep 2017 13:07 #1 av Marcus Norlander
Jag hjälper nätbolaget att byta mätare som har problem med mätinsamling ibland, en dag fick jag en arb.order i näven om att byta mätare hos brorsan. Jag har bytt serviskabel in, monterat ny mätartavla ovh central mm hos dem. Nu är det andra gången jag upptäcker en feltrådad tavla! De gamla ADDAX-mätarna funkade i vilket fall, de nya Metrima-mätarna med radiokommunikation måste vara rätt kopplade, annars går de inte att slå till vid installation.
Är det fler som märkt av att GARO växlat in/ut på sina mätartavlor, och har man samma problem i skåpen?

Krigade som fan med brorsan att han skulle ha mätaren ute, han tyckte skåpet skämde och ville hellre ha mätaren inne i pannrummet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2017 18:45 #2 av Joel Ingolf
Jag har vid ett par tillfällen stött på felkopplade centraler från Garo Montage. Är det samma gubbar/gummor som bygger mätartavlor?

Inga livshotande saker, men fel helt enkelt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2017 20:11 - 05 sep 2017 20:16 #3 av Marcus Norlander
Javisst, det är ju inte hela världen men dock ganska förvånande att man inte har mera koll? Det är ju inte direkt en avancerad produkt, lite 6mm2 RK från säkringselementen, genom hålen in/ut och sedan upp till kundens brytare. Och då jag varit i kontakt med tio nya mätartavlor är två felkopplade?? Ska åtgärda mätartavlan jag monterade åt brorsan imorgon förresten... I de nya mätarna som monteras är manöverkretsen helt annorlunda uppbyggd, så mätarens brytare måste aktivt slås till vid installation. Min första tanke då jag gängade i säkringarna var: Va, vad är sannolikheten för strömavbrott nu?!?! Men vid mätning hade jag full spänning på mätarsäkringarna, började ana oråd...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2017 17:36 #4 av Michell Martic
Jag har meddelat "rätt" person på GARO om tråden och svaret säger mig bara att de har ambitioner att åtgärda eventuella brister.

Något att tänka på, meddela alltid tillverkaren om ni misstänker brister i produkterna. De seriösa tillverkarna tar verkligen detta till sig. Särskilt de inhemska.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2017 18:36 #5 av Marcus Norlander
Tack Michelle! Nu får jag allt skämmas, för visst är det som du säger.
Jag borde faktiskt först ha reklamerat produkten, att fråga på ett sådant forum om fler råkat på samma problem är ju en sak....men ska nu tillverkaren ha en ärlig chans att åtgärda brister så bör de åtminstone få reda på det.
Jaja, kanske fler än jag tar till sig info. Ha en bra helg!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 sep 2017 06:12 #6 av Michell Martic
Bra att info sprider sig!
Jag menade bara att man ska vända sig till tillverkaren, också. Annars är ju oddsen för att bristerna hos tillverkaren kvarstår.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg