Tänjer på oskrivna gränser

11 jun 2016 17:31 - 11 jun 2016 17:31 #61 av Electrum

Lars Blomkvist skrev: Är du för hempulare?

Skrev jag det?

Tror inte det i alla fall.

Men som svar på din fråga, så vet jag inte vad du menar om jag är för hempulare, de är ju också människor, många gånger sådana jag känner, så jag är ju inte direkt emot dem i alla fall.

Om jag är för att skippa lagstiftningen och släppa lekmän helt fria at koppla, nä det anser jag inte vara någon bra idé.

Om jag är för en ändrad lagstiftning där det blir tillåtet att hempula i mindre, väl avgränsad omfattning, med lite vettiga villkor runt detta, JA, det är jag absolut för.

Lars Blomkvist skrev: Hur mycket galna saker tror du inte hamnar på statistiken?
Ni diskuterar och drar regler till sin spets men det låter som om ingen dör så är det fritt fram för alla.

Jag ser mycket galna saker som anställda elektriker ställer till med också.
Och sen går inte elsäkerhetsargumentet att använda hur länge som helst, ifall statistiken visar på motsatsen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2016 20:01 #62 av Lars Blomkvist

Electrum skrev:

Lars Blomkvist skrev: Är du för hempulare?

Skrev jag det?

Tror inte det i alla fall.

Men som svar på din fråga, så vet jag inte vad du menar om jag är för hempulare, de är ju också människor, många gånger sådana jag känner, så jag är ju inte direkt emot dem i alla fall.

Om jag är för att skippa lagstiftningen och släppa lekmän helt fria at koppla, nä det anser jag inte vara någon bra idé.

Om jag är för en ändrad lagstiftning där det blir tillåtet att hempula i mindre, väl avgränsad omfattning, med lite vettiga villkor runt detta, JA, det är jag absolut för.

Lars Blomkvist skrev: Hur mycket galna saker tror du inte hamnar på statistiken?
Ni diskuterar och drar regler till sin spets men det låter som om ingen dör så är det fritt fram för alla.

Jag ser mycket galna saker som anställda elektriker ställer till med också.
Och sen går inte elsäkerhetsargumentet att använda hur länge som helst, ifall statistiken visar på motsatsen.

Statistik och verklighet är två skilda saker enligt mig. Har varit med om massa skit genom åren som aldrig rapporterats.
Frågan vad du menar med väl avgränsad omfattning? Hur ska kontroll och mätningar ske? Kanske inte är så viktigt då det inte statistiskt sker så många olyckor?

Självklart finns det montörer som är rötägg och kopplar fel mm. Men sånt förekommer överallt.

Vi har bara olika sätt att se på saker och det är väl inget fel i det.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2016 05:52 #63 av Electrum
Vad är det för massor med skit du varit med om som inte rapporteras? Dödsfall, olycksfall, dåliga installationer eller fult klamrade kablar?

Men vidare, jag har självklart inte svaren på hur man ska reglera omfattning, hur man ska säkerställa att den som med lagligt stöd kontrollerar det man kopplat (jag vet dock inte varför detta ska vara så viktigt då elyrkesmännen troligen inte heller kontrollerar mer än max 20% av sina arbeten :S Skärpning nu, alla där ute !! :huh: )
osv osv

Hursomhelst är en diskussion om hur någon sådan framtida ev förändring skulle se ut totalt off-topic, så jag grottar absolut inte ner mig mer i det nu.


Och slutligen. Det är absolut inget fel i att vi ser olika på detta, eller andra saker också.
Jag gillar att du har en annan åsikt än mig. :tummeupp:
Det är när olika uppfattningar möts och krockar som saker händer, det är då det blir utveckling eller att saker/åsikter blir som innan men "starkare".
Inte skulle jag hänga på detta forum om det endast befolkades av folk med exakt samma åsikt som mig själv, då kan jag ju lika gärna sitta och snacka med mig själv.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg