Tips på mediacentral

09 feb 2016 11:17 #1 av Pontus
Hej!

Skulle behöva ha lite tips på mediacentral för lägenheter för när jag tittar runt så är de flesta jag hittar i metall vilket är helt vansinne med tanke på hur det äter effekt av det trådlösa.

Kraven är att den är i plast, helst har en dörr med gångjärn och gärna kommer färdigbestyckad med 2-vägs VU och en minimal patchpanel och plats för att fästa en fiberkonverter 200*150 samt ställa in en lös router på nått sätt.

Använde den här senast webshop.solar.se/product/2200330 men den såg så j-la billig ut och var dessutom onödigt stor.

Så... Någon som har förslag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2016 17:45 #2 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Tips på mediacentral
Kolla med Dataconnect, de brukar kunna ta fram lämpliga grejer

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2016 06:58 #3 av Pontus
Svar från Pontus i ämnet Tips på mediacentral
Jodå har hört av mig till dem och väntar på svar men tänkte även kolla här om någon hade något att reka.

Men kanske inte är så många här som håller på med den här typen av jobb. Eller hur man nu ska tolka mängden svar ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2016 11:59 #4 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tips på mediacentral
Näe.. ett vanligt krav är att centralerna ska vara av plåt.

De centraler jag föreskriver har ett så kallat "mediafönster" för radiosignaler. Har inte hört att det skulle innebära några praktiska problem med detta. Tycker att det borde ha uppmärksammats vid det här laget om det inte fungerat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2016 19:19 - 13 jun 2016 16:34 #5 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 06:57 #6 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Tips på mediacentral
De flesta projekt där vi projekterar lägenheter så kör vi på GARO. De är plåt men med "media fönster". Nu är det oftast att man vill ha kombicentraler med en kraft och en media del i samma kapsling.

Jag har själv en media central (separat) bredvid elcentralen i min lägenhet och min router jag köpte när jag flyttade in fick inte plats med alla antenner. Så även fast jag har en stor media central så räcker det inte till... Så den fick bli placerad vid datorn istället. Att placera routern i media centralen börjar bli svårt helst om man ska få till bra täckning samt ha en router som klarar lite högre hastigheter och har massa antenner åt olika håll.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 07:56 #7 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Tips på mediacentral
Är i farten med att köpa hus, och då tillkommer en del renovering.
Bl.a ska all el göras om, daah, och även datanät byggas. Har då tänkt att sätta el och mediacentral som två enheter men ej välja något "mediafönster" lr ha dedikerad plats för acesspunkt/wiwfirouter i centralen. Har istället tänkt att ha en lr två acesspunkter ute i huset och köra POE, just för att säkerställa god täckning.
Och istället köra en enkortsdator med linux på som router.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2016 13:39 - 12 feb 2016 13:51 #8 av Pontus
Svar från Pontus i ämnet Tips på mediacentral

Jonas skrev: Näe.. ett vanligt krav är att centralerna ska vara av plåt.

De centraler jag föreskriver har ett så kallat "mediafönster" för radiosignaler. Har inte hört att det skulle innebära några praktiska problem med detta. Tycker att det borde ha uppmärksammats vid det här laget om det inte fungerat.

Vilket är idioti.
Mediafönster? Är det den där lilla plastbiten som Garo har i sina dörrar? Lär göra varken till eller från om du inte placerar routern så antennen kommer precis för "fönstret". Att det inte uppmärksammats beror väl antagligen på att vanligt folk inte förstått sambandet av dålig WIFI-täckning och en antenn helt inkapslad i plåt, och säkert jordad till på köpet.

Andreas Öhr skrev: I de fall jag gör nät i hus så handlar det om accesspunkter utplacerade i huset. Oftast takmonterat. Mediacentralen är då inget problem då man i denna endast har en router utan WiFi eller en router med WiFi avslaget. Idag får man sällan bra täckning med en enda router i en stor lägenhet eller ett hus. Än mindre när man trycker in allt i ett litet skåp fullt med switchade nätdelar, IPTV-boxar och alllehanda skrot.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr

Men nu gäller ju det här en installation i en lägenhet och inget hus så nu är en mediacentral i plåt tyvärr ett problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg