Skillnader på de halogenfria kablarna

20 maj 2015 11:51 #1 av Daniel Eriksson
Hej,

Jag tycker att de senaste åren har det dykt upp många olika nya varianter på halogenfria installationskablar. Personligen har jag bara jobbat med EQLQ Easy och på senare tid EXLQ Xtra som jag rent estetiskt gillade bättre då den var vitare. Men, det finns ju en uppsjö av andra som jag undrar lite om och om någon av Er har erfarenhet av dessa, fördelar nackdelar, enkelhet att skala osv.

Dessa kommer jag på:
EQLQ
EQLQ Easy
EQLQ Plus
EQLQ Handy
EXLQ Xtra
EXLQ Plus

Sedan finns ju likvärdiga varianter med FK också.

MVH
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2015 12:13 #2 av Electrum
På ett jobb hade jag en EQLQ som var hur jobbig som helst att skala. Jag har för mig att det var REKA kabel.

Nexans EQLQ är däremot nästan fööör lätt att skala ... :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2015 18:56 #3 av Marcus Johansson
Vi kör med EQLQ Plus från draka. Tycker att den är riktigt trevlig att jobba med, inte den där "vågiga" bi-ledaren som Easy'n har utan slät och fin. Ända nackdelen är väl att vi har fått ett par bobiner där kabeln varit nästintill gul, inte så snyggt på en full 600's stege med ett par gula sträck i mitten.. :smack:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2015 19:40 #4 av Joel Ingolf
Har också använt ganska mycket EQLQ Plus från Draka, men tycker att sen hade lite för lätt att "knäckas" när man böjde den. Kanske mitt handhavande som var problemet :blush: . Sen var den också lite för gul för min smak.

Nu använder jag Nexans EXQ Easy och är riktigt nöjd än så länge. Bra vit färg, lättskalad och böjer sig fint.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2015 19:43 #5 av Martin
Kör mycket från draka och enda är väl att de "knäcks" lite lätt ibland.

Men har fått en annan ring från något okänt fabrikat. Stört omöjligt att skala. Synd bara att man han dra ut många 10m sträckor innan man började skala och lägg in kabeln. Tog säkert 30min att koppla en brytare med de.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2015 21:29 #6 av Eren Keceli
Absolut sämsta måste vara NKT's halogenfria.... tar tre veckor att skala 20cm :angry:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2015 15:34 - 03 jun 2015 15:40 #7 av Electrum

Eren Keceli skrev: Absolut sämsta måste vara NKT's halogenfria.... tar tre veckor att skala 20cm :angry:

Ojoj, jag skrev REKA-kabel tidigare som jag ansåg svårskalad, men nu undrar om det var NKT ...?

Dumt att skriva ner ett märke när man inte ens är säker ... :blush: :blush:

Alltså, jag vet helt enkelt inte vilket märke det var. Bara att jag inte arbetat med det vare sig före eller efter, så det var definitivt inte t.ex. nexans eller draka som jag ofta jobbar med.


edit:
Men nu har jag bildgooglat lite, och är rätt säker på att det inte var NKT vi hade som var så överdjävligt tungskalad, tycker fortfarande att REKA-loggan ger mest överensstämmelse av min minnesbild. :)

Men om den nu å ena sidan var svårskalad, så var den å andra sidan styv och väldigt lätt att förlägga snorrakt, så det var inte bara nackdelar. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2015 19:05 #8 av Rikard Ågren
Jag hade också den erfarenheten av Rekas EQLQ. Lustigt nog hette den Handy vill jag minnas.. Tycker den var svår att skala och dessutom var ytterhöljet lite klibbigt

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder