Markkabel som ej får användas inomhus?

13 jul 2011 05:53 #1 av Pelle Svensson
Jag har hört att viss markkabel ej får användas inomhus?

Är detta någon gammal regel.. Eller finns det fortfarande kabel som inte får användas inomhus?

Om så, varför?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2011 06:01 - 13 jul 2011 06:14 #2 av Ronnie Lidström
Ja det finns markkabel som inte får förläggas inomhus. Jag tror det har nåt med brandklassen på den att göra.

Hur vanliga dessa kablar är hos grossisterna, och hur mycket det skiljer i pris får nån annan svara på.

(Är ju inte bra om den "finns på hyllan" så att man kan råka ta fel)

Edit: Hittade på Nexans:


Ej godkänd inomhus

SE-N1XE -U 1 kV

Kabeln är avsedd för fast förläggning utomhus i luft, mark och vatten.

SE-N1XE-U är en halogenfri, PEX-isolerad, PE-mantlad kabel med ledare av solid koppar. Kabeln är konstruerad enligt SS 424 14 18. Ledarna har trådantal och resistans enligt IEC 60228 klass 1. Parterna är färgmärkta enligt SS 424 17 20. Kabeln har filler. Manteln är märkt typ/tillverkare/år+mån/metermärkning. SE-N1XE-U är ej flamskyddad. Kabeln är godkänd av SEMKO.


Godkänd inomhus

SE-N1XV -U 1 kV

Kabeln är avsedd för fast förläggning inomhus och utomhus i luft, mark och vatten, dock ej i explosionsfarliga rum.

SE-N1XV-U är en PEX-isolerad, PVC mantlad kabel med ledare av solid koppar. Kabeln är konstruerad enligt SS 424 14 18. Ledaren har trådantal och resistans enligt IEC 60228 klass 1. Parterna är färgmärkta enligt SS 424 17 20. Rivsektorn i fillern gör kabeln extra lättskalad. Fillern är av PVC. Manteln är märkt typ/tillverkare/år+mån/metermärkning. SE-N1XV-U uppfyller brandspridningsklass IEC 60332-1 (F2). Kabeln är godkänd av SEMKO.

Brandspridningsklass SS 424 14 75 klass F2


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 08:47 #3 av Åke Gustafsson
Hmm..

Enligt denna tabell: www.nexans.se/Sweden/files/Kabelguide_standard_080116_1.pdf

Så ska man inte heller använda vanlig N1XV inomhus. Eller den är markerat med gul fyrkant vilket betyder "Godkänd" fast varför är den inte grön? ("Rekommenderas")

Vad är det för fel med att använda N1XV inomhus?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 17:39 #4 av Patrik Hedlund

Åke Gustafsson skrev: Hmm..

Enligt denna tabell: www.nexans.se/Sweden/files/Kabelguide_standard_080116_1.pdf

Så ska man inte heller använda vanlig N1XV inomhus. Eller den är markerat med gul fyrkant vilket betyder "Godkänd" fast varför är den inte grön? ("Rekommenderas")

Vad är det för fel med att använda N1XV inomhus?

Ja, jag förstår inte heller det. De borde ju inte EXK vara rekommenderad inomhus heller....

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 20:04 #5 av Bo Siltberg
Det är troligen inga skillnader värt namnet. Det ska möjligen vara brandspridningen, även om det har samma brandspridningsklass. PVC brinner mycket fult men är självslocknande pga halogenerna, medan PEX brinner snyggt och bra, men går väl att få ung lika självslocknande liksom halogenfria kablar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 23:04 #6 av Tobias Karlsson
N1XE får man visst använda inomhus, iallafall till huvudsäkringarna om de är inom någon meter från husfasaden....

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2011 04:21 #7 av Markus Nilsson

Tobias Karlsson skrev: N1XE får man visst använda inomhus, iallafall till huvudsäkringarna om de är inom någon meter från husfasaden....


Kan du visa var det står?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2011 20:26 #8 av Bo Siltberg
Jag har också läst detta någonstans, men hittar inte källan just nu.
Däremot hittade jag en N1XE från Prysmian som är tillåten inomhus. Dom uppger dock ingen brandskyddsklass vad jag kan se.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2011 20:16 #9 av Åke Gustafsson

Tobias Karlsson skrev: N1XE får man visst använda inomhus, iallafall till huvudsäkringarna om de är inom någon meter från husfasaden....


Jag har också för mig att jag har hört detta någonstans. Tror det var en konsult som hade ritat en sådan kabel för motorvärmare och sa att det var ok att den gick någon enstaka meter inomhus till centralen.

Jag antar att den kabeln är betydligt billigare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 09:41 #10 av Aron Andersson
De kablar som normalt används som markförlagd elnätskabel är PE-mantlad, (SE-N1XE, AXLJ). Polyeten är mekaniskt starkt och har bra täthet mot vattendiffusion. Nackdelen är att kablarna har brandspridningsklass F1, vilket innebär att de inte är självslocknande utan sprider brand.
F1-klassad kabel får inte passera mellan brandceller, men det är tillåtet att förlägga kabeln en kort sträcka in i första brandcell samt upp på yttervägg.

SE-N1XV får förläggas inomhus (Brandspridningsklass F2). Att kabeln är gulmarkerad (godkänd) i kabelguiden beror på att det finns bättre kabellösningar. PVC är inget bra plastmaterial vid en eventuell brand. Brandröken är svart och innehåller skadliga ämnen, vid släckning med vatten bildas saltsyra som bland annat skadar elektrisk utrustning. Det finns alternativa kablar som också har bättre brandspridningsklass (EXQJ, FXQJ, AXQJ).

Aron Andersson
www.nexans.se Produktchef för Installations- och Elnätskablar
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 15:29 #11 av Patrik Hedlund
Tack för det klargörande svaret, Aron! Men alternativen till N1XV som du nämner är ju markkablar med kopparskärm. Bör det inte komma en halogenfri ersättare till N1XV snart eller finns det några hinder för en sådan kabel?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2011 08:25 #12 av Aron Andersson
Kablar som jag nämner (EXQJ, FXQJ och AXQJ) är normalt halogenfria industrikablar som används inomhus, men givetvis är de helt ok att använda i mark. Av tradition används skärmad kabel inom industrin, detta är nog orsaken till att det inte finns något halogenfritt oskärmat sortiment.

Aron Andersson
www.nexans.se Produktchef för Installations- och Elnätskablar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.087 sekunder

Senaste foruminlägg