Hjälp mig att hitta denna dragbrytare.

26 feb 2015 22:03 - 26 feb 2015 22:05 #1 av Electrum
Hej.
Idag fick jag ett roligt uppdrag.
En kund har två st belysningar på var sida om hallspegeln och dessa är original från när huset byggdes i början på 60-talet, tror jag.
Ett lite speciellt hus, med lite arkitektoniska kvalitéer och mycket är bevarat i original så jag gick igång direkt på detta uppdrag, självklart måste dessa armaturer bevaras till eftervärlden. (tyvärr glömde jag att ta en bild på hela armaturen).

Men en av dessa gick sönder för kunden, det är en dragbrytare med en liten tråd avslutad med en mässingkula för att tända/släcka. Och det var denna dragbrytare som gått sönder, kunde jag snabbt konstatera.
Ena bilden visar demonterad brytare, där syns det att en vinge på mässingblecket gått av.

Så nu är min fråga om någon vet om just denna dragbrytare fortfarande kan gå att få tag på någonstans.
Eller någon annan brytare som man kan sno en sådan där mässingbit ifrån.

Jag tog med mig brytaren, så jag kan fixa hur mycket mått och bilder som helst, det är bara att be om det.




"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2015 22:29 #2 av Ivar Ryding
Jag har inget E-nummer, men jag kan nog ha ett par dragbrytare i bra-att-ha lådan. =P
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2015 08:42 #3 av Electrum
Ja skulle du ha samma modell, eller åtminstone samma mått och utförande så vore det ju jättetrevligt att kunna få lägga vantarna på en sådan. :)
Vill du att jag mäter upp lite mått och så, mer exakt?
Bakelitkroppen på denna är 28x15x7 mm och cc-avståndet mellan fästhålen ca 21-22mm

Jag har letat runt lite själv, och det närmast jag hittat än så länge är nog denna:

www.conrad.se/Inbyggnads-dragstr%f6mst%e...P_AREA_17270_0809036
www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter...g_Serienschalter.pdf

Denna tror jag verkligen möjligen kan fungera helt utan att modda något, men den är inte identiskt.



Elfa har också tre st, denna känns närmast, men kommer definitivt kräva lite modifieringar.
www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-926-20&toc=20325

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2015 09:05 #4 av Electrum
Och nu fann jag plötsligt på nätet något som jag tror är helt identiskt. :)

www.ts-audio.biz/tsshop/WGS/6820/PRD/EGH...eitig_1p_924.155.htm


Så hittar du inget i bra-att-ha-lådan så tror jag att jag helt enkelt löser det med att beställa en sådan här.
Såg att jag kunde få den via tyska ebay, billigt, men svindyr 200:- frakt (dyr för att vara småsaker från ebay alltså).
www.ebay.de/itm/Bachmann-EB-Zugschalter-...&hash=item23452bac2a

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2015 18:15 #5 av Torbjörn Forsman
Mycket snarlika dragströmbrytare sitter i många kontorslysrörsarmaturer från 80-talet. Jag har några i drift där dragströmbrytaren aldrig används och som mycket väl skulle kunna bli av med strömbrytaren.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2015 03:02 #6 av Ivar Ryding
De jag har kommer i huvudsak från gamla takfläktar, och stämmer tyvärr inte överens med din modell. :c
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2015 08:41 #7 av Electrum
Ja då ska vi se nu.

Jag verkar alltså kunna få tag i en brytare från tyskland, antingen ebay (enkelt, då jag redan är van ebay-köpare) eller kanske någon annan site.

Förvisso drar det iväg till 200-250 kr, där det mesta är frakt :huh: . Men ska Torbjörn hålla på och skruva ner en från någon av sina lysrörsarmaturer och inte göra detta gratis av sin fritid så känns det knappt lönt att gå den vägen.
Eller hur?

Jag lutar åt att kasta iväg en beställning, men innan jag gör det så ville jag bara kolla av lite med er som engagerat er.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2015 16:36 - 28 feb 2015 16:37 #8 av Torbjörn Forsman
Jag tittade just på de armaturer jag har uppsatta på kontoret, Fagerhults 11049, och den brytaren var mer lik den från Conrad (fast inte identisk med den typen heller). C-C ca 20-21 mm. Det finns både "höger" och "vänster" -utförande. Men jag är ganska säker på att även den gamla sorten ska finnas någonstans.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2015 17:47 #9 av Electrum
Jamen då gör det kanske inget om jag beställer en sådan som är identiskt med den trasiga då.

Jag är glad för alla som engagerat sig :tummeupp: , vill inte verka otacksam.

Men när jag startade tråden hade jag ännu inte funnit något som var identiskt, så jag tänkte att med lite tur kan mitt jobb bli riktigt enkelt om någon kan hjälpa mig.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2015 17:57 #10 av Martin
De där delen borde annars inte vara spec svår att laga alt om man hittar någon som kan tillverka en ny.

Dock är det väl smidigare att man tar en annan brytare och ersätter med istället.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2015 19:01 #11 av Electrum
Ja jag tänkte som alternativ att löda ihop mässingsbiten.
Men mjuklod tror jag inte håller så länge. Hårdlöda fixar jag inte, och att hårdlöda så där små delar är det nog inte så väldigt många som fixar.

När det nu verkar finnas en dragströmbrytare som är identisk i måtten så är det antagligen rätt väg att gå.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.295 sekunder

Senaste foruminlägg