Breda elcentraler (normcentraler). Vad använder ni?

23 aug 2013 13:04 #1 av Ronnie Lidström
Ofta, i villor, när man byter ut en gammal diazedcentral så skulle det passa bättre med en bred normcentral än, som det normalt är, att normcentralen bygger på höjden.

Lämpligt vore kanske 2x25 eller 2x30 moduler (minst) för en vanlig villa. Ofta behövs säkert tre rader.

Vad brukar ni använda? Garos central 2-50 (E:2270963) är rätt bra i storlek (2x25 moduler). Hade den inte haft jord/noll-plintar a´la 80-tal (värdelösa skruvplintar) så skulle vi nog använda denna ofta! (Har hört från Garo att den ska komma med snabbplintar men inget jag sett skymten av i verkligheten)

Hager har gjort ett försök först med Golf UTP som är 22M bred (E:2281818), men den finns bara som en-radig. 22 Moduler räcker på sin höjd till en liten lägenhet så den går bort.

Hager kom även också nyss med en "2x26". Skriver inom citationstecken för den är i verkligheten 4x13(!). Riktig nödlösning som vi aldrig någonsin kommer att köpa igen. Centralen är delad i mitten med ett fult glep i luckan. DIN-skenan går hela vägen men om man klipper bort biten i mitten så går luckan ej att stänga. Man kan ju undra vad Hager håller på med egentligen?






Tar gärna emot förslag på breda centraler! Har kanske Schneider eller Eldon någon?

Just nu behöver jag en central som får vara max 36cm hög till en villa :unsure:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 14:00 #2 av Magnus Runeson
Kan inte låta bli att tipsa om våra centraler i serie DB. Vitlackerad plåt med slits bredder om 14, 20 eller 26 moduler.
Alltså från 1x14 mod upp till 4x26 mod.
I detta fall kan kanske vår DB252 e-nr. 2243910 (2x26 mod) passa , då den har måtten H325xB510XD80.
Givetvis kan man montera luckor /huvar på dem också.
Men... som du skriver om bla. Garos jord/nollskenor , så är vi tyvärr inte mycket bättre heller för tillfället.
Vi har också skruvplintar i typ av mässingsskenor. Vi håller just nu på med att leta/skapa en ny PEN lösning
och helst i form av snabb plintar som går hem ekonomiskt både för oss och för kunden.
Vi tror att snabbplintar trots allt är mer uppskattat av dagens generationer
än de gamla hederliga mässingsskenorna med skruvar.. eller ?

Vi har redan en serie om 14 moduler /rad som heter DB DBQ114, DBQ228, DBQ342 och DBQ456
där vi har försett dem med snabbplintar...men som sagt så behöver vi nog få till nya PEN på
hela vår serie av DB kapslingar.

Se bif. länkar
www.eldon.com/134051_DB-sv_SE-Normkapsli...aggmontage_IP30.aspx
www.eldon.com/126785_DBQ-sv_SE-Normkapsl...aggmontage_IP30.aspx

Hälsn. Magnus
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 14:45 #3 av Patrik Hedlund
Ja, att hager delar upp centralerna är ju helt värdelöst! Köper man en stor central vill man ju ha just det och inte flera små delad på en stor. Köpte en Hager FW 168 mod till en villa och den var uppdelad på två 3x13 och två 4x13 (!!!). Köper aldrig igen!

Men en sak som jag inte kan fatta är att HUUUR kan det vara möjligt att Hager är ENSAM om att ha skitbra noll- och jordplintar med både snabbkoppling och löstagbara moduler som man kan utöka och har bredvid varandra??! Att ha noll- och jordskenor på varandra (som alla andra tillverkare) är ju så horribelt värdelöst så att man bara vill bryta ihop. Pill när man vill lossa på jordarna som är bakom nolltrådarna. Hagar har ju haft sina superplintar med snabbplint i flera år nu, varför har inte andra tillverkare tagit efter? Kanske kan ställa frågan direkt till dig, Magnus! Varför?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 15:50 #4 av Ronnie Lidström
Magnus Runeson: Tack för tipset om den som är 32,5cm hög! Får köpa en sådan till detta jobb.

Ingen på vår firma kan tänka sig att använda normcentraler med skruvplintar (annat än i nödfall). Förutom att de är jobbigare att installera och att det inte blir lika säker anslutning så blir det jobbigt när man ska dela upp centralen på flera nollskenor (före jfb, jfb1, jfb2 osv).

Om centralen kostar en hundring mer är det ingen som bryr sig om.


Patrik:

Håller med dig! Jag har påpekat idiotin med FW-centralerna till Hager. De påstår att det kan bli för hög belastning på strömskenan om den är längre.

Jag tycker att man som Elinstallatör måste få dimensionera detta själv. Är det stora säkringar kan man ansluta matningen till skenan i mitten tex.

Oftast är det dock massa små grupper/plintar osv och då vill man ha en enda lång DIN-skena.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 16:09 #5 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Patrik:

Håller med dig! Jag har påpekat idiotin med FW-centralerna till Hager. De påstår att det kan bli för hög belastning på strömskenan om den är längre.

Jag tycker att man som Elinstallatör måste få dimensionera detta själv. Är det stora säkringar kan man ansluta matningen till skenan i mitten tex.

Oftast är det dock massa små grupper/plintar osv och då vill man ha en enda lång DIN-skena.

Bra! Dom måste ju ändra det där!
I vårt fall så sökte vi en stor, infälld central för att plinta upp med riktiga plintar och förbindelser med säkringar, KNX-aktorer och en och annan DALI-gateway. Med facit i hand så var Hager FW ett dåligt val. Blev ju mycket outnyttjat utrymme när det skulle sitta fyra olika lock i centralen och svårt att bygga smart och snyggt med massa korta DIN-skenor.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 16:16 #6 av Patrik Hedlund

Magnus Runeson skrev: Kan inte låta bli att tipsa om våra centraler i serie DB. Vitlackerad plåt med slits bredder om 14, 20 eller 26 moduler.
Alltså från 1x14 mod upp till 4x26 mod.
I detta fall kan kanske vår DB252 e-nr. 2243910 (2x26 mod) passa , då den har måtten H325xB510XD80.
Givetvis kan man montera luckor /huvar på dem också.
Men... som du skriver om bla. Garos jord/nollskenor , så är vi tyvärr inte mycket bättre heller för tillfället.
Vi har också skruvplintar i typ av mässingsskenor. Vi håller just nu på med att leta/skapa en ny PEN lösning
och helst i form av snabb plintar som går hem ekonomiskt både för oss och för kunden.
Vi tror att snabbplintar trots allt är mer uppskattat av dagens generationer
än de gamla hederliga mässingsskenorna med skruvar.. eller ?


Vi har redan en serie om 14 moduler /rad som heter DB DBQ114, DBQ228, DBQ342 och DBQ456
där vi har försett dem med snabbplintar...men som sagt så behöver vi nog få till nya PEN på
hela vår serie av DB kapslingar.

Se bif. länkar
www.eldon.com/134051_DB-sv_SE-Normkapsli...aggmontage_IP30.aspx
www.eldon.com/126785_DBQ-sv_SE-Normkapsl...aggmontage_IP30.aspx

Hälsn. Magnus

Ja, utan tvekan!

Sedan så får jag tacka! Ska byta elcentral hemma hos mina föräldrar för att kunna dela upp centralen på fler jordfelsbrytare och deras bef. gängsäkringscentral är infälld i väggen. Har inte hittat någon passande central för de måtten som finns, men er 3x26mod kan möjligtvis funka! Ska hem och mäta!

Frågan är dock, hur görman med noll-plintarna i era centraler när man vill dela upp centralen på flera jordfelsbrytare? Som trogen Hagervän så är man ju van med att dels kunna montera en hel till insats med jord och nollskena i nederkant av central, men även kunna dela upp medföljande nollplint. Finns alltid en liten nollplint ihopbyglad med den större som är perfekt som nollskena för t.ex. en bergvärmepump.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 15:55 #7 av Mikael Dalåsen
Jag brukar ganska ofta använda eldons centraler, enda minuset är just noll och jordskenan.
Men ett tips är att nollan in underifrån och jorden ovanifrån och inte bakom nollskenan, då blir det lättare om man ska lossa.
Sen är dom lite dumma om man behöver ansluta fler grova kablar på noll/jordskena.
Så där ligger hager långt före dom andra!

Har för mig att eldon har nån variant där man kan vika fram hela paketet med dom monterade apparaterna så man kan komma åt lättare bakom när man ska sticka ner massa ledare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 17:02 #8 av Martin
Jag står ogärna i en central med skruvanslutningar till jord/nolla. I en äldre installation är det ju inga problem att lägga in ett par trådar. Men i en ny central så tycker jag snabbanslutningar är det enda rätta.

För vårandel så det enda vi behöver göra är att läsa/titta på bilderna i medföljande bruksbevisning och använda rätt mejsel för att öppna "snabbanslutningen"och skala upp kabeln rätt längd och stoppa den den helavägen ner. dra ut mejslen och kontrollera så att anslutningen sitter som den ska.

i centraler med skruvanslutningar så ligger hälften i botten på kartongen. vissa runddras även fast man nyttjar rätt mejsel eller så är det konstruktionsfel på skruvarna så att de inte alltid går att dra åt som man vill. Ska man vara petig så ska dessa även dras med moment. Men vilken Elektriker gör detta på en liten hemma central?

Är det bara jag stör mig på detta elände att få dit alla 4 skruvfästen i varje hörn och evt få in den lilla tappen som styr in "staget" på rätt plats så man hittar skruvhålet? Hur många gånger har man inte fått lossa en central och hänga dit locket på nytt för att "staget" ligger på sniskan? Skruvarna brukar ju oftast vara någon gipsskruv etc då de gamla försvunnit eller gängorna gått sönder.

42
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 20:22 #9 av Patrik Hedlund

Martin skrev: Jag står ogärna i en central med skruvanslutningar till jord/nolla. I en äldre installation är det ju inga problem att lägga in ett par trådar. Men i en ny central så tycker jag snabbanslutningar är det enda rätta.

För vårandel så det enda vi behöver göra är att läsa/titta på bilderna i medföljande bruksbevisning och använda rätt mejsel för att öppna "snabbanslutningen"och skala upp kabeln rätt längd och stoppa den den helavägen ner. dra ut mejslen och kontrollera så att anslutningen sitter som den ska.

i centraler med skruvanslutningar så ligger hälften i botten på kartongen. vissa runddras även fast man nyttjar rätt mejsel eller så är det konstruktionsfel på skruvarna så att de inte alltid går att dra åt som man vill. Ska man vara petig så ska dessa även dras med moment. Men vilken Elektriker gör detta på en liten hemma central?

Är det bara jag stör mig på detta elände att få dit alla 4 skruvfästen i varje hörn och evt få in den lilla tappen som styr in "staget" på rätt plats så man hittar skruvhålet? Hur många gånger har man inte fått lossa en central och hänga dit locket på nytt för att "staget" ligger på sniskan? Skruvarna brukar ju oftast vara någon gipsskruv etc då de gamla försvunnit eller gängorna gått sönder.

Lägg till att det är en ganska stor central och med lucka också så är det riktigt roligt! Gipsskruv känns bekant. :blush:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 06:00 #10 av Ronnie Lidström
Detta är fortfarande ett gissel...

Jag har hittat en central från Schneider som är bra. 24 moduler breda 1-6 rader. Snabbanslutning för noll/jord.

En stor nackdel dock är att INGEN grossist har den i sitt lager! Måste alltså beställas från Schneider varje gång vilket tar minst tre dagar ofta längre. Men om alla börjar beställa den kanske grossisterna plockar in den i ordinarie lager :stubben:

E: 2236394-9

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Mats Persson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 06:45 #11 av Rikard Ågren
Emedius har en kapsling som är 2x24. Går att beställa färdigbyggd direkt i deras app

H 440 B 510 D 110

Vet dock inte hur jord/nollplint ser ut

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 11:35 #12 av Magnus Runeson
Nu har vi, Eldon under våren och försommaren genomfört så att alla våra utvändiga DB centraler är försedda med snabbplintar för PE & N (Eldon modell ECT)
De går nu under beteckningen DBQ och har alla fått nya E-nummer.
DBQ finns då i 14, 20 och 26 modulers bredd och som 1, 2, 4 och 4-radigt utförande, så max blir det moduler, dvs. totalt 104 moduler.
Nollplinten är delbar på ett eller flera ställen. Fler delningsmöjligheter av Nollan går att driva igenom om det blir ett önskemål från våra kunder.

"Gamla" DB med skruv för PE-N utgår ur sortimentet.
Tillbehören som dörrar och ryggplåtar är de samma som tidigare.

Se länken med produkt info/data på DBQ.
www.eldon.com/Templates/Commerce/Pages/S...t.aspx?asset=1323027

Inom någon månad lanserar vi även fler nya centraler där bla. vi kommer med nya infällda varianter.
Samtliga har PE-N med snabbanslutning av samm amodele som i DBQ med delnings möjligheter av Nollan.

De kommer att finnas både som kombicentraler (el/media) och rena fördelningscentraler.
Modul bredd om 14, 15 alt. 20 moduler beroende på typ av central.
Efter att ha lyssnat på önskemål från marknaden så har vi samtidigt fixat med en hel del finneser, lösningar och design, som vi hoppas ska komma att uppskattas o förenkla vardagen.
Centralerna är av vitlackerad plåt.
Håll utkik i brevlådorna, medier och på tex. kommande Easyfair mässan (Kista) i Oktober där bla. de nya infällda centralerna kommer att lanseras och visas upp.

Magnus Runeson
ELDON AB

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tony, Kalle Wiberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 15:53 #13 av Marcus
Använde själv hemma en DB 2x26 från Eldon. Kan inte annat än rekommendera denna.
Lätt att avdela nollplint med färdigt tillbehör vid flera jordfelsbrytare. Kunde dock vara lite stabilare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 18:34 - 20 aug 2014 18:35 #14 av Rikard Ågren

Magnus Runeson skrev: Nu har vi, Eldon under våren och försommaren genomfört så att alla våra utvändiga DB centraler är försedda med snabbplintar för PE & N (Eldon modell ECT)


Nu blir det ett litet stickspår här men...

Jag stötte på en sådan plint idag. Ska det verkligen se ut såhär när man anslutit ledarna? Det var väldigt svårt att lossa på dem


Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2014 07:42 #15 av Magnus Runeson
Rikard,

Om jag får bestämma så vill jag inte att kardelern adelar på sig som det visas på bilden.. Tyvärr så medför dagens konstruktion av våra ECT plintar att en FK har en viss tendens att dela på kardelerna så att de spretar lite hit o dit när man ansluter dem.
Med EK funkar det fint. Kan precis som du säger vara lite lagom småpilligt att lossa på en FK om den anslutits som på bilden. Gäller att hitta belastningsfjädern i den lilla skåran och sedan trycka på rätt sätt utan att förstöra FK'ns kardeler när man lossar ledaren.
Men ..sen ska man ju också tänka...hur ofta behöver man lossa på en ledare igen ?
Hur som helst så är det på gång med en versions förändring/förbättring av ECT plintarna, men har ingen exakt tidpunkt än när detta är klart och inte heller på hur förbättringarna är gjorda.
Ska ta ett snack med vår tillverkare i Tyskland så att det snabbas upp och även ännu en gång trycka på just problemen med kardeler som delar på sig ..

Ytterligare info kommer när jag vet mer..
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2014 10:34 #16 av Ronnie Lidström
Vi har alltid förr bara använt Hager kapslingar och Hager normapparater (dvärgbrytare osv).

Synd att Hager hamn hamnat hopplöst efter när det gäller kapslingarna. De har snöat in på 12/13 moduler breda, som väl ingen människa frivilligt kan vilja använda? Jag skulle önska använda 18m som smalast och gärna upp mot 30 breda som standard.

Vi har mer och mer börjat använda andra fabrikats kapslingar men kör fortfarande med innehåll från Hager.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2014 19:29 #17 av Niklas
Jag önskar att noll/jordplint i elcentraler vore som Wago 222 + skruvanslutningar för de grova trådarna.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2014 07:49 #18 av Martin
Spretar kardelerna ut i plinten så tycker jag att det är ett konstruktionsfel. Med Wago eller Helacon toppklämmor så är det ganska svårt att få de att spreta. Men den där toppklämman efter man har kopplat 100-150st så får man ett dåligt exemplar som är svårt att trycka in kardelerna ända in "och förbi"

Det kan ha att göra med att tråden är dåligt skalad eller ytterst lite veckad så uppstår detta bekymmer. Ofta så går det inte att lossa trådarna och den enklaste lösningen är enligt mig att man klipper bort den felande toppklämman och börjar om istället. Av bilden att döma så skulle jag bli tokig om Eldons plint lider av samma fel.

Tycker mig se samma bekymmer i Eljos äldre? snabb plintar men tittar man på Elkos så är det uppbyggt lite annorlunda.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2014 19:19 #19 av Patrik Hedlund
Jag vill stiga fram och säga att jag har dumpat Hager! Eller ja, kanske inte helt, men nära. Jag tycker att Eldon har ett utmärkt utbud av olika elcentraler som är rejäla, bra och snygga. Jag kan ha vissa invändningar till snabbplintarna, men är nöjd annars!

Eldon DBI och DBQ är mina första val när det gäller elcentral nu. Väldigt skönt med breda centraler!
I en anläggning jag håller på med så har jag monterat en DBQ 3x26mod med två jordfelsbrytare. I.o.m. 26mod bredden så kunde jag dedikera hela första raden till den första JFB och den andra raden till den andra JFB och då få reservplatser på bägge raderna. Då hade jag dessutom huvudbrytare, en 3pol dvärg utanför JFB och hjälpkontakt på bägge JFB och det fick ändå plats! Med Hager 18 mod så hade JFB #2 hamnat i mitten på rad 2 osv.

Så tack Magnus, för att du funnits här som representant för Eldon och gjort mig varse om era kapslingar!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Marcus Johansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2014 19:28 - 05 nov 2014 19:31 #20 av Patrik Hedlund
Angående snabbplintarna så är min största invänding att noll-plintarna inte går att separera och kasta runt som man själv behagar. Som det är nu så sitter, jag har för mig, tre stycken block ihopkopplade internt och en går att koppla bort genom att plocka bort en bygel (men den går fortfarande inte att separera från hela "limpan").
Jag skulle vilja att varje block var löst och endast ihopkopplade med bygel. Då skulle jag kunna välja att t.ex. lägga den första nollplinten över JFB 1 och resterande nollplintar på JFB 2. Nu var man tvungen att lägga JFB 1 på nollplint #4 för att den är den enda som går att koppla bort.

En annan sak jag tänkt på är att det hade varit bra med 1-2 fler skruvanslutningar för RK6 än endast 1. Det kan bli lite lite om man kommer in med PEN och ska sy vidare till JFB osv.

Sen funderar jag även kring biledare... hur funkar det att ansluta på snabbplintarna? På Hager kan man trycka in fjäderanslutningen med en skruvmejsel när man trycker i biledaren, men det går väl inte med era plintar eller?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.311 sekunder