EL-fel i senaste Fuskbyggarna.

01 mar 2012 21:07 #1 av Ronnie Lidström
Det var ganska mycket om elinstallationer osv i senaste avsnittet av Fuskbyggarna. Har ni inte sett avsnittet så finns det att se på TV4-play här (ett tag till innan den tas bort).

Sitter och ser den själv nu. De intervjuar nån på Elsäkerhetsverket

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2012 22:36 #2 av Johan Andersson
Nån som fattar vad dom är så upprörda över gällande tvättmaskin och torktumlaren?

13 minuter in i avsnittet.

Husägaren: Det som bekymrar oss mest är torktumlaren och tvättmaskinen. De behöver 10 ampere var. Han har knipsat av den där och satt två kontakter där. De är inkopplade på enfas.
Timell (suckandes): Det är så vansinnigt fel!


Är det för att det saknas jordfelsbrytare? Annars ser det ju ut ungefär som det brukar? (förutom att man dragit flexslang utanpå väggen)

Förövrigt så var experimentet med kycklingen som el-experten grillade rätt gulligt ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2012 22:41 #3 av Ronnie Lidström
Rummet där TM/TT står ser ut som en vanlig tvättstuga utan dusch/bad?

Här är några bilder ur programmet:








Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2012 06:54 #4 av Patrik Hedlund
Det som var roligast var ju att Timell gick runt och visade BYGGNADSbesiktningsmannen elen. Vad kan han om el mer än en vanlig lekman kan?

Angående TM och TT så låg de på samma 10 A säkring, det kanske inte är så lyckat. Men det är ku knappast "Vansinnigt fel".

Lite kul när de kollade kopplingen ovan överskåpet...
"Det där är det ju 230 V rakt ut på! Vi bryter strömmen nu direkt" och så går Timell och trycker på strömställaren. Ja, de kan ju dramatogik (stavning) i alla fall.

Och visst ja, de betalade 240 000 kr i förskott, mer eller mindre till byggaren.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2012 08:45 #5 av Gunnar Stenquist
Hej på er Jag måste säga att jag slutas inte förvånas över Husägarna om man har fått insikten att elen är så dåligt utförd att man inte låter barnen leka i köket varför tar man inte tag o fixar det ? Om Timell inte valt ut huset hur länge har man då väntat ?
Vad har det kostat att "Elsäkra" huset som jag ser det skulle fem till tio tusen kr räckt långt Är det för mycket för ett tryggt boende ? Mitt svar "tydligen" i det här fallet
Mvh Gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2012 16:42 #6 av Anders
Tyckte det var roligt att de på pekade att en infälld dosa saknade botten och att det var mycket farligt pga risken att det kom in vatten där och det blev farligt pga det. Kommer det vatten i dosorna bakifrån så har man nog andra bekymmer. :D

Imkanalen var även den proffsig.
Lär ju ha tagit längre tid att pussla ihop den där plastskiten än lite spirorör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2012 17:30 - 03 mar 2012 17:38 #7 av Martin
Det finns väl inget som inte säger att man får skära ut botten på en dosa så länge man fortfarande håller 2 'skyddsklasser' så att säga Du får ju lägga ett Vp rör med fk i på en vägg om man känner för det? men om röret går sönder så tappar man ju en skyddsklass och har endast ledarens isolering kvar som skydd,


Dock kanske det är lite dumt att skära ut botten på en dosa i ett badrum men det är ju fortfarande inte 100% tätt framifrån så det kvittar ju xD

Fan man har ju fått skära ut bootten på otaliga dosor eller borrat ett hål igenom den och in i rummet bakom för att kunna dra en kabel till något nytt eller om det blivit stopp i ett rör så vad fan gör man. Man gör det bästa/snyggast och självklart säkraste sättet.

EDIT: ang JFB på köket så behöver man ju komplettera med en så fort man utökar eller bygger om i den grad att det ändras från ursprunget. Tex byter man bara ett vägguttag så behöver man ju inte det. men utökar man installationen med ett till eller flyttar befintliga uttag så är det ju ett krav.

För vem har inte varit och bytt ett uttag här och där och ej kompletterat med en JFB? Dock så bör man ju givetvis sälja in det för säkerheten men det är ju inget krav så länge man inte har utökat installationen.

Sen så tror jag det är långt mycket värre med tester så som Sannjord, Jordfelsbrytar test mA och ms även stickosetta och megga är ju bara några man faktiskt bör göra. Givetvis i rätt ordning. Är nog rätt bra med slarv skulle jag tro.

EDIT 2: Nu kommer jag inte ihåg om det var någon planka över skåpen men isf är ju toppklämmorna inte häller något 'Fel' även om det är väldigt dumt. Det går väl ändå som kopplingsutrymme. Är ju knappast farligare än en B Dosa etc.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2012 14:03 #8 av Bo Siltberg
Dom överdramatiserar ju ganska duktigt i programmet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2012 20:13 - 06 mar 2012 20:15 #9 av Ronnie Lidström

Martin Lund skrev: Det finns väl inget som inte säger att man får skära ut botten på en dosa så länge man fortfarande håller 2 'skyddsklasser' så att säga Du får ju lägga ett Vp rör med fk i på en vägg om man känner för det? men om röret går sönder så tappar man ju en skyddsklass och har endast ledarens isolering kvar som skydd,


Jag är hyffsat säker på att det inte står i installationsanvisningarna på apparatdosor att man får skära bort botten?

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 Utgåva 2 skrev: 134.1.1
Elinstallationsarbete ska utföras av kvaliicerade personer och med användning av lämpligt material.
Elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar.


Edit:

Diskussionen om det verkligen är krav på att installera jordfelsbrytare vid en köksrenovering (som YIT-tjejen i programmet säger) har flyttats till en egen tråd:

>> Krav på JFB vid köksrenovering?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2012 20:21 #10 av Martin
Det tror inte jag häller att det står att man får. men samtidigt står det inte att man inte får?

Det är ju en gråzon? Hamnar väl under elsäkerhet och sunt förnuft snarare. Men vad gör man? Fuska snyggt har jag lärt mig iaf. Så länge det inte är farligt eller idiotlösningar så vad gör man?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2012 20:55 #11 av Patrik Hedlund

Martin Lund skrev: Det tror inte jag häller att det står att man får. men samtidigt står det inte att man inte får?

Det är ju en gråzon? Hamnar väl under elsäkerhet och sunt förnuft snarare. Men vad gör man? Fuska snyggt har jag lärt mig iaf. Så länge det inte är farligt eller idiotlösningar så vad gör man?

Håller med. Ibland får man "fuska" lite snyggt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 12:54 #12 av Mats Lundqvist
Tyckte mej se att en kvinna klagade på att elektrikern satt badrumsskåpet för högt. Hon såg bara sin
hjässa.
Men det står faktiskt i skrifterna att utlopp för belysning över tvättställ ska utmynna 2100 mm över golv !
Själv drar jag ut anslutningspunketen lägre. Men då gör man egentligen fel.

En "grej" till.
Det står i upplaga efter upplaga att vägguttag ska sitta max 20 cm över golv.
De flesta elektriker sätter dem på 30 cm, tycker jag mej förstå.
I en upplaga stod det 30 cm, pga handikappanpassning.
Men "skribenterna" tycks ha glidit tillbaka till max 20 cm.
Hur gör ni ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 14:09 #13 av Richard
Vi gör som kunden vill ha det. svensk standard är inget tvingande. fel blir det om det utförs farligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 15:11 #14 av Markus Ågren
0,3 m ö.g. är ju en arbetsmiljöfråga för elektrikern också. Efter som det är lite högre och enklare att koppla och monteras uttaget. även sätta fast dosan. Det är bara 0,1 m högre. men det blir mycket om man monterar många uttag.

Men tycker det är enklare för en privat person också att t.ex ansluta dammsugaren. Behöver inte böja sig lika mycket.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 16:19 #15 av Patrik Hedlund
Jag sätter på 200 mm, om det går.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 16:57 #16 av David Jonasson
Jag tycker att med är snyggare med 200mm ög om man har vanliga golvlister men en fördel med 300 kan vara att om man möblerar framför uttagen med t.ex. bokhylla, skåp eller TVmöbel så går det att ta upp hål i ryggen utan att det krockar med botten på möbeln.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 17:06 #17 av Magnus
Jag brukar köra uttagen 250 mm ö.g :rulla: bara för att vara udda mot er här ... Nej då men 250 mm känns bäst på nått sätt, känns bara bra liksom. Sätter givetvis på 200 lr 300 om kunden promt vill ha det så, eller i kombo med brytare om kund vill ha det på det viset.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 17:17 #18 av Christoffer W
Brukar också köra 250mm ög, 300mm blir för högt, och i vissa fall kan det bli dumt med 200mm. t.ex vid högre golvlist än normalt och vid utanpåliggande rörinstallation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 17:19 #19 av Rikard Ågren

Christoffer Wilck skrev: utanpåliggande rörinstallation.


Hur går denna installationsmetod till? :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 17:21 #20 av Christoffer W

Rikard Ågren skrev:

Christoffer Wilck skrev: utanpåliggande rörinstallation.


Hur går denna installationsmetod till? :)



Sådana konstiga rör det rinner vatten i.:blush:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.290 sekunder

Senaste foruminlägg