Döpning av centraler?

14 nov 2011 19:23 #1 av Anders
Anta följande:
20 st undercentraler matas ifrån en fördelningscentral som matas ifrån ställverksfack B2A.
Alltså.

Ställverksfack B2A > Fördelningscentral > 20 st stigare till undercentraler.

Vad är korrekt namn på Fördelningscentralen samt undercentralerna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 19:51 #2 av Rikard Ågren
Hmmm jag skulle säga:

Fördelningscentral: B2A1

Undercentraler: B2A1A, B, C, D, E etc etc

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 19:56 #3 av Anders
Svar från Anders i ämnet Döpning av centraler?

Rikard Ågren skrev: Hmmm jag skulle säga:

Fördelningscentral: B2A1

Undercentraler: B2A1A, B, C, D, E etc etc


Antar att det är lite upp till installatören att välja eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 19:59 #4 av Ronnie Lidström
Nja. Det finns ju en standard. Eller två!

Det som Rikard nämner är gamla standarden (som alla ändå fortfarande använder). Det finns en ny standard. Ser ut ungefär som nya standarden för benämning av kablar (som ingen heller använder).

Ska försöka hitta dessa två i mina gömmor imorgon, om ingen annan hinner före!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 20:08 #5 av Joakim Sundström
Jag hade delat upp med punkter eller något för att förtydliga, typ
B2A.A1.A1

Eller om man vill så kan strukturera så att i en viss nivå så använder man + och en annan - eller . så ser man lätt vilken nivå den aktuella centralen är på...
+STV1-A1.A1 (-F1 -F2... för säkringarna, eller -F101 -F102 för översta raden och -F201... för andra raden)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 20:20 #6 av Joakim Sundström
Jag lever visserligen i industrins skyddade värld, där djungelns lagar gäller ang. beteckningar...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2011 21:11 #7 av Reijo Eriksson
SEK Handbok 419, utgåva 2, innehåller en jämförelse mellan äldre beteckningsätt (SS 437 01 40) och beteckningsätt enligt SS-EN 61346-1.

Det är innehavaren som ska beställa av elinstallatören hur elanläggningen ska dokumenteras.

Personligen har jag sett enstaka anläggningar som använder beteckningsätt enligt SS-EN 61346-1.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 09:58 - 15 nov 2011 11:07 #8 av Ronnie Lidström
Centralbeteckningar om man märker enligt gamla standarden (SS 437 01 40)

Elinstallation Yrkesmannaskap - Montörshandbok. Sid.105 skrev: Centraler märks med stora bokstäver, ledningar med små. Ofyllda/Fyllda symboler anger anläggningsdel före mätning respektive efter mätning.
Huvudledningar som utgår från central märks med centralbeteckning och tillägg av annan liten bokstav.
Mätarsäkring, mätanordning samt första central efter mätanordning märks liksom den matande huvudledningen, men med stor bokstav jämte en siffra som anger ordningsföljden i den matande huvudledningen.
Centraler märks med samtliga bokstäver från föregående huvudcentral, eventuellt siffra för mätanordning, samt med en bokstav för närmast föregående huvudledning (som ska vara stor, fastän ledningens är liten)


Centralbeteckningar om man märker enligt nya standarden (SS-EN 61346)

Elinstallation Yrkesmannaskap - Montörshandbok. Sid.104 skrev: Serviscentralen märks med en objektbeteckning och ett nummer, i detta fall =A1
Varje ansluten central är märkt med objektbeteckning =N och nummer i ordningsföljd, =N1, =N2 osv
För att skapa referensbeteckningen lägger vi till objektsbeteckningen för respektive enhet: =A1N1, =A1N2, osv.
I det fall det finns en kopplingslåda blir beteckningen =A1X1 för kopplingslådan och för efterliggande central, t ex central N4 blir den då =A1X1N4.
Kablarna är märkta i nummerordning, men man kan välja olika varianter.

Vill man även lägga till var centralerna är placerade används aspekten + (+ placeringsaspekt), exempelvis =A1X2N8+D312 (när man byter aspekt i en beteckning måste man skriva in det tecknet).
Förklaring av D312: D står för rum (R var inte bestämt i standarden SS-EN 61346-2 (Hb 419) men i nya "telestandarden" är det D som gäller för rum. Vi har därför ändrat beteckningen till D i exemplet.
Sifferserien 312 står för plan 3, rum 12.

Exempel på utökning: Om anläggningen utökas med en central som matas från central =N5 blir referensbeteckningen =A1X1N5N12. Även en referensbeteckning ur placeringsaspekt anges för att fortsätta samma förfarande som tidigare huvudledningsschema.


Ovanstående är citat från boken "Elinstallation, Yrkesmannaskap - Montörshandbok" . Mycket bra bok som alla borde ha. (Tror att elever på elprogrammet får denna nuförtiden?). Kostar 520kr (395kr för EIO-medlemmar) på Elförlaget.

Information om detta finns även i boken SEK Handbok 419, utgåva 2, 2001

Eller om man behöver köpa de kompletta standarderna från SIS:

->>SS 4370240 - Anslutning av lågspänningsinstallationer till elnätet på (.pdf)
->>SS-EN 61346-2 - Struktureringsprinciper och referensbeteckningar - Del 2: Klassificering av objekt och koder för klasser (.pdf)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 12:52 #9 av Tomas Karlsson
Jag skulle ta B2AB till fördelningen och B2AB1 - B2AB20 till centralerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 14:44 #10 av Rikard Ågren
Ja då blir man ju inte bunden till antalet bokstäver i alfabetet

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2011 15:00 #11 av Ronnie Lidström
Ja jag har aldrig sett något bygge som varit projekterat efter det nya systemet. Så inte ens konsulterna verkar gilla det.

Tycker själv att den var lite otydlig bilden jag bifogade. Normalt enligt gamla standard brukar man ju döpa centralerna såsom Rikard säger. Men då det är så många undercentraler så passar det ju bättre med Tomas exempel.

Bara det är tydligt och kunden är nöjd så måste man väl inte följa standarden exakt på en sådan här grejj :side:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2011 19:18 #12 av Rikard Ågren
Hur skulle ni döpa lådorna en sån här anläggning då?





K1 och K2 är inkommande. Rödmarkerat är ett mätområde, grönt ett annat. Den nya huvudbrytaren går till en annan undercentral

Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2011 20:26 #13 av Patrik Hedlund
Inte den blekaste! Jag har knappt varit in i en sån där central...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2011 20:27 #14 av Tobias Karlsson
Jag brukar bara skriva på inkommande, så för min del är det simpelt... =D

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2011 20:33 #15 av Rikard Ågren
Jag antar att allt efter den gamla huvudbrytaren heter A1 och den nya får heta B1

Men finns det något system för att märka upp lådorna? Kanske med bokstäver bara? A1 Låda A, B, C, D etc

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2011 14:11 #16 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Döpning av centraler?
Jag brukar bara sätta en märkning med löpande gruppnummer på locken. T.ex. 1:a lådan längst upp till vänster innehåller de sex första grupperna och märks då med F1..F6, nästa låda till höger innehåller bara grupp nr.7 och märks då med F7.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.224 sekunder

Senaste foruminlägg