Badrumsskåp med inbyggd jordfelsbrytare ej tillåten?

10 okt 2018 19:36 #1 av müssli
Jag skulle koppla in ett badrumsskåp idag som kunden hade köpt själv. Hon har ingen jordfelsbrytare i lägenheten. Säljaren sålde på ett skåp med inbyggd jordfelsbrytare och påstod att det var ok vilket jag ifrågasätter.
Kabeln måste jag ta från taklampan och dra ner till skåpet.
Jag har för mig att kablar både i mellanvägg och utanpåliggande i badrum måste skyddas, vilket de inte gör i detta fallet. Gjorde jag rätt som inte kopplade in skåpet?
Jag lovade att återkomma efter att ha läst föreskrifterna men tar en genväg och frågar här innan jag börjar leta. :silly:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2018 20:01 #2 av Electrum
Det där är ett smått delikat gränsfall.

Kravet på skydd av ledningar kom ju bara för något enstaka års sedan och gäller inte retroaktivt.

Så är det befintliga ledningar du använder så är det OK att använda dessa utan att sätta in JFB som skyddar ledning.
Men måste du tråda om något, eller komplettera något så rör vi oss in i gråzonen, där man nog får att anse att det finns någon punkt där det nya regelverket ska tillämpas.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2018 04:44 #3 av müssli
Då känns det som jag gjorde rätt när jag bad kunden byta skåpet till ett utan jfbr. Jag sätter en i centralen istället.
Jag får dra fram jordtråd och fast fas till taklampan och gå med en 4-ledare från den utvändigt till skåpet. :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2018 09:05 #4 av Bo Siltberg
Ja det är det mest rätta.
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder