Nätägarens ansvar för inkommande kabel.

25 sep 2018 18:03 - 25 sep 2018 18:34 #1 av Erik
Päronen fick idag sin inkommande kabel avgrävd vid dränerings arbete.
Kabeln är en gammal oljekabel från 1948. Vad går gränsen på hur dåligt skick en kabel får vara?
Tycker de är lite märkligt att när nätägaren ser att kabeln är så pass gammal att man inte kontaktar fastighetsägaren om en ny lösning.
Nu är kabeln skarvad på 2 ställen vid huset och för något år sedan så brann en fas av i gatan så dom fick skarva den i gatan också. Så kabeln måste alltså vara skarvad på 4a ställen.

Vad har nätägaren för krav på sig? Kan omöjligt se att när killen som kom ut och skarva kabeln körde ett
isolations test på kabeln.
Lägger upp en bild så ni ser hur de ser ut




Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2018 18:28 - 25 sep 2018 18:32 #2 av Slugge
Kabeln hade säkert hållt länge om den fått ligga i fred, nu när ni slitit i den har ni skapat en svag punkt, men det är inget ni ska behöva ligga sömnlösa över tycker jag.

Om han som lagade kabeln inte var inne vid er anslutningspunkt har hen heller inte meggat kabeln, det är möjligt att detta heller inte var praktiskt möjligt i ert fall.

Nätägare s ansvar är att leverera en spänning på 230V +-10% och en korrekt fungerande jord+neutralledare. Kabelns yttre utseende tas inget ansvar för.

Ser på bilderna att kabeln gått av ända inne vid fasaden, finns tyvärr risk för mer skador där, men nästa gång får den nog inte skarva igen, fyll upp och packa med fint material under och över så inte onödigt tryck uppstår och kolla in ledningskollen.se inför nästa grävning. :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 sep 2018 06:21 #3 av elmont
Och eftersom det är nätägarens kabel och dennes ansvar att kabeln fungerar så är det deras ev problem både nu och i framtiden OM den slutar fungera. Givet att ingen gör åverkan på den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2018 20:40 #4 av Tobias Karlsson
Men var han inte inne och kollade när han lagat kabel? Dvs om alla faser var tillbaka? Då kan han faktiskt hunnit megga kabeln.
Men annars. bry er inte, det är nätägarens kabel och ansvar.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2018 03:57 - 28 sep 2018 03:58 #5 av Peder Myrne
FÖRE man sätter spaden i marken, tar man reda på vad som finns där:

www.ledningskollen.se/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2018 15:13 #6 av Torbjörn Forsman
Tyvärr fungerar ledningskollen inte alltid så bra som det är tänkt.

Jag har själv varit med om ett fall där det akut måste grävas i gränsen mellan tomt- och gatumark för att åtgärda en vattenläcka, Ledningskollen kontaktades och jag blev utlovad ledningsanvisning till nästa dag. Hela dagen gick, jag var i och för sig inte närvarande hela tiden men när dagen var slut hade det inte dykt upp några markeringar. Alla inblandade tänkte att då fanns det väl inga ledningar att märka ut här. Så grävningarna satte igång på kvällen, allt gick bra och inga ovidkommande ledningar påträffades eller skadades. 2-3 veckor senare hörde en gubbe av sig och undrade vilken adress det egentligen gällde - han hade tydligen fått en handskriven lapp där gatunamnet inte gick att tolka. Men då var det ju redan färdiggrävt för länge sen så det var bara att avblåsa ledningsanvisningen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2018 18:02 #7 av Erik
Installatören var aldrig inne i huset och kollade av eftersom ingen var hemma vid tidpunkten.
Vi använde ledningkollen och fick de utmarkerat. Grävarna var försiktiga men förstår att den skadades eftersom de är kabeln från när huset byggdes vilket är 1948. Får se hur den klarar sig när vi lägger tillbaka jordmassorna

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2018 19:35 #8 av Slugge
Tvekar till att grävarna var försiktiga i och för sig, grävde de i kabelns riktning och mätte djupet inifrån huset för att få fram den eller gjorde de som avgrävare alltid gör och angrep den från den vinkel som passade deras dräneringsschakt bäst?

Det kan även vara så att det var deras föregångare som tog bort kabelns skydd och sen inte återställde, hoppas i alla fall att du återställer det nu så sen inte behöver grävas av igen nästa gång.

Kan tänka mig att kabeln var i mer eller mindre samma skick fortfarande som när den förlagdes 1948, dock kanske man snålat in på mekaniska skyddet på grund av järnbrist efter kriget? Kolla detta innan du fyller igen. Packa ordentligt under. Och fina massor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2018 06:31 #9 av Patrick Savinainen
Skulle jag dränera om hemma så hade jag sett till att det blev en ny kabel inifrån och ut utanför det grävda schaktet, så jag själv kan se till att genomföringen blir ordentligt tät, plus då slipper man att "elverket" gräver upp nära dräneringen och platonmattan när den gamla kabeln går sönder igen, då de bara kan koppla in den nya kabeln i båda ändarna.
Visst kostar kabeln några kronor, men i det stora hela blir det inte mycket, kanske kan man prata med nätägaren hur man tänker och då kanske de kan bidra med en kabelstump :)

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2018 12:26 #10 av Slugge
Funkar inte riktigt så enkelt som man kan tolka din text Patrick, den gamla kabeln går ju ingjuten i golvet fram till en lågt sittande servislåda.

Med ditt förslag måste den nya kabeln förläggas utvändigt fram till servislådan, i många fall kan man ta bort denna och gå rakt in i mätartavla, då får lådan avlägsnas och röret tätas.

Det som kan göras i detta skede är att sätta ett fasadskåp, då brukar nätägaren vara behjälplig med sin del av jobbet, blir ju dock en merkostnad med nytt skåp och huvudledning.

Som elmont skrivit hade jag inte bekymrat mig, TS har fått notan och är kabeln hanterad korrekt vid återfyllning blir framtida problem nätägarens.

Är man orolig för sin dränering får man skicka dit någon att dokumentera den dag det grävs upp, annars förutsätts detta göras korrekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.184 sekunder

Senaste foruminlägg