Byggmax säljer elinstallationer till fastpris

07 sep 2018 11:58 - 07 sep 2018 16:22 #1 av Christer Djerf
Hittade följande på nätet: https://www.byggmax.se/hantverkartjänster/eltjänster/montering-och-installation-av-elcentral-ink-rådgivning-p80851
Hur funkar detta i praktiken och hur ska man kolla elinstallationsföretaget på ESV hemsida? För Byggmax är ju inte registrerade hos ESV?

Min erfarenhet är att det är i princip omöjligt att byta central på lågt fastpris, det finns för många osäkra faktorer i detta och här ska väl även Byggmax tjäna pengar!?
Det borde ju behövas mer info än antalet säkringar i spann om tio för att lyckas med detta på både det ekonomiska och det elektriska planet, eller är vi alla förda bakom ljuset? :blush: :( ;)

Det står ju att arbetet utförs av behörig installatör, är det endast enmanföretag som man anlitar då tro?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2018 16:27 #2 av Ronnie Lidström
Är väl som med allt annat "Man får vad man betalar för" :rulla:

Varumärke: Proffsbyggt

Vad är det för fabrikat? :S

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2018 16:50 #3 av Johan Runesson
Företaget jag jobbar på som är en av de stora i Sverige har avtal på att göra dessa jobb, jag vet inte om det finns fler företag som har avtal med dem. Själv jobbar jag med kalkyl, men jag har inte räknat på det här. Att arbetet utförs av behörig elinstallatör är nog bara en felskrivning från Byggmax.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2018 16:55 #4 av Bo Siltberg
Varför vill du kontrollera företaget? Byggmax har troligen anlitat en elfirma med alla papper för dessa jobb och kommit fram till ett medelvärde på vad de brukar kosta plus lite marginal. Felsökning ingår ju inte, och om man installerar en JFB i en anläggning som tidigare inte haft en JFB så kan det bli betydande extrakostnader.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2018 17:26 #5 av Rikard Ågren
Vad är timpriset för ändringar och tillägg?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 04:33 #6 av Electrum
Märkligt att priset för 10 extra säkringar är 210 kr.

Vi köper inte ens in säkringar till så lågt pris, och går det verkligen absolut inte åt någon arbetstid alls för att koppla in dessa 10 säkringar?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 04:45 #7 av Electrum

Christer Djerf skrev: Det står ju att arbetet utförs av behörig installatör, är det endast enmanföretag som man anlitar då tro?

Hjälper inte ens om det är ett enmansföretag, behöriga elinstallatörer finns ju inga kvar längre ... :P

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 07:27 #8 av Christer Djerf

Bo Siltberg skrev: Varför vill du kontrollera företaget? Byggmax har troligen anlitat en elfirma med alla papper för dessa jobb och kommit fram till ett medelvärde på vad de brukar kosta plus lite marginal. Felsökning ingår ju inte, och om man installerar en JFB i en anläggning som tidigare inte haft en JFB så kan det bli betydande extrakostnader.


Eftersom Byggmax inte är registrerade och det är mitt ansvar som anläggningsinnehavare att kontrollera att jag anlitar en auktoriserad firma, hur gör jag det?

Att förutsätta att det är rätt håller ju inte hela vägen, jag har ju ingen kontroll över hur Byggmax handlar upp saker.

Börjar vi förutsätta är ju snart regleringen helt urholkad, då har den ingen verkan.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 07:31 #9 av Christer Djerf
Nästa grej blir ju vem som jag har som motpart vid t.ex en garantifråga eller om det händer en olycka på grund av installationen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 08:47 #10 av Gunnar Stenquist
Hej
Som jag uppfattar det så är det bara arbetskostnaden som redovisas, matrialet tillkommer
Mvh Gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 11:16 #11 av N.H
Sen ska man nog inte glömma att det står "från" på priset:P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 11:28 #12 av Electrum

Christer Djerf skrev: Börjar vi förutsätta är ju snart regleringen helt urholkad, då har den ingen verkan.

Var det någon som trodde att den nya lagen/regleringen inte snart skulle bli totalt urholkad? :silly:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 13:15 #13 av Bo Siltberg

Christer Djerf skrev: Eftersom Byggmax inte är registrerade och det är mitt ansvar som anläggningsinnehavare att kontrollera att jag anlitar en auktoriserad firma, hur gör jag det?

Att förutsätta att det är rätt håller ju inte hela vägen, jag har ju ingen kontroll över hur Byggmax handlar upp saker.

Börjar vi förutsätta är ju snart regleringen helt urholkad, då har den ingen verkan.

Du har inget ansvar att kontrollera att du anlitar en elfirma som är registrerad hos ESV. Det ansvar du har är att se till att de har de kunskaper och färdigheter som krävs vilket är en helt annan sak. Rimligen ska man inte behöva göra detta på annat sätt än att anlita en elfirma, och du måste kunna lita på att byggmax anlitar en elfirma.

Det enda man ska behöva vara försiktig med här är priset...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 16:46 #14 av Christer Djerf

Bo Siltberg skrev:

Christer Djerf skrev: Eftersom Byggmax inte är registrerade och det är mitt ansvar som anläggningsinnehavare att kontrollera att jag anlitar en auktoriserad firma, hur gör jag det?

Att förutsätta att det är rätt håller ju inte hela vägen, jag har ju ingen kontroll över hur Byggmax handlar upp saker.

Börjar vi förutsätta är ju snart regleringen helt urholkad, då har den ingen verkan.

Du har inget ansvar att kontrollera att du anlitar en elfirma som är registrerad hos ESV. Det ansvar du har är att se till att de har de kunskaper och färdigheter som krävs vilket är en helt annan sak. Rimligen ska man inte behöva göra detta på annat sätt än att anlita en elfirma, och du måste kunna lita på att byggmax anlitar en elfirma.

Det enda man ska behöva vara försiktig med här är priset...


Då har ESV fel på sin hemsida, nedan har jag klippt ut vad som står där att du som anläggningsinehavare har för skyldigheter!

Dina skyldigheter
Alla innehavare av en elanläggning är skyldiga att:

se till att anläggningen är säker.
åtgärda anläggningen om brister upptäcks.
ge elinstallationsföretagen som anlitas den information om anläggningen och arbetet som behövs.
kontrollera att den som utför elinstallationsarbete på anläggningen finns i Elsäkerhetsverkets register över elinstallationsföretag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 17:09 - 08 sep 2018 17:09 #15 av Bo Siltberg
Ja sista meningen är fel - det finns ingen sådan skyldighet i elsäkerhetslagen, 2016:732.
Men denna kontroll är inget fel egentligen, det är kanske en bra grej, men det vore MYCKET tråkigt om man inte skulle kunna ringa en elfirma i gula tidningen och lita på att de har de kunskaper som krävs.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 17:26 - 08 sep 2018 17:26 #16 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Ja sista meningen är fel - det finns ingen sådan skyldighet i elsäkerhetslagen, 2016:732.
Men denna kontroll är inget fel egentligen, det är kanske en bra grej, men det vore MYCKET tråkigt om man inte skulle kunna ringa en elfirma i gula tidningen och lita på att de har de kunskaper som krävs.

Nä, men nu är ESV utsedd tillsynsmyndighet och har flera gånger uttalat att deras uppfattning är att sjätte paragrafen innebär att du som innehavare SKA kontrollera att registrering finns.

Då är det så, de har mandatet och tolkningsföreträdet. Tycker man annorlunda får man invänta tills man själv hamnar i frågan och begära att förvaltningsrätten tar upp din fråga.

Jag minns själv samtal med både tidigare verksjurist och nuvarande teknisk direktör och de har tillräckligt på fötterna för sitt resonemang.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 17:37 #17 av Bo Siltberg
Ja men fortfarande inte skyldighet, ingen lag man kan dömas mot. Uppfattningar får de ha, inget fel i det men då får de åtminstone skriva in det i en föreskrift.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 18:10 #18 av Michell Martic
Resonemanget var: Kan du hävda att du säkerställt kompetens om du inte ens kontrollerat mot det enda kända kvalificerade registret?

Skälet till registreringen, det öppna registret o.s.v. var ju just att man bevisligen inte kunde lita på att ett elföretag hade rätt kompetens.

När en myndighet i sin tolkning har både hela sitt departement och riksdag med sig så väger det tunt att det inte uttryckligen står i föreskriften. Dessutom så publicerade Elsäkerhetsverket en handbok i frågan som bedrev en rätt så aggressiv informationskampanj till allmänheten.

Jag håller dock med dig Bo, visst skulle det uttryckligen stått i en föreskrift. För rättssäkerhetens skull är det det enda rätta, om det är så man menar att man ska förhålla sig till frågan. Men nu gör det inte det.
Det i sig kan vara en konsekvens av att myndigheter övergår mer och mer till rambeskrivningar av hur regleringen ska efterlevas. Med det menas att det kanske finns andra sätt som man KAN säkerställa kompetens och andra sätt som man som innehavare BÖR säkerställa kompetens på, men det måste åtminstone finnas ETT sätt som är uppfattat som det rätta av tillsynsmyndigheten.

Säger man att registreringskontrollen är det enda sättet så frångår kanske beställare de kontroller de utför idag. Och det vill man inte heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 18:28 #19 av Bo Siltberg
Ja alltså, inget större fel med ett sådant register, men...

- deras argument var väldigt tunt eftersom denna registrering inte på något sätt sätter en kvalitetsstämpel på elfirman, det sker ingen certifiering förutom ett papper med några namn på.
- att man inte skulle kunna lita på elfirmor är MYCKET MYCKET tråkigt, jag vill inte tro att det är så uselt, eller? Har du egen elfirma?
- man kan inte ge svenska folket skyldigheter på en hemsida...men de kan uppmana folk till att göra denna kontroll och förklara vad den betyder.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 18:49 - 08 sep 2018 18:50 #20 av Michell Martic
Jo, kvalitetssäkringen sker ju faktiskt genom att ESV numera bedriver aktiv och riktad tillsyn. Den bygger på stickprov, men det gör i regel all kvalitetssäkring.

Jag har ingen egen firma idag, men rör mig fortfarande själv i de kretsarna. Mest för att dricka kaffe, men man pratar ju med folk samtidigt, gamla kollegor och så. Jag skämtar inte om kanske 10% inte är registrerade och dessa 10% svarar för majoriteten av de privata kunderna. Det är sällan privatpersoner ringer Bravida eller Assemblin och det är sällan samma företag är intresserade av att ta privatpersonernas jobb. Med andra ord ökar risken för oseriösa att vara tillgängliga för de som har lägst beställarkompetens.

Jo, det kan man. Det är där man publicerar sina föreskrifter bland annat. Samma gäller ju riksdagen.
...men precis som alla andra myndigheter så finns även tolkningsvesked och förklaringar på hemsidan.
Detta är SÅ man gör numera, inte bara ESV.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.090 sekunder

Senaste foruminlägg