fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet)
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet)

Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet) 17 maj 2018 11:30 #1

Skulle dra om fk i en lägenhet. Kontrollerade så att spänningen var borta i dosan. (Och det var den) iaf på hälften av trådarna. Det visade sig att det fanns en dubbelmatning till den dosan (obs 1fas lägenhet) så jag undrar hur vanligt är detta? Fastigheten är ett miljonprojekt på 60 talet
Senast redigerad: 06 jun 2018 20:58 av Ronnie Lidström. Orsak: Ändrade till en mer beskrivande rubrik /Admin

Re: Dubbelmatning 17 maj 2018 18:35 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Gick det två grupper i samma rör och dosa (dosor)?
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Dubbelmatning 18 maj 2018 13:02 #3

Jepp 2 grupper genom samma dosa

Re: Dubbelmatning 18 maj 2018 13:51 #4

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Belysningsgruppen till bl.a. badrummet? Någon som dragit i en extra grupp i samma rör till tvättmaskin vid stamrust?

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Dubbelmatning 18 maj 2018 20:55 #5

Det som Patrik nämner är inte helt ovanligt, man drar en extra grupp i befintligt rör vid utökning av installationen.

Ifall grupperna har gemensam neutralledare från central med enfas huvudledning är det naturligtvis inte okej. Jag har sett flertalet sådana installationer där montör tror sig ha dragit en regelrätt ”tvåfasgrupp” vilket hen förmodligen lärt sig vid trefas huvudledning men har inte kunskap om vad som händer med belastningen i neutralledaren när huvudledningen är enfas.

Däremot om de två grupperna har separata neutralledare är det förmodligen okej förutsatt att plats finns i röret och kablarna klarar minskningen i belastningsförmåga p.g.a. anhopning. Personligen anser jag att man vid en sådan lösning ska märka minutiöst vid varje kopplingsställe och helst använda tvåpolig dvärgbrytare annars hamnar någon förr eller senare i just den situationen du gjorde, Fredrik. Vilket innebär olycksrisk.

Re: Dubbelmatning 19 maj 2018 05:18 #6

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Om man utför sitt arbete enligt verifierad arbetsmetod, i detta fall Arbete Utan Spänning (SS-EN 50110-1, 6.2), så ingår att spänningslöshetskontrollera alla normalt spänningssatta delar som avses vara spänningslösa under arbetet. Gör man så kan man förvänta sig att det är spänningslöst. Gör man inte så kan man inte förvänta sig att det är spänningslöst, och då spelar det ingen roll hur många gruppledningar som ligger i samma dosa (1 eller 2).

...vilket jag förstått att du gjort Fredrik, varpå du upptäckte att det var två olika grupper?
Senast redigerad: 19 maj 2018 05:20 av Michell Andersson.

Re: Dubbelmatning 19 maj 2018 09:18 #7

Du har så rätt, Michell.

Re: Dubbelmatning 19 maj 2018 13:16 #8

• Jonas
  • ( Användare )
  • Junior
  • Projektering, cad, m.m.
Min uppfattning är att det inte är vanligt i miljonprogrammen med två faser i samma dosa.

Det är en femma om du har en tre-fas-grupp. Då begriper man så klart att man måste bryta alla tre faser. Men anta att du har två L1 från olika säkringar. Då blir det helt plötsligt lite lurigt...

Obegripligt att det är tillåtet enligt elinstallationsreglerna!

Re: Dubbelmatning 22 maj 2018 12:49 #9

jag blev mest ställd på att det var ström i dosan,, vilket jag inte trodde, men jag blev faktiskt förvånad av att det är tillåtet,, men hur skall en korrekt märkning av detta göras?

det jag även funderar på är var jag kan hitta en paragraf som stöder detta,, blir liksom lättare att förklara för kund att det är tillåtet då
Senast redigerad: 22 maj 2018 12:56 av Fredrik Morin. Orsak: tillägg

Re: Dubbelmatning 22 maj 2018 15:14 #10

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Försök att finna en paragraf som förbjuder flera strömkretsar (eller grupper) i samma kapsling eller rör.

Hittar du en sådan så blir alla gruppcentraler förbjudna och det blir även förbjudet att dra flera kablar i samma markrör.

Och som bonus skulle den installation du hittade på också vara förbjuden.
"Varde ljus"
Senast redigerad: 22 maj 2018 15:16 av Electrum.

Re: Dubbelmatning 29 maj 2018 12:29 #11

som om jag förstått detta rätt, så är det ok, så länge varje grupp har egen neutralledare?

Re: Dubbelmatning 30 maj 2018 17:28 #12

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja, det är i sin ordning. Men man får ju även säkerställa att det är märkt i sådan omfattning att förväxling inte ska kunna ske, t.ex. förväxling av vilken neutralledare som tillhör vilken grupp.

Re: Dubbelmatning 31 maj 2018 14:14 #13

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Dessutom bör man ha koll på ev värmeutveckling, två grupper som maxbelastas i samma rör kan ju alstra rätt mycket värme.

Re: Dubbelmatning 31 maj 2018 17:12 #14

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja det är bara att fetglömma två st 10A grupper i samma rör ifall det inte är rör ingjutet i betong, eller friliggande rör som har god luftkylning.
"Varde ljus"

Re: Dubbelmatning 06 jun 2018 09:52 #15

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Fast, nja. Jag är inte övertygad.

Tabell 52B.2 SS 436 40 00 anger:
14,5A vid A1
17,5 vid B1

Tabell 52B.17 SS 436 40 00 anger sedan faktor 0,8 vid två kretsar.
Det ger ju:
11,6 för A1
14 för B1
Sen är jag medveten om att sammanlagringen är beräknad för enledarkablar (ytterligare ett lager isolering), men det kan gott ge en fingervisning.

Och fallet skiljer ju sig inte från det fall då jag skulle haft fas, neutralledare och två tändtrådar i samma rör.

Utöver det så behöver jag ju inte dimensionera för vilken säkring jag har för en fast ansluten apparat. Jag kan lika gärna sätta IB till samma som den anslutna apparatens märkeffekt.

Så, min slutsats är att det visst skulle kunna gå med vanlig infälld installation. Man får kanske hålla sig till dvärgbrytare, men visst går det liksom.

Re: Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet) 06 jun 2018 22:36 #16

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Lite skiljer det väl, med fas två tändtrådar och nolla får du max väl totalt 30 A i röret om man lägger ihop alla trådar, med två fasledningar och två nollor får man 40 A i samma rör.

Re: Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet) 07 jun 2018 15:16 #17

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Jag vill få det till 20 A respektive 40 A, under förutsättning att tändtrådarna matas från samma grupp som fasen.

Sedan får man ta hänsyn till att säkringar inte bryter vid exakt 10 A (sin märkström).

Re: Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet) 07 jun 2018 17:18 #18

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Naturligtvis håller jag med dig Bo,

Re: Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet) 09 jun 2018 09:07 #19

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Bo Siltberg skrev:
Sedan får man ta hänsyn till att säkringar inte bryter vid exakt 10 A (sin märkström).
Jag brukar formulera det som att säkringens märkström är den vid vilken säkringen INTE löser, men det är samma sak.

Men oavsett det, det är ju inte heller som att ledningarna inte klarar högre strömvärden än de i tabell. De klarar det dock inte långvarigt. En 1,5mm2 klarar ju garanterat en ström om 500A. Dock väldigt kortvarigt. Även ledningarna har ju en s.k. inverstidskarakteristik. Lägre ström = längre tid. Asymptoten går mot märkström, men det är allt.
Senast redigerad: 09 jun 2018 09:09 av Michell Andersson.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.42 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa