Dubbelmatning i samma vp-rör (1faslägenhet)

17 maj 2018 10:30 - 06 jun 2018 19:58 #1 av Fredrik Morin
Skulle dra om fk i en lägenhet. Kontrollerade så att spänningen var borta i dosan. (Och det var den) iaf på hälften av trådarna. Det visade sig att det fanns en dubbelmatning till den dosan (obs 1fas lägenhet) så jag undrar hur vanligt är detta? Fastigheten är ett miljonprojekt på 60 talet

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2018 17:35 #2 av Electrum
Gick det två grupper i samma rör och dosa (dosor)?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 12:02 #3 av Fredrik Morin
Jepp 2 grupper genom samma dosa

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 12:51 #4 av Patrik Hedlund
Belysningsgruppen till bl.a. badrummet? Någon som dragit i en extra grupp i samma rör till tvättmaskin vid stamrust?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 19:55 #5 av Krister Asplund
Det som Patrik nämner är inte helt ovanligt, man drar en extra grupp i befintligt rör vid utökning av installationen.

Ifall grupperna har gemensam neutralledare från central med enfas huvudledning är det naturligtvis inte okej. Jag har sett flertalet sådana installationer där montör tror sig ha dragit en regelrätt ”tvåfasgrupp” vilket hen förmodligen lärt sig vid trefas huvudledning men har inte kunskap om vad som händer med belastningen i neutralledaren när huvudledningen är enfas.

Däremot om de två grupperna har separata neutralledare är det förmodligen okej förutsatt att plats finns i röret och kablarna klarar minskningen i belastningsförmåga p.g.a. anhopning. Personligen anser jag att man vid en sådan lösning ska märka minutiöst vid varje kopplingsställe och helst använda tvåpolig dvärgbrytare annars hamnar någon förr eller senare i just den situationen du gjorde, Fredrik. Vilket innebär olycksrisk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 04:18 - 19 maj 2018 04:20 #6 av Michell Martic
Om man utför sitt arbete enligt verifierad arbetsmetod, i detta fall Arbete Utan Spänning (SS-EN 50110-1, 6.2), så ingår att spänningslöshetskontrollera alla normalt spänningssatta delar som avses vara spänningslösa under arbetet. Gör man så kan man förvänta sig att det är spänningslöst. Gör man inte så kan man inte förvänta sig att det är spänningslöst, och då spelar det ingen roll hur många gruppledningar som ligger i samma dosa (1 eller 2).

...vilket jag förstått att du gjort Fredrik, varpå du upptäckte att det var två olika grupper?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 08:18 #7 av Krister Asplund
Du har så rätt, Michell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 12:16 #8 av Jonas
Min uppfattning är att det inte är vanligt i miljonprogrammen med två faser i samma dosa.

Det är en femma om du har en tre-fas-grupp. Då begriper man så klart att man måste bryta alla tre faser. Men anta att du har två L1 från olika säkringar. Då blir det helt plötsligt lite lurigt...

Obegripligt att det är tillåtet enligt elinstallationsreglerna!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 11:49 - 22 maj 2018 11:56 #9 av Fredrik Morin
jag blev mest ställd på att det var ström i dosan,, vilket jag inte trodde, men jag blev faktiskt förvånad av att det är tillåtet,, men hur skall en korrekt märkning av detta göras?

det jag även funderar på är var jag kan hitta en paragraf som stöder detta,, blir liksom lättare att förklara för kund att det är tillåtet då :)

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 14:14 - 22 maj 2018 14:16 #10 av Electrum
Försök att finna en paragraf som förbjuder flera strömkretsar (eller grupper) i samma kapsling eller rör.

Hittar du en sådan så blir alla gruppcentraler förbjudna och det blir även förbjudet att dra flera kablar i samma markrör.
:huh: ;)


Och som bonus skulle den installation du hittade på också vara förbjuden. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2018 11:29 #11 av Fredrik Morin
som om jag förstått detta rätt, så är det ok, så länge varje grupp har egen neutralledare?

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 16:28 #12 av Michell Martic
Ja, det är i sin ordning. Men man får ju även säkerställa att det är märkt i sådan omfattning att förväxling inte ska kunna ske, t.ex. förväxling av vilken neutralledare som tillhör vilken grupp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2018 13:14 #13 av elmont
Dessutom bör man ha koll på ev värmeutveckling, två grupper som maxbelastas i samma rör kan ju alstra rätt mycket värme.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2018 16:12 #14 av Electrum
Ja det är bara att fetglömma två st 10A grupper i samma rör ifall det inte är rör ingjutet i betong, eller friliggande rör som har god luftkylning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2018 08:52 #15 av Michell Martic
Fast, nja. Jag är inte övertygad.

Tabell 52B.2 SS 436 40 00 anger:
14,5A vid A1
17,5 vid B1

Tabell 52B.17 SS 436 40 00 anger sedan faktor 0,8 vid två kretsar.
Det ger ju:
11,6 för A1
14 för B1
Sen är jag medveten om att sammanlagringen är beräknad för enledarkablar (ytterligare ett lager isolering), men det kan gott ge en fingervisning.

Och fallet skiljer ju sig inte från det fall då jag skulle haft fas, neutralledare och två tändtrådar i samma rör.

Utöver det så behöver jag ju inte dimensionera för vilken säkring jag har för en fast ansluten apparat. Jag kan lika gärna sätta IB till samma som den anslutna apparatens märkeffekt.

Så, min slutsats är att det visst skulle kunna gå med vanlig infälld installation. Man får kanske hålla sig till dvärgbrytare, men visst går det liksom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2018 21:36 #16 av elmont
Lite skiljer det väl, med fas två tändtrådar och nolla får du max väl totalt 30 A i röret om man lägger ihop alla trådar, med två fasledningar och två nollor får man 40 A i samma rör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2018 14:16 #17 av Bo Siltberg
Jag vill få det till 20 A respektive 40 A, under förutsättning att tändtrådarna matas från samma grupp som fasen.

Sedan får man ta hänsyn till att säkringar inte bryter vid exakt 10 A (sin märkström).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2018 16:18 #18 av elmont
Naturligtvis håller jag med dig Bo, :blush:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jun 2018 08:07 - 09 jun 2018 08:09 #19 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Sedan får man ta hänsyn till att säkringar inte bryter vid exakt 10 A (sin märkström).

Jag brukar formulera det som att säkringens märkström är den vid vilken säkringen INTE löser, men det är samma sak.

Men oavsett det, det är ju inte heller som att ledningarna inte klarar högre strömvärden än de i tabell. De klarar det dock inte långvarigt. En 1,5mm2 klarar ju garanterat en ström om 500A. Dock väldigt kortvarigt. Även ledningarna har ju en s.k. inverstidskarakteristik. Lägre ström = längre tid. Asymptoten går mot märkström, men det är allt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.070 sekunder

Senaste foruminlägg