fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Mata garageundercentral från villacentralen 5G6
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6

Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 29 apr 2018 11:14 #1

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
om man ska mata en ny central från befintliga centralen med JFB och kunden redan förlagt en 5G6 N1XV som matning till nya centralen. hur hade ni kopplat in undercentralen då?

kan man lägga samman blå / gulgrön i bef. central på PE skenen ( innan jfb ) och sedan faserna på skenorna och således uppfylla kravet på 10mm2 PEN
kan man lägga dessa bredvid varandra på PE plinten under varsin klämma eller måste de vara ihop under samma klämma? ( ev. tejpa / buntband ihop så man absolut ser att båda kommer från samma ställe för att undvika missförstånd för nästkommande elektriker.)

eller avsäkrar man i bef.central 20A 3 pol brytare och klipper nollan på kabeln och går ut med 4G6 för att slippa PEN på 10mm2?

för att sen i nya centralen gå upp med blå/gulgrön även här direkt på PE skenan och sedan från PE till JFB och upp till nollskenan

det är TN-C från mätartavlan i bef.central. och ink. 20A Huvudsäkring

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 29 apr 2018 11:56 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Det saknas förutsättningar här. Menar du att den nya centralen har utgående TN-C-ledningar som ställer krav på att den nya ledningen också måste vara TN-C? I detta fall bör du undersöka möjligheten att koppla bort/om denna ledning så att du kan använda TN-S. Det finns inga regelrätta sätt att använda en 5G6 som TN-C så endast i nödfall får man fuska.

Om jag ändå skulle kommentera detta lite mer så bör du vara mycket försiktig med att ansluta PE + N under samma klämma. Du måste till varje pris undvika felfallet att båda lossnar men fortfarande sitter ihop inbördes. Det liknar PEN-brott.

Du bör också byta visningsnamn då "Johan" redan används av andra och det är olyckligt att blanda ihop användare. Använd ditt fullständiga namn.
Senast redigerad: 29 apr 2018 11:57 av Bo Siltberg.

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 29 apr 2018 14:09 #3

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
den bef. centralen har TN-C in via mätartavla som sitter bredvid bef. central.
nollplinten i bef.central är skyddad av JFB

nya centralen matas ju via TN-C då det är detta som matar den bef.centralen?

i båda centralerna så kommer där sitta JFB

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 29 apr 2018 19:55 #4

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Du bör nog lämna bort denna installation till en elfirma.

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 01 maj 2018 19:55 #5

Om du har femledare ut så har du alltså ingen PEN-ledare och behöver ej heller ha 10kvmm.
Man får gå från tn-c till tn-s men ej från tn-s till tn-c.
Följande användare (n) sa tack: Ronnie Lidström

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 01 maj 2018 20:23 #6

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
kunden har TN-C från mätartavla och till huvudcentralen där jag ska plocka ut matningen innan jfb

jag tänkte koppla in nya 5 ledarkabeln till ovansida jfb då där saknas HB i huvudcentralen och sen lägga både gulgrön och blå ledare på PE(N) skenan i huvudcentralen för att få upp arean. ska märka upp dessa på ngt vis så missförstånd ej kan uppstå för nästkommande installatör alt. dra ett par buntband så man uppmärksammar att dessa ledare hänger ihop och en dymolapp. eller lite nippelonslang över båda ledarna för att binda ihop dem.

ev. kommer jag införskaffa en ordentlig plint för skarvningen istället jag får se lite hur jag gör när jag tittar in i centralen.

kunden hade redan köpt kabeln och även förlagt denna och elektrikern hade tagit 125kr metern för 5g6 ( 30 m skulle kunden ha ) så jag får försöka få ihop det till han. jag betalar runt 30kr metern ex moms

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 01 maj 2018 20:28 #7

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
där sitter ev redan en extranoll plint i kundens central då det är en hager och där brukar vara en frånskiljbar nollskena extra , isåfall kan man väl koppla mk mellan denna och PE skenan och skapa en N skena på detta viset utanför jfb för att lägga in båda ledarna korrekt. dock anser jag att det nästan blir rörigare än att man märker upp på ngt bra vis att både gulgrön och blå är samma ledare och ihopkopplad pga areautökning.

sen koppla in gulgrön i nya centralens PE skena och nollan på en egen seperat nollskena och ner genom jfb och upp till nollskenan där anslutningarna kommer att ligga efter jfb
Senast redigerad: 01 maj 2018 20:46 av Johan.

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 02 maj 2018 05:01 #8

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Johan skrev:
kunden har TN-C från mätartavla och till huvudcentralen där jag ska plocka ut matningen innan jfb

jag tänkte koppla in nya 5 ledarkabeln till ovansida jfb då där saknas HB i huvudcentralen och sen lägga både gulgrön och blå ledare på PE(N) skenan i huvudcentralen för att få upp arean. ...

För att få upp vilken area? Du har en 5-ledare. Dvs TN-S. Det går bra att övergå till TN-S med din nya matning till undercentralen. Förutsatt att undercentralen inte har någon utgående TN-C matning.

Jag håller med Bo här. Detta är ganska krångligt och bör definitivt överlåtas till en elektriker. Gör du fel kan du elda upp hela huset och/eller ta död på någon.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 02 maj 2018 08:35 #9

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
jag tror vi missuppfattar varandra lite, men okej Ronnie om du skulle koppla in en 5G6 till en central där du enbart har en nollskena och denna går via bef. jfb då får ju centralen agera vidarekoppling från mätartavlan och från mätartavlan går PEN och 3 faser

därav jag tänkte parallellförlägga gulgrön och blå för att använda 5 ledaren som 4 ledare från vidarekopplignspunkten i bef. central. till nya centralen då där i dagsläget inte finns TN-S före jordfelsbrytaren utan att skapa en extra nollskena

på samma vis borde det gå att förlägga den direkt på mätartavlan med gulgrön och blå på utgående PEN ? mätartavlan har ju enbart 4 utgående anslutningar. så om jag kopplar på mätartavlan eller på rätt ställe i centralen kan ju inte göra ngn skillnad sålänge det är tydligt och rätt gjort?

hur hade du gjort Ronnie?

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 02 maj 2018 14:10 #10

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Det är tillåtet att gå från TN-C till TN-S i valfri punkt så länge det handlar om en kopplingsutrustning. Så man kan ha TN-C mellan mätarskåp och HC1 och TN-S mellan HC1 och HC2. TN-S är det enda alternativet här pga arean.

I HC1 ska både N och PE i kabeln till HC2 utgå ifrån PEN-plinten. Uppdelningen till TN-S sker i denna anslutningspunkt. Det krävs inte att man skapar TN-S i HC1 genom att montera en extra N-plint.

I HC2 ansluts N direkt till JFBn medan PE går till PE-plinten.

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 02 maj 2018 14:34 #11

• Johan
  • ( Användare )
  • Färsking
Då var det som jag tänkte från början , tack för hjälpen Bo och Ronnie! märker att jag varit borta från installationsbranschen i snart 10 år när man börjar tveka på sig själv på såna här relativt enkla inkopplingar.

jag kommer göra jobbet tillsammans med en gammal släkting som går i pension om 2 år och har jobbat ( jobbar ) som installatör i 45 år , inte meningen min polare ska bli lidande för att jag inte håller mig up to date i inst.branschen och är fullt påläst =)

återigen tack!

Re: Mata garageundercentral från villacentralen 5G6 02 maj 2018 17:52 #12

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Johan skrev:
jag tror vi missuppfattar varandra lite, men okej Ronnie om du skulle koppla in en 5G6 till en central där du enbart har en nollskena och denna går via bef. jfb då får ju centralen agera vidarekoppling från mätartavlan och från mätartavlan går PEN och 3 faser

därav jag tänkte parallellförlägga gulgrön och blå för att använda 5 ledaren som 4 ledare från vidarekopplignspunkten i bef. central. till nya centralen då där i dagsläget inte finns TN-S före jordfelsbrytaren utan att skapa en extra nollskena

på samma vis borde det gå att förlägga den direkt på mätartavlan med gulgrön och blå på utgående PEN ? mätartavlan har ju enbart 4 utgående anslutningar. så om jag kopplar på mätartavlan eller på rätt ställe i centralen kan ju inte göra ngn skillnad sålänge det är tydligt och rätt gjort?

hur hade du gjort Ronnie?

Ja, du måste ju ansluta hela undercentralens huvudledning före matande centrals jordfelsbrytare. Nolla precis som faserna. Antingen direkt på inkommande före JFB (om arean är samma som inkommande) eller via säkringar före JFB om arean är mindre. Eftersom du har en 5-ledare så har du ingen PEN-ledare därför jag blev fundersam när du snackade om minimiarea.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.34 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa