Inkoppling och färgval rörande tn-c och mätartavla/elmätare

26 feb 2018 21:16 #1 av Mikael Jonsson
Hej! Nybliven andraårsmontör här.
Jag arbetar uteslutande på entreprenad med både stambyten men även nybyggen. Vi kör bara tn-s och det är ju inte vi som kopplar in elmätarna, utan bara mätarblocken.
Mina frågor, av nyfikenhet men även för att kunna utöka min kunskap och förståelse så undrar jag en del saker:

1. Vid inkoppling av tn-c system(på mätartavlor), där matningen läggs över huvudsäkringar och sedan vidare till elmätaren, hur gör ni med pen-ledaren? Lägger ni den på jordplinten och sedan dras 10mm till jordskenan i central, samtidigt som nollan till elmätaren tas från nollskenan i centralen?

2. Pen-ledaren tejpas ju gul-grön men när är det ok att markera den blå i båda ändar? Från jordplinten till JFB?

3. Om ni har ett tn-c system och planerar att gå över till tn-s, när i de olika stegen gör ni detta? Redan innan HS eller efter mätaren?

4. Denna går ihop med fråga 1. De mätare vi får monterade är ju Kamstrup där faserna är utmarkerade men varför är nollan utsatt? Kopplingsschemat antyder ju att inkommande matning består av faserna och nolla. Är tanken att pen-ledaren ska föreställa nollan?

Hoppas ni kan hjälpa mig i djungeln. Jag har ett brinnande intresse och vill som sagt utöka min kunskap.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2018 21:34 - 26 feb 2018 21:37 #2 av Ronnie Lidström

Mikael Jonsson skrev: Hej! Nybliven andraårsmontör här.
Jag arbetar uteslutande på entreprenad med både stambyten men även nybyggen. Vi kör bara tn-s och det är ju inte vi som kopplar in elmätarna, utan bara mätarblocken.
Mina frågor, av nyfikenhet men även för att kunna utöka min kunskap och förståelse så undrar jag en del saker:

1. Vid inkoppling av tn-c system(på mätartavlor), där matningen läggs över huvudsäkringar och sedan vidare till elmätaren, hur gör ni med pen-ledaren? Lägger ni den på jordplinten och sedan dras 10mm till jordskenan i central, samtidigt som nollan till elmätaren tas från nollskenan i centralen?

2. Pen-ledaren tejpas ju gul-grön men när är det ok att markera den blå i båda ändar? Från jordplinten till JFB?

3. Om ni har ett tn-c system och planerar att gå över till tn-s, när i de olika stegen gör ni detta? Redan innan HS eller efter mätaren?

4. Denna går ihop med fråga 1. De mätare vi får monterade är ju Kamstrup där faserna är utmarkerade men varför är nollan utsatt? Kopplingsschemat antyder ju att inkommande matning består av faserna och nolla. Är tanken att pen-ledaren ska föreställa nollan?

Hoppas ni kan hjälpa mig i djungeln. Jag har ett brinnande intresse och vill som sagt utöka min kunskap.


1: Förstår inte riktigt vad du menar. Nolla till mätaren tas ju från nollplint i mätartavlan. Elcentralen kan ju vara 50 meter bort.

2: Det är aldrig någon PEN-ledare till jordfelsbrytare. Jordfelsbrytaren har en inkommande nolla och en utgående nolla vilka båda ska vara blåa. Inkommande nolla läggs på jord-skenan (eller på en nolla-före-jfb-skena om sådan finns). Utgående läggs på nollskenan.

3: Oftast brukar övergången ske i och med huvudledningen från mätartavlan till elcentralen. (I min värld iaf. I vissa städer drar elleverantörerna TN-S som standard fram till sin avlämningspunkt).

4: Mätaren behöver nolledare för sin funktion. För att driva elektroniken. Den ansluts till nollplint om sådan finns annars PEN.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2018 21:47 #3 av Mikael Jonsson

Ronnie Lidström skrev:
1: Förstår inte riktigt vad du menar. Nolla till mätaren tas ju från nollplint i mätartavlan. Elcentralen kan ju vara 50 meter bort.

2: Det är aldrig någon PEN-ledare till jordfelsbrytare. Jordfelsbrytaren har en inkommande nolla och en utgående nolla vilka båda ska vara blåa. Inkommande nolla läggs på PEN-skenan (eller på en nolla-före-jfb-skena om sådan finns). Utgående läggs på nollskenan.

3: Oftast brukar övergången ske i och med huvudledningen från mätartavlan till elcentralen. (I min värld iaf. I vissa städer drar elleverantörerna TN-S som standard fram till sin avlämningspunkt).

4: Mätaren behöver nolledare för sin funktion. För att driva elektroniken. Den ansluts till nollplint om sådan finns annars PEN.



1. Jag tror ditt svar i 4an ger svaret på 1an. Jag menar att när det är 4-ledarsystem, som kommer in till mätartavlan, så är det ju pen-ledaren så är Jord och nolla, därför undrade jag om ni kopplade elmätarens nolla via inkommande pen-ledaren på plint i mätartavlan, eller om ni drog en 5-ledare vidare till central för att sammankoppla elmätarens noll-plint med centralens nollskena.

2.Nej men inkommande pen-ledare kopplas ju på den separerade jordskenan i central, sedan dras ju en nolla till jfb från jordskenan, tejpas den gul-grön eller är den gulgrön med blå tejp? Har nämligen hört båda delarna.

3. Så du menar att tn-s skapas när nollan från elmätarens plint sammankopplas med centralens nollskena, och även till pen-ledarens inkommande plint i mätartavlan?

4. I teorin skulle man alltså kunna dra inkommande pen-ledare direkt till elmätaren, som sedan dras vidare till centralens jordskena? Har jag förstått det rätt då?

Ska försöka rita upp någon picasso-tavla om det kan hjälpa till ;)

Tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2018 21:58 #4 av Ronnie Lidström
Nolla är alltid blå utan färgmarkering. Det gäller även nolla till och från jordfelsbrytaren. (Det är dock en väldigt vanlig missuppfattning att inkommande nolla till JFB ska vara gulgrön. Även av elektriker med 10+ års erfarenhet ;) )

Du kan mata en mätartavla med TN-C och sedan fortsätta med TN-C i huvudledningen (förutsatt att PEN-ledaren får tillräckligt stor area (minst 10 mm² koppar eller minst 16 mm² aluminium)) till centralen.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2018 22:14 - 26 feb 2018 22:16 #5 av Mikael Jonsson
Så alternativ 2 i min picasso är inte fel? Förutsatt att pen-ledaren inte är svart utan gul/grön.
T.o.m att pen-ledaren går hel till elmätarens nollplint?
Glömde strecka upp att HB och JFB sitter i centralen.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2018 20:29 #6 av Patrik Hedlund
Som Ronnie är inne på så är det en vanlig tankevurpa att nollan blir nolla först efter JFB och att det då är PEN-ledare från jordskena till JFB. Detta är dock helt fel. Nolla blir det när man går ut från jordskena och därför ska man använda blå ledare både före och efter JFB.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2018 06:10 - 01 mar 2018 06:11 #7 av Slugge
Tänk så här, den gröngule får aldrig aldrig brytas då det är en skyddsanordning, således ingen jord (PE) eller PEN in på några brytare, varken mätare eller JFB, det är Faser och neutralledare som kan brytas.
Följande användare sa tack: Bengt-Göran

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.112 sekunder

Senaste foruminlägg