Reducering av area

10 dec 2017 08:54 - 10 dec 2017 08:55 #1 av Mikael Wälikangas
Hej,
Sett att det redan finns inlägg om detta, men tänkte komma med ett konkret fall (dock ej monterat ännu.) Se bifogad bild.

Reducering av area efter brytare i befintlig lägenhetscentral från 6 mm2 till 2.5 mm2 till ny kapsling, som monteras invid central (längd på 2.5 mm2 kabel max 20 cm.)
Förimpedans i lägenhetscentral ca 450 mOhm

Som jag ser det är det godkänt, samt fungerar i praktiken? Vad säger ni om detta...något jag missat/missförstått?

Ha de//Micke

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2017 10:43 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reducering av area
De tillkommande 20cm av 2,5mm2 kommer ha helt försumbar effekt på impedansen fram till din 10A-säkring.
Utlösningstiden på den ström du i verkligheten skulle få (ca 485A med spännningsfaktor c = 0,95) ger en utlösningstid av 25A-säkringen på ungefär 70ms. Strömvärmepulsen är alltså så låg att den kommer vara väl inom gränsen för det tröskelvärde du får med din 2,5mm2-ledning.
...så, anläggningen är säker vad jag kan bedöma.

Det enda man skulle kunna tillägga är att det tilläggsmärks vid huvudsäkring att det förekommer förminskad area i huvudledningen samt vilken area det då handlar om. Annars är det svårt för nästkommande att veta vad som är möjligt gällande avsäkringen. Genom att placera 2,5mm2-ledning i huvudledningen så är det ju numera en sådan lednings strömvärmepulstålighet som inte får överskridas och inte en 6mm2-lednings.

I elinstallationsreglerna beskriver man till och med denna metod i 433.2.2.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Mikael Wälikangas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2017 11:54 - 10 dec 2017 11:56 #3 av Mikael Wälikangas
Hej,

Tack för hjälpen. Vet inte om denna installation kommer att utföras, bara en specifik fråga som dök upp under en utbildning.

Ha de//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2017 11:56 - 10 dec 2017 11:57 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Reducering av area
Jag undrar bara, om du nu inte råkade vara intresserad av att räkna på just detta, varför inte använda RK6 mellan kapslingarna?

Edit: Ja, där fick jag svar på frågan :)
Följande användare sa tack: Mikael Wälikangas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.165 sekunder