Elbilsladdare för bostadsrättsföreningar

21 nov 2017 11:43 #1 av Ronnie Lidström
Har börjat grotta ner mig i denna soppa.

Ni som gjort sådana här installationer. Vad använder ni för produkter?

Alltså bilplatser på bostadsrättsföreningar för elbilar.

Garo hade ju en insats som passar i vanliga traditionella P100 huvar. Den med ett vanligt uttag och ett grönt för laddning. Detta var ju en perfekt lösning! Den ger spänning hela tiden på den gröna för laddning. Sen slås laddningen av när den växlar över till motorvärmaruttaget X timmar innan inställd avresetid.

Men denna produkt kommer försvinna pga att det inte är tillåtet med elbilsladdning i vanliga schukouttag enligt Elsäkerhetsverket.

Jag vill ha en vettig lösning som både laddar elbilen och har uttag för motor- och kupevärmare med programmering avresetid. Gärna som går att montera på en vanlig motorvärmarstolpe.

Finns detta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2017 19:00 #2 av Lars Blomkvist

Ronnie Lidström skrev: Har börjat grotta ner mig i denna soppa.

Ni som gjort sådana här installationer. Vad använder ni för produkter?

Alltså bilplatser på bostadsrättsföreningar för elbilar.

Garo hade ju en insats som passar i vanliga traditionella P100 huvar. Den med ett vanligt uttag och ett grönt för laddning. Detta var ju en perfekt lösning! Den ger spänning hela tiden på den gröna för laddning. Sen slås laddningen av när den växlar över till motorvärmaruttaget X timmar innan inställd avresetid.

Men denna produkt kommer försvinna pga att det inte är tillåtet med elbilsladdning i vanliga schukouttag enligt Elsäkerhetsverket.

Jag vill ha en vettig lösning som både laddar elbilen och har uttag för motor- och kupevärmare med programmering avresetid. Gärna som går att montera på en vanlig motorvärmarstolpe.

Finns detta?

Skillnaden att ladda med typ 2 uttag och en riktig laddbox är att den och bilen kommunicerar med varandra.
Beroende på antal så behöver du säkert en laddbalansering. Sen kanske RFID och sist debiteringssystem & molnbaserat system.

Chargestorm gillar jag. Deras nya EVA kan kompletteras med schucko som även den kan tidstyras.

Inomhus lite billigare finns CargeAmp även denna med schucko och styrsystem. Skillnaden är att den måste föregås av typ A JFB som inte är inbyggd samt egen säkring.

Sen finns Shneider, Ensto, ABB, Defa mm.

Tänk på att kunden kan söka bidrag (50%) av totalkostnaden via Klimatklivet.
Hjälper (konsultar) till med ansökningar då det kan vara knepigt för slutkunderna att fylla i rätt på ansökan.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder