fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Äldre installation
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Äldre installation

Äldre installation 14 nov 2017 22:09 #1

• Erik
  • ( Användare )
  • Färsking
IMG_5497.JPG

Åkte på ett jobb idag där de hade brunnit i ett sovrum. Fick mig en chock när jag såg hur installationen var utförd.
Hela lägenheten är gjord som de ser ut på bilderna. Blir lite fundersam hur en sån här installation kan varit godkänd när huset byggdes för alla lägenheter ser likadana ut och de är ett område på kanske 100 lägenheter.
Vet inte vilket årtal när huset är byggt,
Men så som de är uppbyggt är att alla matningar går i kanaler som går att ta bort sen utanför varje rum så går kopplas dom som en t-koppling ner till varje brytare.

Någon som stött på en sån här installation förut och har den varit godkänd en gång i tiden?

IMG_5500_2017-11-14.JPG

IMG_5498.JPG

[attachment:3]C:\fakepath\IMG_5497.JPG[/attachment]
Bilagor:
Senast redigerad: 14 nov 2017 22:11 av Erik.
Följande användare (n) sa tack: Torbjörn Forsman

Re: Äldre installation 14 nov 2017 23:07 #2

Har inte sett något liknande, men det verkar intressant! Känns litegrann som en typisk miljonprogramslösning.
Var i landet finns installationen? Har du någon aning om det är ett HSB-hus, om det är byggt av allmännyttan (alltså t ex kommunalt bostadsbolag) eller av någon privat fastighetsägare?
Några fler intressanta detaljer - t ex fabrikat på installationsmateriel mm?

Jag förmodar att det är en 60-talsinstallation, och på den tiden fanns det möjlighet - åtminstone för större projekt - att få dispens från Kommerskollegium om man hade bra argument. Om installationen är gjord senast 1963 så fanns bara 1939 års starkströmsföreskrifter att stödja sig på som statliga bestämmelser, detaljerna bestämdes då av det elverk (vanligtvis kommunalt) inom vars område installationen skulle göras.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Äldre installation 15 nov 2017 07:14 #3

• Erik
  • ( Användare )
  • Färsking
Är i Stockholms området. Har ingen aning om årtal de ända jag vet är att de är ett HSB hus.
Blir intressant hur man ska lösa de här när vi bara skulle återställa 1 rum och den matningen tar ju hela lägenheten.

Re: Äldre installation 15 nov 2017 08:15 #4

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Nya plastkanaler. Sedan kulodosor. Ser ut som skit. Men det gör ju dom området också.

Hopplöst att jobba med dessa installationer.
Plastkanalerna som monterades då är slut på lager. Tror jag köpte allt för ca 17 år sedan. Brand i 2 st lgh i Hallunda. Thorsmans grejer då. Men det var inte den typ du har på bilden...

Re: Äldre installation 15 nov 2017 19:15 #5

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Jag har stött på något liknande i kedjehus. Där var det lösa kablar bakom taklister av trä. Skarvat med torix utan dosor.
Enligt lokala kollegor var det byggt på dispens på något sätt, fattar inte hur det kan ha varit godkänt.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.64 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa