Anslutningskabel för spishäll

10 apr 2017 09:01 - 10 apr 2017 19:16 #1 av Konstruktör el
Hej,

Jag kommer att koppla in en induktionshäll om någon vecka och vill veta om jag nu tänker rätt kring detta..
Induktionshällen är köpt på Ikea. När jag bröt förpackning så såg jag att anslutningssladden såg lite annorlunda ut ..
i ena änden på kabel var både L1 samt L2 ihop tvinnad av någon anledning.. men efter att jag läst igenom produktbladet samt såg hur kopplingsschemat såg ut så kunde jag konstatera att man hade två olika alternativ.
Det ena var att separera L1 samt L2 åt så att man kunde ansluta de till var sin fas( 16A ) eller köra på som det är och säkra av 10mm2 kabel med 32A automatsäkring vilket känns ej installationsvänlig ... personligen tycker jag att alternativ 1 är det mest optimala... Vad tycker ni?

Bifogar lite bilder :)







Tack på förhand!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2017 11:29 #2 av Johan Runesson
Hej.

Du har redan gett svaret själv. Om det finns minst två olika faser i centralen, så är det självklart bästa alternativet att använda dessa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2017 11:31 #3 av elmont
Har du läst sista meningen på sista "bilden" ? Ja det är bättre med två olika faser och nolla än en fas och nolla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2017 11:36 #4 av Konstruktör el

Johan Runesson skrev: Hej.

Du har redan gett svaret själv. Om det finns minst två olika faser i centralen, så är det självklart bästa alternativet att använda dessa.


Hej

Ja precis det finns två lediga grupper på 16A i elcentralen. Toppen . ville bara dubbelkolla! :)

Tackar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2017 14:00 #5 av Christer Djerf
Kolla bara att de ligger på olika faser annars kommer du överbelasta nollan!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2017 14:14 #6 av Konstruktör el

Christer Djerf skrev: Kolla bara att de ligger på olika faser annars kommer du överbelasta nollan!


Vilken menar du nu då? på plinten i spishällen eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2017 16:11 #7 av Rikard Ågren
Nej i elcentralen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2017 05:11 #8 av Johan Runesson
Om du mäter mellan de säkringar du tänker koppla in hällen på, så ska det vara cirka 400v. Skulle det vara 0v eller om du är i t.ex. Norge och det kan vara 230v, så kan du inte koppla in hällen på dessa säkringar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2017 08:14 #9 av Konstruktör el

Johan Runesson skrev: Om du mäter mellan de säkringar du tänker koppla in hällen på, så ska det vara cirka 400v. Skulle det vara 0v eller om du är i t.ex. Norge och det kan vara 230v, så kan du inte koppla in hällen på dessa säkringar.


Precis, det sitter 3st dvärgbrytare på 16A i centralen. 2 utav dom ( L1 respektive L2) går till spishällen som jag kommer att koppla in inom kort samt den tredje fasen L3 går till ugnen. Mätte både i norm centralen samt i det befintliga apparatdosan för spis och fick 400V mellan faserna. Man kunde också ganska snart konstatera att det var inga problem att koppla in spishällen eftersom 5 trådar var redan framdragna i apparatdosan så det var bara att mäta mellan faserna och kontrollera att det klarar belastningen ..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2017 17:55 - 12 apr 2017 17:55 #10 av Claes Börjesson
Hej !!!

Får man verkligen koppla in 2 olika faser ?

Spänningen är ju angiven som 220-240 inte som 230/400.

Är spisen godkänd för 400 volt ?

/Claes

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2017 19:54 #11 av Peter
Finns det ens 32A in till centralen?
Finns det uttag för 32A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2017 20:37 #12 av elmont
Ja man får (och bör) koppla in två (olika) faser och nolla om hällen är bygd för det, vilket är det vanligaste alternativet på hällar.
Och ska man ha 32 A uttag så är de CEE som gäller, men OM man verkligen skulle ansluta med 32 A så skulle man kanske använda en anslutningsdosa. Dock är det ytterst få som har tillgång till 32 A i vanliga bostadshus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2017 07:22 #13 av Torbjörn Forsman

Claes Börjesson skrev: Hej !!!

Får man verkligen koppla in 2 olika faser ?

Spänningen är ju angiven som 220-240 inte som 230/400.

Är spisen godkänd för 400 volt ?

/Claes


En spis med 230 V elementspänning, där varje last är ansluten för sig från en ytterledare till nollan, bryr ju sig inte alls om vilken fasskillnad det är mellan ytterledarna. Den fungerar precis lika bra inkopplad till två faser och nolla i ett 230/400 V trefasnät som i ett 230/325 V tvåfasnät med 90 graders skillnad mellan faserna, eller för den delen skulle den också gå bra att mata med 460 V enfas med mittuttag för nollan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2017 13:49 #14 av Richard
Har aldrig gjort detta, och kommer nog aldrig göra det, MEN.

Skulle det vara godkänt att dra fram 2st EQLQ 3g2.5 till en anslutningsdosa (U-56). Koppla in dessa 2 kablar i en 1-fas central, på 2 olika säkringar. Hällen vill ju ha 2st 1-fas säkringar.

Det blir 2 olika säkringar i samma dosa med 1st anslutningskabel till spishäll...

Känns helt fel. Man kan ju då lika gärna dra fram 3G4.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2017 16:50 #15 av Bo Siltberg
Lämpligheten kan man ju diskutera, men jag ser inga direkta hinder i reglerna för detta. Det är två separata kretsar, varje kabel för sin ström, och de är inte sammankopplade. Oberoende av om man ser det som en eller två grupper så får flera grupper dela rör och dosor bara man märker upp. Enda haken jag ser är skyddsjorden. Jag ser väl inga problem med att koppla ihop dem i dosan, men det känns inte rätt. Det känns heller inte rätt att enbart använda skyddsjorden från ena kabeln. Nåja, vi får se detta som en teoretisk utvikning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 10:18 - 16 mar 2018 10:24 #16 av Lars
Hej
Jag hoppas in här, kopplade in en häll nyligen med en sådan anslutningskabel. Jag var lite fundersam därför att det inte skulle gå att byta anslutningskabel, då man nu utrustat hällen med snabbkontakter, färdigkontakterat. Jag hade bara den kabeln att använda helt enkelt. Lgh har bara 1 fas, och i min värld ser det ut som man kopplat ihop 2 st 1,5mm2 till en, samma med nollorna, och så har man bara 1 x 1,5mm2 i skyddsjorden. Ringde ikeas "support" och frågade om det gick att köpa en anslutningskabel med dessa snabbkontakter och med större area, då de påstår att hällen kan kopplas till 1fas i sverige, men icke. Svaret var bara, den kan kopplas in på 1x32A eller 2X16A...jag garvade lite och lade på och kopplade in hällen med den medföljande kabeln. Gruppen är avsäkrad 20A i centralen.
Hur hade ni gjort?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 12:38 #17 av Jonas
Jag skulle ha gjort som du gjort.

Men det här med skyddsjorden känns väldigt fel... den ska ju kunna hantera största möjliga felströmmar och säkrar man av en 1,5mm2 skyddsjord med 32A som de säger är okej så får inte jag i hopp det i mitt lilla huvud.

Nu har du ju "bara" 20A på en 1,5mm2. Så det fungerar väl säkert i praktiken men vackert är det inte och det känns fel även regeltekniskt. Men om tillverkaren säger att det är okej....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 14:02 #18 av Bo Siltberg
För en installationsledning får säkring för kortslutningsskydd av 1.5 mm² vara högst 20 A. För apparater anger standarden 4 mm² för märkströmmar upp till 32 A men det innefattar belastningsström.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 14:53 #19 av Lars
Kommer de runt nått regelverk genom att ha parallella ledare i anslutningskabeln?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 18:26 #20 av Bo Siltberg
Nej parallella ledare är bara dumheter, och 2 x 1.5 mm² når ändå inte upp till 4 mm²

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.205 sekunder

Senaste foruminlägg