Beräkna avgift effektabbonemang

30 aug 2016 14:54 - 30 aug 2016 14:57 #1 av Johnny
Jag skulle behöva lite hjälp angående effektabbonemang.

Om jag har förstått det rätt så betalar man en avgift baserat på högsta effekttoppen (och ev. på snittet?) samt löpande per kwh . Jag tror mig ha förstått att om man kan sprida sitt effektuttag och minska topparna så kan man reducera sin avgift. Nu undrar jag om det finns något sätt att beräkna kostnadsskillnad om man jämnar ut topparna? Förutsätt att kunden har Eon syd som leverantör.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få att klargöra hur detta fungerar.
(Flytta gärna till passande forum om detta är fel)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2016 19:44 #2 av Mikael Malmgren
Kolla E.ONs hemsida, de förklarar det där, E.ON Effektab

"Förenklat uttryckt kan man säga att du betalar för hur mycket du använder elnätet, oavsett huvudsäkring. Din genomsnittliga effekt mäts varje timme och du betalar sedan för hur stor kapacitet du som mest behövt, alltså för ditt högsta genomsnittliga timvärde under månaden. Om du kan jämna ut ditt effektbehov, kan du spara pengar."

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg