Lagligt eller ej?

16 jul 2016 12:31 #1 av Marcus Norlander
Kör eget, nästan heltid åt lokala nätbolaget. Blir uppringd av en besiktningsingenjör som jag sedan tidigare är bekant med som vill ha hjälp att isolationsmäta ett nybygge i Åre. Visst, bra pröjs för en enkel mätning så vi drar iväg. Väl på plats är man inte färdig på långa vägar, kåken byggs av ett Litauiskt företag och gubben som basar är norsk. Köparen som är från Mälardalen är också där, vi förklara att vår resa är onödig och att vi inget kan göra. Men han ber oss kolla status på det lilla som väl är gjort och... Man har dragit nån form av EKK i rören/slangarna och få apparater är monterade i dosorna samt att centralerna saknar komponenter.
På vägen upp får jag en olustkänsla, den visar sig befogad.
Man har alltså dragit 3*1,5 brun/blå/GG överallt. I en trappkoppling har man använt blå och GG som trapptrådar!?! Det är bruna tändtrådar överallt!?! Jag säger åt köparen och norsken att detta inte är OK, att de måste dra i nya trådar med rätt färger mm. Nu börjar det gå upp för mig!!? De vill ha mig att isolationsmäta installationen så "stugan" kan klara en slutbesiktning!! Stuga säger de, en palats i mina ögon.. Men de har alltså ingen behörig installatör för bygget??! Jag kan ju göra en okulärbesiktning samt isolationsmätning, men hur installationen är gjord från grunden kan jag ju inte säga nåt om. Det blir ju nån form av efterbesiktning jag kan göra.
Hur ser ni på ett sådant uppdrag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2016 13:34 #2 av Johan
Svar från Johan i ämnet Lagligt eller ej?
Låter som ett riktigt fuskbygge!! Dumt att bli indragen i det säger jag...jag skulle tackat nej och åkt därifrån. Kan ju bli något allvarligt fel i framtiden då är det ju onödigt att din firma finns med på någon faktura om mätning eller liknande...
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2016 18:40 #3 av Rikard
Svar från Rikard i ämnet Lagligt eller ej?
Jag håller helt med föregående! Låter ruggigt att bli indragen i något liknande. Bara att tacka nej och åka därifrån. Usch för sådana "erbjudanden"!

Elektriker sedan 2010, woho!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2016 20:33 #4 av Marcus Norlander
Svar från Marcus Norlander i ämnet Lagligt eller ej?
Jag tänker mig att jag endast gör isolationsmätning, besiktning av befintlig anläggning. Jag friskriver mig givetvis för ansvar över hur installationen är utförd. Men en fundering som uppkommer, bygglovshandläggaren på Åre kommun lär väl vilja se en underskrift från de som gjort installationen? Sålänge jag bara besiktar en befintlig anläggning med isolationsmätning och kontroll av JFB kan jag inte behöva stå till svars för annat än att mätvärdena var OK då jag mätte?
Eller ska jag ringa elsäkerhetsverket? Detta är ju en installation som du eller jag skulle gjort istället. Har säkert blivit billigare? Samtidigt har karln från Mälardalen köpt ett färdigt hus, säljarna lär ju ha gått ed på att alla krav vi har i Sverige uppfylls??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2016 21:07 #5 av Marcus Norlander
Svar från Marcus Norlander i ämnet Lagligt eller ej?
Jag glömde skriva att jag kontaktat bygglovshandläggaren i Åre men ännu inte fått nåt svar, ska bli kul att höra deras syn på ärendet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jul 2016 05:35 #6 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Lagligt eller ej?
Släpp kontakten med bygget - och gör en anmälan till elsäk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jul 2016 06:19 #7 av müssli
Svar från müssli i ämnet Lagligt eller ej?
Om du har full beläggning för övrigt tycker jag du ska lämna bygget.
Det finns ingen anledning att hjälpa till i det läget. Risken är att man börjar tulla på sina egna gränser när man väl har satt igång, allt för att vara snäll och försöka hjälpa till.

Visst, du kan göra en meggning när anläggningen är klar och skriva under på hur mätvärdet ser ut om kunden vill det men att stå för hela bygget hade jag aldrig gjort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jul 2016 09:48 #8 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Lagligt eller ej?
Dags att citera den danske affärsmannen Simon Spies:

"Det svåraste med att göra bra affärer är att tacka nej till de dåliga"

Många är indoktrinerade med att ett jobb är alltid ett jobb. Bara att du tog dig tiden att skriva om detta jobb på denna sida och fråga om det säger att din magkänsla redan dömt ut det som en dålig affär.
Ta den inte, hur fel det än känns att tacka nej till jobb så försök undvik dåliga affärer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jul 2016 19:57 #9 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Lagligt eller ej?
Besiktningsingenjören vill ha hjälp att isolationsmäta?
Är det hans ansvar att mäta?
Han om någon borde väl fatta hur det funkar?
Det är väl behörig installatör som ska ange vad som ska mätas om det nu inte finns avtal där det står vilka mätning gar som ska utföras.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jul 2016 16:11 - 18 jul 2016 16:12 #10 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Lagligt eller ej?
Jag skulle dokumenterat med bilder och sedan anmält till polisen och elsäkerhetsverket.

ANMÄL BRISTER I ELANLÄGGNINGAR ELLER HOS ELINSTALLATÖR

Doing fun stuff
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2016 14:15 #11 av Andreas
Svar från Andreas i ämnet Lagligt eller ej?
Har själv blivit förfrågad om att mäta ett bygge på 4 hus där den "ordinarie" el-firman inte hade tid. Det var en väl bekant som bad om tjänsten, men när ordinarie inte har tid är det nånting som inte stämmer. Och även här var det en litauisk "elektriker" som gjort jobbet, när jag hörde det tvärneka jag.
Hörde runt lite bland byggare och det visade sig att hela bygget var ett svartjobb. Så nej tack.

Kommer bara bita en i baken i framtiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2016 15:13 - 10 aug 2016 15:14 #12 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Lagligt eller ej?
Gör Inga hastiga rörelser! Ta av dig jackan långsamt och lägg den försiktigt på golvet. Backa sedan därifrån sakta och när du kommit utan synhåll så springer du allt vad du kan långt, långt bort därifrån.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 15:28 #13 av Marcus Norlander
Svar från Marcus Norlander i ämnet Lagligt eller ej?
Japp, slutade med att jag ringde polisen idag. Den "behörige installatören" skyllde på att grabbarna varit i Norge och arbetat och därför gjort lite tokigt. Nåväl, vi var ju där för att köparen av det nyckelfärdiga huset från Litauen ville ha en opartisk besiktning.
Men när allt såg rätt ut så ringer han och vill att jag ska göra en färdiganmälan?!

Jaja, det var ju precis det ni alla sade

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 16:45 #14 av Marcus Norlander
Svar från Marcus Norlander i ämnet Lagligt eller ej?
Ååhhhhh.. bara en del av mitt svar kommer med! Varför??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 16:59 #15 av Marcus Norlander
Svar från Marcus Norlander i ämnet Lagligt eller ej?
Kan kanske vara att jag använde smiley ur telefonen (fruktmodellen)?
All text efter den försvinner nät jag postar??

Nåväl, jag hörde som sagt korparna kraxa..

Så nu vägrar han betala tills att jag gjort en färdiganmälan till Jämtkraft. Vilket ALDRIG kommer att ske!
Att jag förlorar 10000kr kan jag leva med bara gubb'fan får det hett om öronen!!
Jag orkar inte strida alltför mycket nu, farsan och började bygga fjällstuga i höst men som en blixt från klar himmel har han just fått ett cancerbesked, 67 år ung. Nyss hur pigg som helst. Nu med ena benet i graven. Det mesta är tungrott som ni förstår.....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 18:11 #16 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Lagligt eller ej?
Det är surdegarna man lär sig mest på. Har gått på reäla nitar av de med semestrande hjärnceller och är idag ganska glad för detta då jag blivit mycket noggrannare. Tråkigt med farsgubben.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.073 sekunder

Senaste foruminlägg