Tryckströmbrytare

23 maj 2016 18:34 #1 av Patrik
Aldrig sysslat med dessa tidigare men undrar om följande inkoppling är rätt för 1-fas. Finns ingen beskrivning eller kopplingsschema och inte kunnat hitta någon på nätet för den delen heller.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2016 19:55 #2 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Tryckströmbrytare
Det ser rätt ut! Annars får du prova dig fram. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2016 20:03 #3 av Torbjörn Forsman
Jag instämmer i att det ser rätt ut.

Ett par ytterligare tips om tryckströmbrytare:
Jag antar att den ska mata en vattenpump eller kompressor med enfas asynkronmotor? Sådana motorer är ganska besvärliga induktiva laster som ger otrevliga överspänningar och ljusbågar då tryckströmbrytaren slår i från. Kontakterna håller mycket längre om man sätter lämpliga gnistsläckare (t ex varistorer och/eller RC-nät) parallellt med dem.
Om det är frågan om en vattenpump, och speciellt om tryckströmbrytaren är inkopplad på ofiltrerat vatten, så se till att den sitter vertikalt med vattenanslutningen rakt nedåt. Annars kan det med tiden samla sig sand och slam i fickan vid membranet, så att det inte kan röra sig fritt.
Se till att den sitter på ett lugnt och vibrationsfritt ställe, alltså inte fast monterad på en vibrerande maskin. I så fall är det bättre att koppla in tryckströmbrytaren via en liten bit armerad slang och ordna ett eget väggfäste eller liknande.
När det rör sig om vatten, så tänk på risken för galvanisk korrosion om den är ansluten både till elnätets skyddsjord och, via metallrör eller armerade slangar, till en vatteninstallation. Det kan vara lämpligt att sätta dit 10-20 cm av någonting isolerande, t ex PEX-rör, i serie med vattenledningen till den.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Stefan Ericson, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2016 06:10 #4 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Tryckströmbrytare
Utav ovan nämnda anledningar är det ofta lämpligt att låta tryckströmbrytaren endast ingå i manöverkretsen för en större kontaktor med motorskydd och gnistsläckare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2016 17:17 #5 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Tryckströmbrytare
När bytte pressostat namn till tryckströmbrytare?
Förra sommaren bytte grannen och jag pump i gemensam brun. Jag letade efter pressostat och hittade ingen. Det var en av byggarna här som viste att det heter tryckströmbrytare.
Vår gamla pump körde jag på frekvensdrivnig och den pumpen, var från 1978, och gav max 2.2kg/cm2. den nya kom upp i 5kg/cm2. Då fastnade tryckströmbrytaren. Jag kopplade in en elektronisk, med relä och powersuplie. Jag borde byta till en tryck stömbrytare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2016 18:04 #6 av Johan Larsson
Svar från Johan Larsson i ämnet Tryckströmbrytare
Rätt kopplat kopplade in en likadan i måndags

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg