Dimensionering av elkabel till grusgropen för krossverk.

24 mar 2016 19:42 #1 av Henrik
Hej !
Jag har en jordbruksfastighet med en lite grustäkt för gårdens och skogens eget husbehov.
Jag vill nu kunna köra ett litet krossverk där och tanken är att kunna köra detta på elnätet för att slippa skaffa ett elverk.
Själva krossen är ganska liten så några stora laster är det inte frågan om, iaf inte om man jämför med stora moderna krossverk :)

Totalt är det 3 st elmotorer som ska drivas samtidigt på totalt 22 kw tillsammans.
1 st 11 kw motor till krossen. Denna driver ett stort svänghjul och går konstant,
1 st 5,5 kw motor till en transportör. Denna går också konstant från det att man startar den.
1 st 5,5 kW motor till en matar. Denna blir det mycket start och stopp på.
Kan ev montera frekvensstyrning eller mjukstart på denna i nödfall.

Som det är nu så har jag ett pumphus 70 meter från grustäkten så jag tänkte skarva på mig där med "skarvsladd" om det går.
Ni vill nog ha lite mera info för att kunna räkna så ni får det jag har i huvudet nu:

Vi börjar väl vid transformatorn då. Från trafon går en 290 meter lång 150mm2 alu kabel till mitt mätarskåp.
( jag antar att detta inte är den svaga länken ).
Från mätarskåpet går en separat slinga på 170 meter till pumphuset. Kabeln är en Alus 4x25 mm2 ( alu ).
Sista 70 metrarna tänkte jag skarva med 5G16 RDOE med 63 amp handskar. Alltså kopparkabel.
Tanken är att sätta upp en till tillfällig huvudcentral antingen vid pumphuset eller framme vid grusgropen ?

Själva mätarskåpet böt jag ut nyligen till ett större 63 A Garo" farmarskåp " med fördelning (5 grupper undersäkringar).
Som det är nu har jag 35 A huvudsäkringar men har ju möjlighet att säkra upp.

Hur tror ni det blir med spänningsfall och klarar detta utlösningsvillkoren ?
Detta är ju inget som kommer att gå året runt utan det ska kanske användas max 20-30 timmar varje sommar och när det inte används så tas ju "skarvsladden" från pumphuset bort.
Inga andra känsliga lastar ska heller användas så lite spänningsfall bör väl elmotorerna klara ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2016 21:56 #2 av Kristian Göransson
Kontakta en elfirma, du måste få räknat på kabeldimensionering och annat. Lita inte på internetforum när det gäller sådant.
Ska man ens kunna räkna på det behöver man veta förimpedansen ock Ik3 i din nätägares anslutningspunkt. Det räcker inte med kabeldimensioner, längd och typ.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2016 23:38 #3 av Henrik
Förimpedansen ock Ik3 har jag ingen aning om men jag får väl kontakta nätägaren efter påsk och höra då.

Vad jag vet är att transformatorn och elnätet både före och efter trafon är nytt sen 1 år tillbaka och det är rejält dimensionerat fram till mitt mätarskåp för att jag ska kunna säkra upp till 125 A i framtiden ,så den svaga länken bör
ju vara mitt eget nät från mätarskåpet fram till pumphuset.

När det nya nätet byggdes så nämnde jag att jag ev kommer att ha stora motorlaster framöver och det skulle inte vara några problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2016 11:12 #4 av Electrum
Någon med Elvis här borde nog snabbt kunna mata in uppgifterna och ge lite preliminärt på om det verkar vettigt eller är helt uppåt väggarna.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2016 11:54 #5 av Michell Martic
Ett tips oavsett kan vara att ta effekterna av motorerna som ska vara igång samtidigt och addera dessa. Sen får man ha i åtanke att den angivna effekten är den avgivna mekaniska effekten på axeln vilket innebär att du garanterat kommer gå över denna effekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2016 12:41 #6 av Bo Siltberg

Kristian Göransson skrev: Kontakta en elfirma, du måste få räknat på kabeldimensionering och annat. Lita inte på internetforum när det gäller sådant.
Ska man ens kunna räkna på det behöver man veta förimpedansen ock Ik3 i din nätägares anslutningspunkt. Det räcker inte med kabeldimensioner, längd och typ.


Men nu är detta ett proffsforum så tala för dig själv ;)

Det går utmärkt att dra från höften med ingående data. Det blir en jordslutningsström på drygt 300 A och ett spänningsfall på 5-6% vid 40 A fasström. Det blir alltså på gränsen, och lite besvärligt att hitta rätt överströmsskydd för skydd av kablarna. Den största flaskhalsen är dina 170 meter till pumphuset. Du skulle behöva dubblera den arean, kanske då fundera på en egen ledning från mätarskåp till grusgropen?
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2016 14:53 #7 av Henrik
Ledningen till pumphuset är nu en luftledning men tanken är att den ska grävas ner på sikt.
Hade tänkt bygga en maskinhall i närheten av pumphuset
och då gräva ner 4x50mm2 alu fram till maskinhallen och sedan gå vidare till pumphuset därifrån.
Problemet med detta är att jag behöver grus för anläggande av väg och gårdsplan till maskinhallen så det blir i lite fel ordning.
Visst har jag kunnat dra en egen matning med 50 eller 95mm2 direkt till grusgropen men allt är ju en frågan om kostnad.
Man är ju lite snål, det är väl därför man vill krossa sitt eget grus istället för att köpa hem 5-6000 ton :) Blir det för dyrt och omständigt med drift via elnätet
så är det kanske bättre att köpa ett elverk för
60-70.000kr men man vill ju helst slippa det. Det blir ju även en till motor att serva och underhålla då :(

Säger ni att det ligger på gränsen med det elnätet jag har nu så skulle det kanske duga för mig:rulla:
Det är ju som sagt en högst tillfällig installation som kommer att köras några timmar / år och när inte jag är där så kopplas det ju ur. Det är ju bara jag själv som kommer att använda det också.

Löser man några problem med en ny huvudcentral (HC63) med jordfelsbrytare på plats i grusgropen och ev säkra ner en extra gång vid pumphuset innan sista motorkabeln till grusgropen ?
Det har tidigare på gården varit avsäkrat med 63A huvussäkring och då satt ett vanligt mätarskåp med gänga 3 och bara 1 grupp säkringar. Alltså skyddades ledningen till pumphuset då av 63 A.
Tänkte mig kanske så här
Mätarskåp = 63 A
Pumphus = 50 A
Byggcentral grusgrop = 35 A
( Det går att köra allt på 35 A Säkring )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2016 20:42 #8 av Bo Siltberg
Självklart ska du ha en egen grusgrop för att tillverka grus till din egen gårdsplan! Du skulle bli kompis med min granne.. :)

Att det tidigare möjligen satt en 63 A säkring till pumphuset betyder inte att det var rätt och att du kan använda 63 A igen! Det låter dock rimligt att det skulle ha fungerat, dock utan att jag slagit i några tabeller.

Men varför 63 A? Sätt den minsta säkring som behövs för den belastning som är aktuell, 40-50 A. Det kan fungera hela vägen till grusgropen (då pratar vi smältsäkringar, inte dvärgbrytare). Det måste inte finnas en nedsäkring i pumphuset om matande säkring täcker hela vägen, men det kanske kan vara lämpligt beroende på hur det ser ut. Du måste uppfylla frånkopplingstiderna, det spelar ingen roll att det bara är tillfälligt eller att endast du kommer att använda maskinerna. Den sista byggcentralen i grusgropen bör innehålla JFB. Att spänningsfallet blir lite högt kan skada motorerna, men det är ingen säkerhetsrisk.

Då du behöver säkra upp mätarsäkringarna så måste du ha ut en elinstallatör som samtidigt kan mäta mer exakt vad du har för ledningsimpedanser och kortslutningsströmmar. Det ligger inom rimlighetens gräns att din plan fungerar.

Det kanske går att hyra ett elverk om det inte skulle fungera?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2016 23:27 #9 av Henrik
Bäst är kanske att höra med nätägaren då. Dom bör ju ha alla siffror fram till mitt mätarskåp iaf.
Har hört mig för lite bland elektriker om det här tidigare men det verkar som det inte är det enklaste att räkna på om man inte är van med att projektera nya nät.

Vad motsvarar 25mm2 alu kabel för area om man istället skulle gå på koppar ?
Går jag direkt från mätarskåpet till grusgropen med en skarvsladd så blir sträckan "bara" 160 meter.
Alltså 80 meter kortare. Har ca 200 meter rdoe 5x16 hemma så det kanske skulle vara ett bättre alternativ ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 10:19 #10 av Bo Siltberg
Det är inga konstigheter att räkna på detta men det kräver ju lite utbildning som alla elektriker kanske inte har. De ska åtminstone kunna ta med sig frågan hem till firman efter att ha mätt upp det som behöver mätas.

Du kan grovt använda faktorn 1.5 mellan koppar och aluminium, så 16 mm² cu motsvarar ung 25 mm² al.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 16:22 #11 av Tomas Karlsson

Henrik skrev: Bäst är kanske att höra med nätägaren då. Dom bör ju ha alla siffror fram till mitt mätarskåp iaf.
Har hört mig för lite bland elektriker om det här tidigare men det verkar som det inte är det enklaste att räkna på om man inte är van med att projektera nya nät.

Vad motsvarar 25mm2 alu kabel för area om man istället skulle gå på koppar ?
Går jag direkt från mätarskåpet till grusgropen med en skarvsladd så blir sträckan "bara" 160 meter.
Alltså 80 meter kortare. Har ca 200 meter rdoe 5x16 hemma så det kanske skulle vara ett bättre alternativ ?


Där har du en utmärkt lösning direkt från källan till grusgropen, speciellt som du redan har lämpligt material tillgängligt. Du hamnar vettigt till med den dimensionen och längden, ska ganska mycket till om man inte skulle kunna utgå från att så är fallet. Du kan ju passa på att ta in uppgifterna för din inmatningspunkt från leverantören så kan man ytterligare stärka svaret.

Och för ditt krossverk skulle jag tänka mig att det bara är själva krossen man ska se som fullt eller åtminstone hårt utnyttjad nominellt, transportörerna särskilt inmatningsdelen lär inte vara så hårt lastade. Så med den i sammanhanget blygsamma effekten får du inte problem med störande spänningsfall som iofs är kraftigt degraderande för en asynkronmotor.

Häller du efter övrig last i din anläggning de få timmar du kör bör du klara dig på dina nuvarande 35 A säkringar, knappast vettigt att gå upp för den lilla nyttjandegraden kanske går att mata lite lugnare istället. Och att stärka upp slingan via pumphus med ny grov kabel som inte behövs där är väl lätt ekonomiskt vansinne, din ALUS funkar bra för den delen tillsvidare och kan dimensioneras på nytt kanske klenare om du av någon anledning vill gräva dit.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 18:09 #12 av Michell Martic
Ingen som reagerar på orden "jordbruk", "skarvsladd", "80 meter" och "RDOE"? Behovet av att känna sig behövd verkar vara större än förmågan att analysera risker.

Henrik, ta kontakt med en elinstallationsfirma som har vana av jordbruk som kan hjälpa dig. Du nämnde snålhet i tidigare inlägg, men det är sällan det kostar pengar att få ut någon till att titta på jobbet. Väl där kan du få förklarat de saker som är relevanta istället för som här i ett forum där det egentligen bara handlar om skattningar. Och oavsett vilket så finns det mer att ta hänsyn till än det som diskuterats hittills.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 18:59 #13 av Tomas Karlsson
Samtliga av dina signalord Michell står inte i något motsatsförhållande till att TS på ett både lyckat och säkert sätt skulle kunna driva sin tillfälliga krossanläggning en knapp arbetsvecka.

Det kan finnas förbehåll och att analysera fallet kan ju vara intressant i ett forum som detta. Så var inte så knapp, forumet skulle som jag ser det må bra av dina mer explicita synpunkter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 19:25 - 26 mar 2016 19:59 #14 av Henrik
Michell Andersson:

"Jordbruksfastighet" betyder inte att det finns nåt jordbruk eller djur, Det har då inte funnits några djur dom sista 50 åren på fastigheten iaf. Däremot skog och en hel del skogsvägar som behöver rustas.

Jag nämnde snålhet ja, men det betyder ju inte att jag inte vill ha det riktigt gjort.
Det jag menade var väl att jag kan skita i grusgropen och krossverket men då lär jag köpa in grus för
500-800.000 kr istället.
Menade också att räcker inte nätet eller den utrustning jag har så är det bättre att investera i ett elverk istället för att kosta på ett tillfälligt nät. Elverket går ju att sälja den dag man inte behöver det längre och troligtvis har man då igen pengarna på det.

"Skarvsladd" ? Känns det bättre för dig om jag kallar det motorkabel, byggström eller vad är du ute efter ?
Du förstår nog vad jag menar.

"RDOE" ? Om det känns bättre för dig kan vi kalla den för bara 5G16 så får du väl fråga vad det är för kabel jag menar istället.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 20:31 - 26 mar 2016 20:45 #15 av Michell Martic
Jag tolkade inte jordbruk som att det skulle gå djur på marken eller att du nödvändigtvis odlar något ens. Jordbruk är dock ofta associerat med tunga maskiner. Det var det som var min poäng, inget annat. Med tunga maskiner följer alltid risken för mekanisk åverkan.

Jag förstår vad du menar, men du förstod nog inte vad jag menade. Med skarvsladd så brukar folk avse något som inte är en permanent installation. Med det så antog jag att du hade för avsikt att ha kabel ovan mark och inte i marken, vilket ställer särskilda krav på val av materiel och utförande samt kompletterande skydd. Enligt elinstallationsreglerna så har du dock bara två alternativ för denna typ av anläggning, antingen förlägger du kabeln i mark (och då givetvis en typ av kabel som får förläggas i mark alternativt i SRN) på ett riktigt sätt eller så kör du isolerad luftledning på stolpe 6 meter ovan mark. Utöver detta så finns ett allmänt krav för samtliga kretsar gällande användning av jordfelsbrytare för både trädgårdsmästerier och jordbruk, även för huvudledningar (dock upp till 300 mA). Man kan ju fundera på vad detta får för effekt på utlösningsvillkoret som var en av de frågor som varit främst behandlad, kanske dock på ett oriktigt sätt eftersom man inte förhåller sig till samma tider med avseende på utlösningstiden då installationen ska matas via jordfelsbrytare.

Hela min poäng handlade dock om mekaniskt skydd för installationen. Den poängen verkade dock ha gått rakt förbi vilket egentligen bara talar ytterligare för min tidigare inställning, ta kontakt med en elfirma som jobbar med sånt här. Och gör inte misstaget att tro att jag hängt upp mig på en definition. Det är snarare så att jag ser framför mig ett scenario som inte alls verkar ha diskuterats vilket egentligen har större betydelse än något av det som ni diskuterat hittills.

Gällande tidsbegränsningen så ser jag inte hur det är relevant annat än för din egen del, och då främst som en ekonomisk fråga: Är det lönt att lägga ner pengar på att göra detta ordentligt om det bara ska vara igång tillfälligt?

Jag skapar mig dock en uppfattning av ditt inre resonemang Henrik (de tankar du har i frågan som du inte lyfter i denna tråd) då du väljer att dryfta frågan här, ett internetforum, hellre än att diskutera frågan med någon på plats som har rätt kompetens för att ge dig de svar du behöver för att få en installation som är korrekt utförd. Inlägg nummer två i denna tråd var bäst ute i min mening. Och proffsforum eller ej så har du själv inte den kunskap som krävs för att kunna vara tillräckligt källkritisk. Vi som skriver här kan lika väl vara ett par tomtar som inte har en aning om det vi skriver om.
Följande användare sa tack: Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2016 01:11 #16 av Henrik
Med din inställning så kan man alltså inte fråga något på ett forum.
Jag har nämnt 2 gånger nu att jag ska kontakta nätägaren för hjälp med beräkningen men nu är det som
sagt långhelg så jag ville bolla frågan med nån under tiden. Vad gör man då det bäst ?
På ett elforum eller tycker du jag ska fråga nån på ICA ?

Sen angående förläggning av kabel på mark.
Tolkar jag dig rätt så är det nästan förbjudet. Var går gränsen då när man får göra det och inte isf ?
5, 20 , 50 meter eller en viss belastning eller ledningsarea ?
Hur gör "privatägare Svensson" tror du när han kopplar in sin vedmaskin med 50 meter "skarvkabel" eller
när det dras tillfällig el till tivolin, marknader och byggarbetsplatser ?

Oavsett om jag kommer att gräva ner eller dra en 150mm2 luftledning så lär jag ju gå sista 50-60 metrarna
med en gummikabel på mark. Om du inte visste hur det funkar i en grustäckt så förändras ju alltid terrängen där så en fast installation funkar inte sista biten fram till maskinerna så denna lösning lär användas även om jag kör med elverk.

Att jag inte nämnt nåt om mekanisk åverkan betyder ju inte att jag inte tänkt på detta.
Frågan är väl för självklar för att ens ta upp tycker jag och detta behöver jag ingen hjälp med att göra en riskbedömning på.
Är man för dum att tänka på detta är man nog inte långt ifrån att bli omyndigförklarad.

Det jag ville ha hjälp med här var alltså att diskutera om spänningsfall och utlösningsvillkor är rimligt att uppnå med den utrustning jag har. Har jag varit otydlig med denna fråga så ber jag om ursäkt !
Tydligen kan enligt dig ingen här hjälpa mig med detta med dom uppgifter och parametrar jag har nu så jag säger väl en tredje gång att jag får ta kontakt med nätägaren efter påsk då.

Det känns lite som att du har bestämt dig för att detta inte kommer att funka oavsett hur jag gör :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2016 07:45 #17 av Bo Siltberg
Självklart får du ställa frågor här. Du får råd, men det ersätter ju inte en elektriker, det är sant. Dina nya ansats sänker spänningsfallet till ca 4 % så det är en klar förbättring. Det blir ju ännu bättre av om alla maskiner inte går samtidigt. En 35-40 A smältsäkring i matande ände ska av allt att döma också ligga väl inom gränserna för att uppfylla frånkopplingstiderna fram till byggcentralen. Byggcentralen använder troligen dvärgbrytare och där kan 32 A blir på gränsen, men å andra sidan har den väl en JFB?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2016 08:35 - 27 mar 2016 08:48 #18 av Michell Martic
Att döma av ditt svar så kan jag återigen bara råda dig att du kontaktar en elfirma (inte nätägaren, du verkar ha en oklar uppfattning av vad dessa gör och inte gör). Dessutom så verkar du ha en klar uppfattning om att jag inte förstår vad jag skriver om. Om så är fallet så kan du ju istället selektivt avfärda det jag skriver.

Jag önskar dig lycka till med dina förehavanden!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2016 10:31 #19 av Bo Siltberg
Michell, kan du inte istället förklara varför en RDOE skulle vara olämplig liggande på marken för tillfällig användning, givetvis nöjaktigt skyddad mot maskiner etc.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2016 11:56 #20 av Henrik
Varför jag ska kontakta nätägaren istället för en elfirma ?
På min mark finns ett pågående projekt med att gräva ned ledningar, både lågspänning och högspänning.
Det ska även bytas ut några transformatorer.
Han som räknar på projektet där är även samma person som jag har kontakt med angående markavtal för ledningsrätt mm.
Borde inte personen som beräknat och dimensionerat nätet fram till mitt mätarskåp vara rätt person för även detta ?
Borde det inte vara bättre att ta det med honom istället för att ta in el elfirma som varken kommer att få sälja varken material eller arbete till mig ?
En fråga till på det :
Vem tror du räknar på detta billigast?
Han som vill ha till mer markavtal med mig och ändå är på plats ganska ofta eller elfirman som aldrig har och aldrig kommer att göra ett jobb åt mig efter detta ?

Ser fram emot ett svar om lämpligheten med förläggning av gummikabl på mark och varför jag ska låta bli det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.083 sekunder

Senaste foruminlägg