- Tack mottaget: 0
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Du måste börja med att räkna ihop och bedöma anslutningseffekten. Svaret på de två andra frågorna går ej att ge utan effekten.Sam Gold skrev: Hej Forumet!
Skulle behöva er hjälp att räkna ut en sak, jag bifogar en bild som en vän fick till sin restaurang.
Jag undrar följande:
* Hur räknar ni ut vilken ampere som skall sitta som huvudsäkringar?
* Total anslutningseffekt
* Anslutningskabelns area
Electrum skrev:
Du måste börja med att räkna ihop och bedöma anslutningseffekten. Svaret på de två andra frågorna går ej att ge utan effekten.Sam Gold skrev: Hej Forumet!
Skulle behöva er hjälp att räkna ut en sak, jag bifogar en bild som en vän fick till sin restaurang.
Jag undrar följande:
* Hur räknar ni ut vilken ampere som skall sitta som huvudsäkringar?
* Total anslutningseffekt
* Anslutningskabelns area
Så börja med att räkna ihop den absolut högsta effekten som kan bli i köket.
Håll även koll på om det finns någon enfaslast som är så stor att den kommer bli svår att balansera vettigt på faserna. I detta fall lär det nog inte vara några direkta problem med enfasförbrukare på uppåt 5kW i alla fall.
Men i en vanlig villa kan en sådan enfaslast ställa till problem och i sig göra att man måste ha onödigt stora huvudsäkringar.
När du räknat ihop maximal effekt så gör du sen en bedömning över vad som kan tänkas vara en vettig medeleffekt.
Ty t.ex. diskmaskinen drar maxeffekt just bara när vattnet värms, ugnen drar maxeffekt endast när den värms upp, och sen lite då och då när den väl nått inställd temp.
Här blir det ett stort mått av gissning, t.o.m för erfarna elektriker. Eller tja, de mer erfarna räknar och gissar kanske ingenting, utan går bara på en magkänsla, ungefär "Tja, sådana här kök har jag säkrat av med si-och-så många ampere förut, och det har ju gått bra."
Men för dig som vill lära dig saker och ting, och hur saker fungerar och hänger samman så är det säkert ingen dum övning för att känna sig fram över hur man kan tänka.
När du räknat och gissat färdigt så återkommer du i tråden med det, så får vi diskutera vidare.
Du lär dig löjligt lite ifall någon här bara spottar ut någon effektsiffra eller säkringsstorlek.
Det är endast genom att använda huvudet själv som man lär sig något.
Stefan Ericson skrev: Electrum, jag tror att det är, nästa omöjligt för en elektricker att tvinga en kock att laga mat utan el och där ifrån att bestämma hur många plankstekar kommer dom sälja.
En pizza ugn brukar ta 20A och ca 1/2 timme att värma upp. Pizzerian här har 2st sådana. 2 st värme element i luftaggregat, 6kW/st. Stekbord och ett otal frysar och kylar. Dom har säkrat med 35A. En säkring går ofta. Dom bytte passkontakten för något årsedan.
En korvmoj eller pizzeria brukar ligga på 50- 60 tusen kWh i årsförbrukning och ofta säkrade med 63A.
Stefan Ericson skrev: Inte kundtjänst.
Du verkar ränat lite fel.