Hur kopplar ni in en ny spishäll och ugn?

26 nov 2015 15:31 #1 av Strezz
Hejsan,



Vad säger "reglerna" om inkoppling av ny spishäll samt ugn. Eftersom tidigare var det ju perilexuttag. Grejjen med de var väl att man skulle kunna dra ut spisen när man vill göra rent bakom spisen etc. Men man har sett alla möjliga kopplingar av spishäll/ugn av nyare varianter av andra elektriker. Enbart en IP65 dosa med gummikablarna direkt in i dosan och kopplat med wagos i den, med dragavlastning. Men de känns inte riktigt rätt om man som sagt kanske vill göra rent?


Hur gör ni i detta läge? :)


Tacksam för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2015 16:25 #2 av Alexander N
Jag skulle vara mest nyfiken på att höra hur kökstillverkarna föreslår detta.

Men finns det plats så sätter jag kopl. + app-dosa för ett perilex+1-v. Dåligt med plats så blir det faktist en IP65 dosa med anslutningsledning till hällen, tar den dock så lång att man kan lyfta ur och lägga hällen på bänken brevid.

Är det nån som har en bra lösning som alltid fungerar så är jag väldigt tacksam, detta är alltid ett elände...
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2015 20:33 - 26 nov 2015 20:37 #3 av Peter
Skall alltid vara uttag. Tur det för det har räddat flera hus från att brinna ned. Det är inte alla som använder spisen som vet vart elcentralen sitter.
www.voltimum.se/articles/nya-regler-stickproppar-och-uttag

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2015 21:14 #4 av Strezz
Tack för seriösa svar!




Detta är verkligen ett elände som ingen vågar erkänna :D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2015 22:19 #5 av Electrum

Peter skrev: Skall alltid vara uttag. Tur det för det har räddat flera hus från att brinna ned. Det är inte alla som använder spisen som vet vart elcentralen sitter.
www.voltimum.se/articles/nya-regler-stickproppar-och-uttag

Fast just den artikeln från voltimum slog ju inte fast att det alltid måste vara uttag/stickpropp.

Har du någon annan källa på det?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2015 22:22 #6 av Richard
Perilex är igentligen inte speciellt bra om kunden inte trycker till den ordentligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 04:40 #7 av Peter
Sen så har jag sett att när de sätter mindre hällar så är det vanligt uttag. Tillverkarens rekommendation

Det gäller att kolla ursprungskälla bättre märker jag.
www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Pr...ckproppar-och-uttag/

"– En annan viktig förändring som kan beröra många är att föreskrifterna nu ger tydliga besked om de stickproppar som sitter på spisar, säger Katarina Olofsson. Spisar ska ha 16A PERILEX-stickpropp eller också bör de vara utformade för fast installation. Fast installation ska göras av behörig installatör och installatören får då avgöra om installationen i övrigt klarar av den belastning som spisen utgör."

Jobbigt för kund när man köper ny spis eller fall det blir fel på spis/häll.

För spis och ugn så finns det färdiga kombinationer.
www.norwesco.se/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 05:26 - 27 nov 2015 05:27 #8 av Bo Siltberg
Man kan nog tolka det som att ESV förordar perilex.

Läser man frågor o svar kring detta antyds dessutom att de Norska Norwescouttagen inte är önskvärda i Sverige, inte förbjudna dock. Man menar att dessa ska avsäkras med uttagets märkström på 25 A vilket givetvis innebär ett onormalt utförande med 3G6 till spisen.

Har nån läst föreskriften? Har bara skummat, men den innehåller ju för f** fler undantag än regler!! Denna föreskrift (och dess föregångare) känns dessutom fullständigt meningslös då den tar upp en mycket liten del av elmaterielen som alla har håller i sin hand dagligen, men de kan inte ta in detaljerna i föreskriften utan måste hänvisa till standarder för måttblad. Detta har vi betalat skatt för...
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 13:28 #9 av Michell Martic
Det där känns inte rimligt, att det ska säkras med märkströmmen. Ett vanligt vägguttag har ju normalt märkströmmen 16A. Inte sätter man 16A säkring för det. Likaså sätter du inte 6A säkring vid lamputtag eller 2A säkring vid europauttag.

Jag skulle avfärda detta fullständigt.

Sen kan man även fråga sig vad de har för grund att inte gilla uttaget trots att det är tillåtet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 14:40 #10 av Örjan Borgström
Vad man kan ha emot det är att det blir flerfasiga och enfasiga belastningar på samma trefasgrupp, vilket kan lösas med trefasig dvärgbrytare men det är värre i en diazedcentral.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 16:02 #11 av Michell Martic
Det håller jag med om. Själv tänkte jag bara specifikt på Norwescouttaget.

Gällande fallet med enfasuttag anslutet från samma grupp som perilex så gäller precis samma problematik som vid kombiuttagen. Det är väl detta du syftade på Örjan? Beskrivs ganska bra i EN's broschyr .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 20:05 #12 av J-Rock
Jag har iblanf byggt en egen variant av norwescos variant.
Har lagt två faser till hällen och en till ugnen.
Säkrar med 3x16A tresfasig dvärbrytare.


Har dock en fundering gring detta....
Många lägenheter matas bara med 1x20 eller 1x25, 4 eller 6 kvadrat.
Något snille kommer på att dom skall renovera och dunkar dit häll, ugn, fläkt, micro osv av mordent snitt, alltså mer effekt uttag än vad som fanns förut.
Framföralt så väljes det inte någon kombination av häll och ugn som kan drivas med 1x20A

Man kan ju koppla hällar så dom går på en fas, 1x20A, om man bortser från att man maxar effektuttaget i detta fallet och vill även ha en ugn kopplad på samma grupp, som då skall ha 1x16A, hur löser man detta på bästa sätt?
1x20A till hällen, perilexuttag, säkring på 16A, vu till ugn från gemensam dosa?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 20:16 - 28 nov 2015 09:05 #13 av Stefan Ericson
Att montera en stickpropp är att underlätta för en kund att själv byta spis. Då måste det finnas en blå ledning med. Jag har tidigare skrivit att min induktionshäll tar maximalt 28 Ampere per fas. Jag har 16 ampère in. Det betyder att det är plånboken som bestämmer om jag ska använda full effekt. Det skulle kosta många tusen i fastavgift att öka upp till 25A in. Därför anser jag 5x2,5mm2 och 16A är lämplit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 20:37 #14 av Bo Siltberg
I en gammal enfaslägenhet går det inte att installera alla moderna vitvaror. Man kan antingen sprida ut apparaterna på flera grupper vilket leder till att de bränner mätarsäkringen i källaren. Eller så kan man lägga större delen av köket under samma 20 A säkring vilket bränner gruppsäkringen istället. Man brukar väl åtminstone låta häll och ugn dela på samma 20 A grupp. Jag vet inte vad som är bäst.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2015 21:14 - 27 nov 2015 21:16 #15 av Michell Martic
I Malmö, var jag kommer från, är det inte helt ovanligt med 1~... Skulle säga kanske 30% av befintliga lägenhetsbeståndet på en ort med kanske 350'000 invånare. Då jag fortfarande var praktiserande elektriker så kom man ofta sent in i en redan långt planerad lägenhetsrenovering (=redan beställda och ibland levererade vitvaror). Det första man fick göra då var att landa kundens förväntningar. Man ställer frågor som "Vad tror du att du använder mest?" eller "Brukar ni laga stora middagar samtidigt som ni kokar kaffe?" eller "Tänk nu på att inte dammsuga samtidigt som ni väntar på kaffekokaren!". Precis som Bo uttryckte så finns det inget bra sätt att lösa det på, det blir en kompromiss och ett anpassat beteende. Dock så är det mer miljövänligt! :cheer: Det värsta är dock då de har en gashäll med elugn men byter denna mot en helektrisk komplett spis eller separat elektrisk häll och ugn.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2015 09:17 #16 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Att montera en stickpropp är att underlätta för en kund att själv byta spis. Då måste det finnas en blå ledning med. Jag har tidigare skrivit att min induktionshäll tar maximalt 28 Ampere per fas. Jag har 16 ampère in. Det betyder att det är plånboken som bestämmer om jag ska använda full effekt. Det skulle kosta många tusen i fastavgift att öka upp till 25A in. Därför anser jag 5x2,5mm2 och 16A är lämplit.


De flesta nätbolag har väl gått ifrån modellen med säkringstariffer!?
När jag bytte mitt mätarskåp i somras så sa de till mig att jag lika gärna kan skruva i 25A, det kostar inte mer, det har ju att göra med vilken effekt man förbrukar.

Jag har inte sett att mina fakturor blivit dyrare i alla fall!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2015 09:50 #17 av Michell Martic
Majoriteten av nätbolagen har ännu inte effektabonnemang under 80A, men det kommer definitivt!

Incitamentet ökar för denna utveckling för varje regeringsperiod då Ei kommer på nya index att reglera med. Och utvecklingen går mot optimering av näten varför effektabonnemang blir en naturlig konsekvens.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2015 19:11 #18 av Tim
Perfekt, just detta ämna jag tänkte skriva en tråd om här på fluxio!

Vi gör i princip aldrig lägenheter men nu har en bekant flyttat in i en lägenhet. Såklart ska köket rivas och ugn/häll ska in. Jag har försökt tänka ut en lösning då det är 1-fas in i lägenheten men jag har hakat upp mig på ett antal frågor. Jag har inte varit där ännu så det finns några antagningar här.

Centralen är 1-fas (vet ej men tror starkt)

1. Spisen är sannolikt säkrad 20A.
2. Ugn och häll ska in, hällen går bra att säkra 20A. Ugnen däremot står det bara "minsta säkring 16A" (det är IKEA). Betyder det att jag kan säkra den 20A (vad är max säkring lixom)? D.v.s köra både häll och ugn på 20A och sätta norwesco uttag, en för häll och en för ugn

Är detta en lösning man kan använda sig utav? Eller hur skulle ni gjort?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2015 20:13 #19 av Bo Siltberg
Frågan om en ugn får avsäkras med 20 A har diskuterats. Det låter ju inte lämpligt att avsäkra sladden till en bordslampa med 63 A så var går gränsen? Vad det handlar om är skydd mot kortslutning i anslutningskabeln och i ugnens anslutningsterminaler. Överlast och andra slags fel ska ugnen själv hantera. Och en 20 A säkring är tillåten som kortslutningsskydd för en kabel med arean 2.5 mm² som det normalt handlar om här.

Anslutning med Norska enfasiga 25 A-don är även det tveksamt om man ska tolka esv's nya föreskrifter och information kring stickproppar. Ett uttag klassat 25 A bör också vara avsäkrat med 25 A säger dom. Det är säkert bra, men jag tror inte man behöver ta det så bokstavligt.

Hela installationen är ju tveksam, häll o ugn på 20 A innebär i praktiken överbelastning! Men vad gör man...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2015 20:46 - 09 dec 2015 20:47 #20 av Tim

Bo Siltberg skrev: Frågan om en ugn får avsäkras med 20 A har diskuterats. Det låter ju inte lämpligt att avsäkra sladden till en bordslampa med 63 A så var går gränsen? Vad det handlar om är skydd mot kortslutning i anslutningskabeln och i ugnens anslutningsterminaler. Överlast och andra slags fel ska ugnen själv hantera. Och en 20 A säkring är tillåten som kortslutningsskydd för en kabel med arean 2.5 mm² som det normalt handlar om här.

Anslutning med Norska enfasiga 25 A-don är även det tveksamt om man ska tolka esv's nya föreskrifter och information kring stickproppar. Ett uttag klassat 25 A bör också vara avsäkrat med 25 A säger dom. Det är säkert bra, men jag tror inte man behöver ta det så bokstavligt.

Hela installationen är ju tveksam, häll o ugn på 20 A innebär i praktiken överbelastning! Men vad gör man...


Nej, man får ju se till att anslutningskabeln är godkänd för strömmen den ska bära. nu när du säger det så sitter det nog en förmonterad sladd i IKEAs ugnar som är 1,5kvmm. Tror inte man vill byta den pga garantin, så blir nästan så att man får dra fram en ny matning i vilket fall som helst.

Är norwescos 25A spisuttag ett norskt don? :) Det låter konstigt att man är tvungen att avsäkra ett uttag för vad det är klassat. Ska vi börja säkra många vanliga uttag 16A? Dra 2,5kvmm i installationen i fortsättningen? Tvärtom så tycker jag inte att man ska säkra ett vanligt uttag med 16A, det känns för klent för det.

Ja det blir ju överbelastning men knappast mer överbelastning än det var innan då det var 20A på en spis? Det är ju inte olagligt att köra överlast, vilket kanske inte händer så ofta i en lägenhet ändå.

Ja , vad gör man :rulla:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg