Tändning av LED HJÄLP!

04 okt 2015 19:16 #1 av Mikael Hallonqvist
Hjälp!

Försökte få in KNX i en renovering och fick ok till en början men sedan ångrade kunden sig.

Han vill ha en funktion som lyder enligt följande:
På kvällen när ungarna har lagt sig skall ett "nattläge" gå igång.

En rörelsevakt skall monteras i taket i allrummet så när ungarna vaknar på natten och vill pinka, går ut i allrummet så skall rörelsedäckarna tända LED-spottar i fönstermsygarna. Eg inga problem MEN....de skall tändas och ligga på en låg nivå så att det inte blir för ljust i rummet.
Nån som har nån ide för att skicka en sån signal till en jolly?

Mvh Mikael

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2015 19:29 #2 av Richard
Svar från Richard i ämnet Tändning av LED HJÄLP!
Går det inte att ha 1-10 volt dimmer över ett relä. Så ett inställt värde ansluts till jollyn vid aktivering

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2015 19:49 - 04 okt 2015 19:50 #3 av Michell Martic
Du behöver alltså en insignal till Jollyn för att starta på ett visst värde just på den insignalen? Jollyn ska sedan kunna styras normalt med full styrka och dimning dagtid?

Med de förutsättningar du har vet jag inte om det enkelt går. Kanske om du har ett fast motstånd som ligger undangömt någonstans i ett fast läge och att tändningen för nattläget går via detta motstånd. Då kommer du kanske behöva en förregling mot den ordinarie tändningen dock. Vill tillägga att jag inte alls är säker på om detta skulle funka, tycker bara att det kunde gjort det.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2015 20:54 #4 av Rikard Ågren
Kör KNX bara för denna funktion så kan han bygga ut mer sen när pengarna finns?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2015 15:54 #5 av Alexander N
Jag förstod det som att dom ska tändas på låg nivå via rörelse men sedan kunna styras 0-100% manuellt i övrigt?
En simpel lösning är att ta en converter som är dimbar på 230 sidan.

Alt1: Nackdelen här är att man vid läggdags ska komma ihåg att "släcka"/koppla över till rörelsevakten, samt sänka ner nivån.
Alt2: Osäker på hur convertern reagerar på att få signal från två olika dimrar samtidigt men annars kanske detta är ett alternativ om han inte vill tänka på att slå om nått på kvällen.

Som sagt väldigt simpel lösning. :P
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2015 11:51 #6 av Mikael Hallonqvist
Tack för alla tips.

Snackade med Hide a Lite och deras MD Jolly har minne även om man bryter strömmen, så tanken är att dimra ner den till noll, sedan köra den parallellt med en vanlig jolly med återfjädrande knapp, sedan ett astrour som skickar över signalen till MD jollen vid mörker.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2015 14:51 #7 av Alexander N
Så du kör 2 convertrar på samma led-slinga, visste jag inte att man kunder göra faktiskt. Återkom gärna med hur funktionen blev.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.161 sekunder