Jordfelsbrytare

11 okt 2015 10:24 #61 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Jordfelsbrytare

Stefan Ericson skrev: Jag räknade på mina ojordade utag. Ca15 st. Biltemas utag kostar ca 55 kr. 15x55=825kr. En rulle med Fk1.5GG ligger i skåpet. Dragfjäder har jag.
Mikael, långt ifrån hundra tusen för att fåe en JFB att lösa på jordfel.


Nu blandar du äpplen och päron, jag syftade på arbetskostnad. Alla har kanske inte kompetens, material hemma eller vill göra detta själv. Hur stor denna arbetskostnad blir beror givetvis på omfattningen.
Kan jämföra med när jag byte fasadpanel, materialet är inte så dyrt 5-7 kkr, men nu kände jag att jag har inte tid och möjlighet att göra detta själv kanske har viss kunskap, men det är bättre att överlåta till en snickare/fackman. Då kostar detta enkla "billiga" helt plötsligt 40-50 kkr.

nu drar jag sträck för min del, ser inte att jag kommer längre----

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämnet är låst.
11 okt 2015 15:35 #62 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Jordfelsbrytare
Alltså.... jag är rätt säker på att vi gått igenom jordfelsbrytarens funktion här redan? Är det verkligen fortfarande oklart för nån huruvida jfb skyddar ojordade uttag eller ej??!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Ivar Ryding
Ämnet är låst.
11 okt 2015 18:26 #63 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordfelsbrytare
Jag har redan länkat till den förra tråden ... :)
Följande användare sa tack: Michell Martic
Ämnet är låst.
11 okt 2015 18:47 #64 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Jordfelsbrytare
Släng in länken en gång till och lås tråden? Eller ni kanske inte kan låsa? Vet inte hur det funkar.
Ämnet är låst.
11 okt 2015 19:51 #65 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Jordfelsbrytare

Stefan Ericson skrev: Om du installerar en JFB så är det mycket smartare att ha jordade väggutag än ojordade.


Nej. Jordfelsbrytaren fungerar lika bra på ojordade uttag.

Nu låser vi denna tråd. Ni som inte vet hur en jordfelsbrytare fungerar, Googla! /Moderator

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Tommy, Michell Martic, Odd Hedberg, Ivar Ryding
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg